Свети краљ Милутин и његово доба: историја, књижевност, уметност (2023) (стр. 465-488)

АУТОР(И) / AUTHOR(S): Jasmina S. Ćirić

Е-АДРЕСА / E-MAIL: 

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/6008-065-5.465C

САЖЕТАК / ABSTRACT:

This article explores the King’s Church of Studenica, and its connections to the Byzantine Chora Church in Constantinople. By examining the architectural and artistic elements of the King’s Church, the article argues that King Stefan Uroš II Milutin sought to create a choral experience for the viewer, immersing them in a world of divine beauty and transcendence. Through the use of art and architecture, King Milutin sought to establish his strong cultural and political identity and assure the viewer of his divinity, elevating the prestige of the Serbian Land and its monarch in the eyes of both local and foreign visitors.

КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:

Byzantine architecture, Serbian medieval architecture, King Stefan Uroš II Milutin, Studenica monastery, King’s church, Chora church, architectural influences, Χώρα

ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:

Извори
  • Данило 1988: Данило Други, Животи краљева и архиепископа српских. Службе, ур. Г. Мак Данијел. Д. Петровић, Београд.
  • Метохит 1986: Теодор Метохит (И. Ђурић), Византијски извори за историју народа Југославије VI, ур. Ф. Баришић, Б. Ферјанчић, Београд: Византолошки институт САНУ, 63 – 143.
Библиографија
  • Бабић 1987: Г. Бабић, Краљева црква у Студеници, Београд: Просвета : Републички завод за заштиту споменика културе.
  • Bardill 2004: J. Bardill, Brickstamps of Constantinople, Oxford: Oxford University Press.
  • Bazzani 2006: M. Bazzani, “Theodore Metochites, a Byzantine humanist”, Byzantion 76 (2006), 32–52.
  • Bogdanović 2011: J. Bogdanović, „Rethinking the Dionysian Legacy in Me- dieval Architecture: East and West“ , Dionysius the Areopagite between Orthodoxy and Heresy ed. Filip Ivanović, Newcastle upon Tyne: Cambridge University Scholars.
  • Buchwald 1986: H. Buchwald, “The Concept of Style in Byzantine Archi- tecture”, Jahrbuch der Österreichischen Byzantinistik Vol. 36 (1986) 303 – 316.
  • Connor 1999: C. Connor, “The Epigram in the Church of Hagios Polyeuktos in Constantinople and Its Byzantine Response”, Byzantion 69 (1999) 479–527.
  • Cvetković 1995: B. Cvetković, ‘König Milutin und die Parakklesiai des Hl. Joachim und der Hl. Anna im Kloster Studenica’, Balcanica, XXVI (1995) 251– 276.
  • Ćirić 2015: J. S. Ćirić, “Brick by brick: Textuality and Texturality in the Ar- chitecture during the Age of King Milutin”, Cyril and Methodius: Byzantium and the World of the Slavs, ed. A-A. N. Tachiaos, Thessaloniki 2015, 206 – 214.
  • Ćirić 2017: J. S. Ćirić, ”Things in Heaven and on Earth, visible and invisible: triumphal arch at the west facade of the Mother of god Ljeviška Church in Prizren Structure and meaning”, Niš & Byzantium 15: Vizantija kroz vreme i prostor, Niš: Grad Niš – Univerzitet u Nišu – Pravoslavna eparhija niška – Niški kulturni centar, 2017, 179–186.
  • Ćirić 2020: J. S. Ćirić, ”The Symbolism of the Knotted Column in the Architecture of King Milutin”, The Legends Journal of European History Studies, S.I (2020), 81–100.
