ПРОСТОР И ЕЛЕМЕНТИ КОМЕДИЈЕ ДЕЛ АРТЕ У РОМАНИМА ЗА ДЈЕЦУ АЛЕКСАНДРА ПОПОВИЋА

Детињство 2 (2025)  (стр. 151-161)

AUTHOR(S) / АУТОР(И): Кристина Н. ТОПИЋ

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/Childhood25.2.151T

ABSTRACT / САЖЕТАК:

Рад треба теоријски да одреди природу простора комедије дел арте (који се превасходно развио у књижевности за одрасле), а затим да издвоји најбитније особине по којима се он додирује с карактеристикама простора у књижевности за дјецу. Такође, на примјерима четири Поповићева романа (Судбина једног Чарлија, Гардијски потпоручник Рибанац, Лек против старења и Како се воли Весна) рад би требало да покаже физичке и симболичке карактеристике различитих типова простора у које се комедија дел арте смјешта. Рад би, такође, требало да представи естетске учинке који се активирањем простора комедије дел арте постижу у Поповићевим романима и да освијетли неке од најважнијих поетичких карактеристика простора његових романа за дјецу.

KEYWORDS / КЉУЧНЕ РЕЧИ:

commedia dell’аrte, роман, простор, позориште, перформанс, игра, маска

REFERENCES / ЛИТЕРАТУРА:

  • Елијаде, Мирча. Свето и профано. Превео Зоран Стојановић. Сремски Карловци: Издавачка књижарница Зорана Стојановића, 2003.
  • Јакшић-Провчи, Бранка. Естетска стварност у драмама за децу Александра Поповића. Детињство, XXIX, 3–4 (2003): 42–46.
  • Јовић, Бојан. Лирски роман српског експресионизма. Београд: Институт за књижевност и уметност, 1994.
  • Мијић Немет, Ивана. Поетичке одлике фантастичног романа за децу у српској књижевности на почетку 21. века. Непубликована докторска дисертација. Нови Сад, 2021.
  • Млађеновић, Миливоје. Сценске бајке Александра Поповића. Нови Сад: Пипери – Позоришни музеј Војводине, 2005.
  • Млађеновић, Миливоје. У замку замки: драмски и сценски потенцијал поезије и прозе за децу. Нови Сад – Сомбор: Међународни центар књижевности за децу Змајеве дечје игре – Градска библиотека „Карло Бијелицки”, 2017.
  • Млађеновић, М., С. Саџаков. Гротеска као естетичка категорија у српској драми за децу. Детињство, XLVIII, 1 (2022): 170–179.
  • Перић, Драгољуб. Генерација Z, андроиди и папирна чудовишта: Огледи о савременој фантастичној прози за децу. Нови Сад: Филозофски факултет Универзитет у Новом Саду – Међународни центар књижевности за децу Змајеве дечје игре, 2024.
  • Пешикан-Љуштановић, Љиљана. Обликовање простора у песништву за децу Јована Јовановића Змаја. Горана Раичевић (ур.), Аспекти идентитета и њихово обликовање у српској књижевности. Зборник радова. Нови Сад: Филозофски факултет, 2014, 131–147.
  • Пешикан-Љуштановић. Иза Алисиног огледала. Типолошки огледи о фантастичном роману за децу. Вишеград – Андрићград: Андрићев институт, 2021.
  • Станковић-Шошо, Наташа. Топос пута у српској народној бајци. Београд: Друштво за српски језик и књижевност, 2006.
  • Топић, Кристина. Мит прољећа: или о комичним типским ликовима у романима за д‌јецу Александра Поповића. Зборник Матице српске за књижевност и језик, 71/2 (2023): 573–587.
  • Топић, Кристина. Деконструкција књижевнотеоријског одређења главног лика билдунгсромана на примјеру романа ’Судбина једног Чарлија’ Александра Поповића. Узданица: часопис за језик књижевност и педагошке науке, 21/2 (2024): 129–140.
  • Фрај, Нортроп. Анатомија критике: четири есеја. Превела Горана Раичевић. Нови Сад – Београд: Orpheus – Нолит, 2007.
  • Хамовић, Валентина. Непрекидно детињство. Нови Сад: Међународни центар књижевности за децу Змајеве дечје игре, 2015.
  • Apollonio, Mario. Povijest komedije dell’Arte. Preveo Frano Čale. Zagreb: Izdanje centra za djelatnosti Cekade, 1985.
  • Bahtin, Mihail. Stvaralaštvo Fransoa Rablea i narodna kultura srednjeg veka i renesanse. Preveli Ivan Šop i Tihomir Vučković. Beograd: Nolit, 1978.
  • Fridman, Ralf. Priroda i oblici lirskog romana. Savremenik, XIV, knj. XXVIII, sv. 12 (1968): 491–501.
  • Kajoa, Rože. Igre i ljudi: maska i zanos. Preveo Radoje Tatić. Beograd: Nolit, 1965.
  • Mrkšić, Borislav. Riječ i maska: pristup scenskoj umjetnosti. Zagreb: Školska knjiga, 1971.