Detinjstvo 2 (2025) (str. 98-105)
AUTHOR(S) / AUTOR(I): Milutin B. ĐURIČKOVIĆ 
Download Full Pdf 
DOI: 10.46793/Childhood25.2.098DJ
ABSTRACT / SAŽETAK:
U ovom radu biće reči o teorijskom i kulturološkom pristupu ekokritici u književnosti za decu, o njenoj genezi, refleksijama i uticajima na pojedina dela stranih i domaćih pisaca. Ukazuje se, takođe, na značaj i razvoj ekološke svesti kod mladih čitalaca, kao i na čovekov odnos prema životnoj sredini i prirodi, koji se reprodukuje kroz pisanu reč i obraćanje deci. Analizom i kritičkim promišljanjem odabranih književnih ostvarenja osvetljava se etički, ekološki i kulturološki diskurs u kontekstu zaštite životnog okruženja, kao posebno teorijsko i antropološko određenje u ovoj, relativno mladoj interdisciplinarnoj oblasti. Kako je obuhvat teme rada prilično razuđen i kompleksan, korpus istraživanja biće sužen i usmeren prevashodno na pojedina književna dela za decu i mlade koja u znatnoj meri problematizuju ekokritiku i inkluzivno shvaćenu ekološku samosvest.
KEYWORDS / KLJUČNE REČI:
ekokritika, književnost za decu, ekologija, zaštita okoline
REFERENCES / LITERATURA:
- Đurković, Uroš. Ekokritika i istorija književnosti. Godišnjak Katedre za srpsku književnost sa južnoslovenskim književnostima, XV (2020): 267–284.
- Đurković, Uroš. Ekološke teme u savremenoj srpskoj poeziji za decu: pregled problema. Detinjstvo, XLIX, 2 (2023): 19–28.
- Ingarden, Roman. O različitim shvatanjima istinitosti u delima umetnosti. Stremljenja, 6, novembar–decembar, 1973.
- Mirčetić, Predrag. Dobro drvo – moguća tumačenja. Detinjstvo, XLVII, 3 (2021): 5–18.
- Soleša, Biljana. Ekološke teme i motivi u književnosti. U: Dragan Žunić, Danijela Petrović, Zoran Stamenković, Sava Stamenković (ur.), Zbornik radova sa međunarodnih naučnih simpozijuma Umetnost i kontekst 3: Migracije (održan 2. septembra 2016. na Univerzitetu u Nišu) i: Umetnost i kontekst 4: Priroda (održan 29. septembra 2017. na Univerzitetu u Nišu). Niš: Ogranak SANU, 2019, 201–212.
- Tropin, Tijana. Teškoće u prevođenju poezije i jedno moguće rešenje – Okolinko. Detinjstvo, XXXVI, 4 (2010): 54–59.
- Hant, Piter (ur.). Tumačenje književnosti za decu. Srpsko izdanje priredila i propratne tekstove napisala Zorana Opačić. Beograd: Učiteljski fakultet, 2013.
- Aslan, E., B. Bas. Ecocritical approach to children’s literature: Example of “I am a Hornbeam Branch”. Educational Research and Reviews, 15 (12) (2020): 711–720.
- Đurđević, Goran, Miranda Levanat-Peričić, Suzana Marjanić (ur.). Ekokritika: između prirode i kulture. Sv. 1–2. Zadar: Sveučilište u Zadru, 2002.
- Đurković, Uroš. Ekokritika i geopoetika – ekopsihološki pejzaži. Poznań: Instytut Filologii Słowiańskiej. Poznańskie Studia Slawistyczne, Iss. 22 (2022): 129–140.
- Glotfelty, Cheryll, Harold Fromm. The Ecocriticism Reader: Landmarks in Literary Ecology. University of Georgia Press, 1996.
- Kodrić Pašić, Mirzana, Vildana Pečenković. Etička kritika i književnost za djecu. Tuzla – Sarajevo: Lijepa riječ – Pedagoški fakultet univerziteta u Sarajevu, 2020.
- Oppermann, Serpi. Ecocriticism: Natural World in the Literary Viewfinder. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi Cilt, 16, 2 (1999): 29–46.
- Rueckert, William. Literature and Ecology: An Experiment in Ecocriticism. In: Iowa Review, 9, 1 (1978): 71–86.
- Tošić, Jelica. Ekokritika – interdisciplinarno proučavanje književnosti i životne sredine. Facta universitatis – series: Working and Living Environmental Protection, 3, 1 (2006): 43–50.