  • Ћирић 2020: J.С. Ћирић, “Четири српске средњовековне цркве у околини Скопља: архитектура и проблеми очувања културног наслеђа“, Гласник: Службени лист Српске Православне Цркве, Година С, број 6, Београд, јун 2020, 309- 316.
  • Ćirić 2021: J. S. Ćirić, ”Theodore Metochites mosaic at Chora and the rel- ics of the True Cross” / ”Kariye’deki Theodore Metokhites Mozaiği ve Gerçek Haç’ın Kalıntıları”, Journal of Mosaic Research 14 (2021), 41–51.
  • Ćirić 2021: J.S. Ćirić, “Aesthetic Concept Or Disharmony? Brick In The Ar- chitecture Of King Milutin”, Art and culture today : harmony and disharmony : book of abstracts / IX National Scientific Forum with International Participation Balkan Art Forum 2021 (BARTF 2021) Niš, 8-9th October 2021, ed. Tijana Bo- rić, Niš 2021, 29–30.
  • Ćirić 2023: J.S. Ćirić, ”Brickwork and Façade: Envisioning the Apse of the Church of Saint John the Baptist at the Lips Monastery”, Πάντα ῥεῖ: Change in Thirteenth-Century Byzantine Architecture, Art, and Material Culture, eds. Jenny Albani, Ioanna Christoforaki, Turnhout: Brepols.
  • Ćurčić 1973: S. Ćurčić, ”The Nemanjić Family Tree in the Light of the Ancestral Cult in the Church of the Joachim and Anna at Studenica”, Зборник радова Византолошког института 14 –15 (1973) 191–195.
  • Ćurčić 2003: S. Ćurčić, The Role of Late Byzantine in Thessaloniki in Church Architecture in the Balkans, Dumbarton Oaks Papers, Vol.57, 2003, 65–84.
  • Ćurčić 2005: S. Ćurčić, ”Renewed from the Very Foundations“: the Ques- tion of the Genesis of the Bogorodica Ljeviška in Prizren, Archaeology in Ar- chitecture, eds. J.Emerick, D. M. Deliyannis, Zabern, Mainz 2005, 23–35.
  • Ćurčić 2010: S. Ćurčić, Architecture in the Balkans: From Diocletian to Sü- leyman the Magnificent, Yale University Press, New Haven – London.
  • Ćurčić 2013: S. Ćurčić, The Church as the Symbol of the Cosmos in Byz- antine Architecture and Art, Heaven and Earth. Art of Byzantium from Greek Collections, eds. A. Drandaki, D. Papanikola–Bakirtzi, A. Tourta, vol. 2 , Athens, 102–108.
  • Ćurčić 2013: S. Ćurčić, ”Architecture in Byzantium, Serbia and the Balkans Through the lenses of Modern Historiography”, Serbia and Byzantium: Proceedings of the International Conference Held on 15 December 2008 at the University of Cologne, Studien und Texte zur Byzantinistik 8, eds. M. Angar, C. Sode, Frankfurt am Main 2013, 9–32.
  • Ćurčić 2015: S. Ćurčić, The Epirote Input in the Architecture of Byzantine Macedonia and of Serbia Around 1300, Αφείρομα στον ακαδημικού Παναγιώτη Λ. Βοκοτοπούλου. Αθηνα 2015, 127–140.
  • Ћурчић 2016: С. Ћурчић, ,,Краљева црква у Студеници. Симболика, архитектонска концепција – улоге Данила II”, Манастир Студеница – 700 година Краљеве цркве, ур. Љ. Максимовић, В. Вукашиновић, Београд: САНУ, 61–77.
  • Davidov 2017: A. Davidov Temerinski, Church of the Holy Virgin Ljeviška in Prizren, Belgrade: Institute for the Protection of Cultural Monuments of Serbia.
  • Давидов Темерински 2023: А. Давидов Темерински, Грачаница: Сјај уметности у доба краља Милутина, Београд: Републички завод за заштиту споменика културе : САНУ.
  • Drpić 2016: I. Drpić, Epigram, Art, and Devotion in Late Byzantium, Cambridge University Press: [S.l.].
