EKOKRITIČKO TUMAČENJE ROMANA „MOJ DEKA JE BIO TREŠNJA“ ANĐELE NANETI

Detinjstvo 2 (2025)  (str. 127-138)

AUTHOR(S) / AUTOR(I): Danijela M. Janjić

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/Childhood25.2.127J

ABSTRACT / SAŽETAK:

U analizi romana Moj deka je bio trešnja Anđele Naneti tumačimo likove trešnje po imenu Feliče i guske Alfonsine, sa ciljem isticanja ekoloških tema koje se u ovom romanu tiču odnosa ljudi (dece i odraslih) prema prirodi i životinjama, kao i međuljudskih relacija na koje utiče i životna sredina u kojoj se odvijaju (selo ili grad). Polazimo od stavova nekolikih književnih kritičara koji su se bavili odnosom književnosti i ekologije, na osnovu kojih se potvrđuje značaj književnosti na polju ekološkog delovanja, dok zaključke do kojih dolazimo tumačenjem ovog romana dodatno potkrepljujemo i određenim stavovima ekokritike. Naš rad može poslužiti pažljivom odabiru i tumačenju ekoloških tema kao veoma značajnih u pristupu određenim aspektima ovog romana italijanske autorke, budući da je uvršten u lektiru za šesti razred osnovne škole.

KEYWORDS / KLJUČNE REČI:

ekološke teme u književnosti, čovekov odnos prema prirodi, međuljudski odnosi i životna sredina

ACKNOWLEDGEMENT / PROJEKAT:

Istraživanje sprovedeno u radu finansiralo je Ministarstvo nauke, tehnološkog razvoja i inovacija Republike Srbije (Ugovor o prenosu sredstava za finansiranje naučnoistraživačkog rada zaposlenih u nastavi na akreditovanim visokoškolskim ustanovama u 2025. godini broj: 451-03-137/2025-03/ 200198).

REFERENCES / LITERATURA:

  • Đurković, Uroš. Ekokritika i istorija književnosti. Godišnjak, 15 (2020): 267–284.
  • Kljajić, Nataša. Mogućnosti primene književnih teorija u nastavnom čitanju izborne lektire u osnovnoj školi na primeru primene imagologije, u obradi romana „Moj deka je bio trešnja” Anđele Naneti. Jasmina Milinković, Biljana Trebješanin (ur.), Implementacija inovacija u obrazovanju i vaspitanju – izazovi i dileme. Beograd: Učiteljski fakultet, 2015, 345–359.
  • Naneti, Anđela. Adalbertova sećanja. S italijanskog prevela Vesna Mostarica. Ilustrovao Milan Pavlović. Beograd: Kreativni centar, 2007.
  • Bento, Gabriela, Gisela Dias. The importance of outdoor play for young children’s healthy development. Porto Biomedical Journal, 2 (5) (2017): 157–160. 
  • Evenden, Neil. Beyond Ecology. Cheryll Glotfelty, Harold Fromm (eds.), The Ecocriticism Reader: Landmarks in Literary Ecology. Athens: University of Georgia Press, 1996, 92–104.
  • Glotfelty, Cheryll. Introduction: Literary Studies in an Age of Environmental Crisis. Cheryll Glotfelty, Harold Fromm (eds.), The Ecocriticism Reader: Landmarks in Literary Ecology. Athens: University of Georgia Press, 1996, XV–XXXVII.
  • Howarth, William. Some Principles of Ecocriticism. Cheryll Glotfelty, Harold Fromm (eds.), The Ecocriticism Reader: Landmarks in Literary Ecology. Athens: University of Georgia Press, 1996, 69–91.
  • Rueckert, William. Literature and Ecology: An Experiment in Ecocriticism. Cheryll Glotfelty, Harold Fromm (eds.), The Ecocriticism Reader: Landmarks in Literary Ecology. Athens: University of Georgia Press, 1996, 105–123.
  • Scaffai, Niccolò. 2020. Letteratura ed ecologia: questioni e prospettive. ˂https://www.italianisti.it/pubblicazioni/atti-di-congresso/natura-societa-letteratura/02_Scaffai.pdf˃ 28. 1. 2025.
  • Tošić, Jelica. Ecocriticism – interdisciplinary study of literature and environment. Facta universitatis, 3 (1) (2006): 43–50.
  • Vargas Ljosa, Mario. Rečnik zaljubljenika u Latinsku Ameriku. Sa španskog preveo Milan Komnenić. Beograd: Službeni glasnik, 2010.