  • Ducellier 2008: A. Ducellier, “Balkan Powers: Albania, Serbia and Bulgaria (1200–1300) ”, The Cambridge History of the Byzantine Empire, c.500–1492, ed. J. Shepard, , Cambridge: Cambridge University Press, 779–802.
  • Eastmond 2016:A. Eastmond,“MonogramsandtheArt ofthe UnhelpfulWriting in Late Antiquity”, Sign and Design: Script as Image in Cross-Cultural Perspective (300–1600 ce), ed. B. Miriam Bedos-Rezak, J. F. Hamburger, Dumbarton Oaks Research Library and Collection Washington, D.C.
  • Featherstone 2000: J.M. Featherstone, Theodore Metochites’s Poems ‘To Himself’. Introduction, Text, and Translation, Vienna: Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften.
  • Fine 1987: J. V. A. Fine, The Late Medieval Balkans: A Critical Survey from the Late Twelft Century to the Ottoman Conquest, Ann Arbor: University of Michigan Press.
  • Ivanović 2011: F. Ivanović, Dionysius the Areopagite between Orthodoxy and Heresy, Newcastle upon Tyne.
  • Isar 2006: N. Isar, “Chorography (Chôra, Chôros, Chorós): A Performative Paradigm of Creation of Sacred Space in Byzantium.” In Hierotopy: The Creation of Sacred Space in Byzantium and Medieval Russia, ed. A. Lidov, Moscow: Indrik, 59–90.
  • Isar 2021: N. Isar, „Revealing/Concealing: Dazzling Presence in the Byzan- tine Χώρα“, Enthüllen und Verbergen in der Vormoderne / Revealing and Concealing in the Premodern Period, eds. H. Hofmann et al., Leiden: Brill, 181–199.
  • James 2007: L. James, “And shall this mute stones speak?”, Art and text in Byzantine culture, ed. L. James, Cambridge [u.a.] 2007, 188–206.
  • Кораћ 1986: В. Кораћ, ,,Градитељство и скулптура”, у: Г. Бабић, В. Кораћ, С. Ћирковић, Студеница, ур. издања Р. Путниковић Матић, Београд: Југословенска ревија, 97–99.
  • Рајковић 1964: М. Рајковић, Краљева црква у Студеници, Београд: Југославија.
  • Радојчић 1986: С. Радојчић, Краљева црква у Студеници, у Осам векова Студенице, Зборник радова, ур. Епископ жички Стефан и др., Београд 1986, 207–214.
  • Kalavrezou 2005: I. Kalavrezou, ”Exchanging embrace. The body of salvation”, images of the Mother of God: Perception of the Theotokos in Byzantium, ed. M. Vassilaki, New York: Routledge 2005, 103–116.
  • Kazhdan 1987: A. Kazhdan, “ “Constantin imaginaire”: Byzantine legends of the ninth century about Constantine the Great”, Byzantion 57 (I987) 196–250.
  • Кораћ 1987: В. Кораћ, ,,Грачаница. Простор и облици”, Између Византије и Запада. Одабране студије о архитектури, Београд: Просвета-Институт за историју уметности, 99-108.
  • Кораћ Шупут 1998: В. Кораћ – М. Шупут, Архитектура византијског света, Београд: Народна књига.
  • Krautheimer 1986: R. Krautheimer , Early Christian and Byzantine architecture, 4th ed. (revised by R. Krauthheimer and S. Ćurčić), New Haven, London.
  • Lazarević 2021: D. Lazarević, ”Advances in Utopian Studies and Sacred Ar- chitecture: Changing the History of Architectural Heritage Palaeologian Renaissance—The Style that Never Was?”, Gambardella, C., Cennamo, C., Germanà, M.L., Shahidan, M.F., Bougdah, H. (eds) Advances in Utopian Studies and Sacred Architecture. Advances in Science, Technology & Innovation. Springer, 79 – 101.
  • Lidov 2007: Kosovo: Orthodox Heritage and Contemporary Catastrophe, ed. A. Lidov, Indrik, Moscow.
  • Maksimović – Vukašinović 2016: Studenica Monastery – 700 years of the King’s Church, eds. Lj. Maksimović, V. Vukašinović, Beograd: Serbian Academy of Sciences and Arts 2016.
  • Mavromatis 1973: L. Mavromatis, “La Serbie de Milutin entre Byzance et l’Occident”, Byzantion 43 (1973) 120–150.
  • Mavromatis 1973: L. Mavromatis, “La prise de Skopje par les Serbes: date et signification“, TM 5 (1973) 329–334.
  • Mavromatis 1978: L. Mavromatis, La fondation de l`Empire serbe. Le kralj Milutin, Thessalonique 1978.
  • Максимовић 1995: Љ. Максимовић. „Рецепција византијских државних институција и Стојан Новаковић“. Стојан Новаковић – личност и дело, научни скуп поводом 150–годишњице рођења (1842–1992). ур. В. Стојанчевић. Београд: Српска академија наука и уметности, 267–272.
  • Максимовић 2007: Љ. Максимовић, „Србија и идеје универзалног царства“, Зборник радова Византолошког института XLIV (2007) 371–379.
  • Mango 1972: C. Mango, The Art of the Byzantine Empire, 312–1453, Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
  • Маринковић 2007: Ч. Маринковић, Слика подигнуте цркве: Представе архитектуре на ктиторским портретима у српској и византијској уметности, Београд.
  • Marković 2016: M. Marković, “Michael Astrapas and the wall paintings of the King’s church in Studenica”, Studenica monastery – 700 years of the King’s church, eds. Lj. Maksimović, V. Vukašinović, SASA: Belgrade, 173–184.
  • Marinković 2022: Č. Marinković, „Stefan Uroš II Milutin Nemanjić (1282– 1321)“ Encyclopedia 2, no. 1, ed. M. Vagnoni: 127–139; https://doi.org/10.3390/ encyclopedia2010009
  • Марјановић Душанић 1997: С. Марјановић Душанић, Владарска идеологија Немањића, Београд, Српска књижевна задруга: Српски архијерејски синод СПЦ: Clio.
  • Marjanović Dušanić 2001: S. Marjanović Dušanić, ”The New Constantine in serbian medieval hagiography”, Recueil des travaux du XX Congrès International des Etudes Byzantines, Paris, 254.
  • Mathews 2010: T. F. Mathews, Byzantium: From Antiquity to the Renaissance, Yale University Press, New York.
  • Matiello 2018: A.Matiello, ”Visual Antiquarianism in Mystras”, Mitteilungen Des Kunsthistorischen Institutes in Florenz, vol. 60, no. 1 (2018) 9–32.
  • Миљковић Пепек 1967: П. Миљковић Пепек, Делото на зографите Михаило и Еутихиј, Скопје : Републички завод за заштита на спомениците на културата.
  • Mondzain 2000: M. J. Mondzain, “Iconic Space and the Rule of Lands”, Hypatia, vol. 15, no. 4 (2000), 66.
  • Musurillo 1991: E. H. Musurillo, Gregorii Nysseni De Vita Moysis (Gregorii Nysseni Opera, Vol 7, Pars 1), ed. E. H. Musurillo, Brill.
  • Ненадовић 1963: С. Ненадовић, Богородица Љевишка – њен постанак и њено место у архитектури Милутиновог времена, Београд: Народна књига. Окуњев 1929: Н. Л. Окуњев, Црква Св. Ђорђа у Старом Нагоричину, Гласник СНД V (1929) 88–120.
  • Ousterhout 1982: R. G. Ousterhout, The Architecture of the Kariye Camii in Istanbul, Washington, D.C.
  • Ousterhout 2000: R.G. Ousterhout,  Contextualizing  the  Later  Churches of Constantinople: Suggested Methodologies and a Few Examples, DOP 54 (2000) 241–250.
  • Ousterhout 2001: R. Ousterhout, „Architecture, Art and Komnenian Ideology at the Pantokrator Monastery“, Byzantine Constantinople. Monuments, Topography and Everyday Life, ed. N. Necipoğlu, Leiden–Boston–Köln 2001, 133–150.
  • Ousterhout 20191 R. G. Ousterhout, Eastern Medieval Architecture: The Building Traditions of Byzantium and neighboring lands, Oxford University Press, New York 2019.
  • Ousterhout 20192 R. G. Ousterhout, „Constantinople, Bithynia, and Regional Developments in Later Palaeologan Architecture“. The Twilight of Byzantium: Political, Spiritual, and Cultural Life in Byzantium during the Fourteenth and Fifteenth Centuries, edited by Slobodan Curcic and Doula Mouriki, Princeton: Princeton University Press, 2019, 75–110.
  • Stevović 2012: I. Stevović, Towards new directions of investigation of Late Byzantine architecture. visualisation of “text” on the facades of the church of the Virgin in Krina (Chios), in: ΣΥΜΜΕΙΚΤΑ: Collection of papers dedicated  to the 40th anniversary of the Institute for Art History, Faculty of Philosophy, University of Belgrade, ed. Ivan Stevović, Faculty of Philosophy: Belgrade 2012, 175 – 190.
  • Панић – Бабић 1973: Д. Панић – Г. Бабић, Богородица Љевишка, Српска књижевна задруга ; Приштина : Јединство.
  • Петровић 1981: Р. Петровић, ,,Монограми краља Стефана Уроша Милутина II у Грачаници”, Саопштења 13 (1981) 105–114.
  • Piltz 2011: E. Piltz, ”King (kralj) Milutin and the Paleologan tradition”, Byzantinoslavica – Revue internationale des Etudes Byzantines LXIX (2011) 173– 188.
  • Stevović 2016: I. Stevović, Byzantine and Romanesque–Gothic Conceptions in Serbian Architecture and Sculpture in the 14th Century, in: Byzantine Heritage and Serbian Art vol. II: Sacral Art of the Serbian Lands in the Middle Ages, eds. D. Popović, D. Vojvodić, Belgrade 2016, 317–329.
  • Stevović 2018: I. Stevović, Vizantijska crkva: obrazovanje arhitektonske slike svetosti/ The Byzantine Church: Forming the Architectural Image of Sanctity, Evoluta: Beograd.
  • Ševčenko 1975: I.Ševčenko, ”Theodore Metochites, the Chora, and the In- tellectual Trends of His Time”, The Kariye Djami, vol. 4, Studies in the Art of the Kariye Djami and Its Intellectual Background, ed. P. A. Underwood, London 1975, 17–91.
  • Taft 2006: R.F.Taft, “The Decline of Communion in Byzantium and the Dis- tancing of the Congregation from the Liturgical Action: Cause, Effect, or Nei- ther?”, Thresholds of the Sacred, ed. S. E. J. Gerstel, Washington, DC 2006, 27–52.
  • Talbot 1999: A.-M. Talbot, “Epigrams in Context: Metrical Inscriptions on Art and Architecture of the Palaiologan Era.” Dumbarton Oaks Papers 53 (1999) 75–90.
  • Тодић 1993: Б. Тодић, Старо Нагоричино, Републички завод за заштиту споменика културе, Просвета, САНУ, Београд.
  • Тодић 1998: Б. Тодић , Српско сликарство у доба краља Милутина, Београд: Дерета.
  • Velenis 1988: G. Velenis, Thirteenth–Century Architecture in the Despotate of Epirus: The Origins of the School , Studenica et l’art byzantine au tour de l’ annee 1200, Beograd 1988, 279–284.
  • Vojvodić 2016: D. Vojvodić, “Serbian Art from the Beginning of the 14th Century till the Fall of the Nemanjić State”, Byzantine Heritage and Serbian Art II, eds. D. Popović, D. Vojvodić, Službeni glasnik–SASA: Belgrade 2016, 271 – 297.