Детињство 2 (2025) (стр. 98-105)
AUTHOR(S) / АУТОР(И): Милутин Б. ЂУРИЧКОВИЋ 
Download Full Pdf 
DOI: 10.46793/Childhood25.2.098DJ
ABSTRACT / САЖЕТАК:
У овом раду биће речи о теоријском и културолошком приступу екокритици у књижевности за децу, о њеној генези, рефлексијама и утицајима на поједина дела страних и домаћих писаца. Указује се, такође, на значај и развој еколошке свести код младих читалаца, као и на човеков однос према животној средини и природи, који се репродукује кроз писану реч и обраћање деци. Анализом и критичким промишљањем одабраних књижевних остварења осветљава се етички, еколошки и културолошки дискурс у контексту заштите животног окружења, као посебно теоријско и антрополошко одређење у овој, релативно младој интердисциплинарној области. Како је обухват теме рада прилично разуђен и комплексан, корпус истраживања биће сужен и усмерен превасходно на поједина књижевна дела за децу и младе која у знатној мери проблематизују екокритику и инклузивно схваћену еколошку самосвест.
KEYWORDS / КЉУЧНЕ РЕЧИ:
екокритика, књижевност за децу, екологија, заштита околине
REFERENCES / ЛИТЕРАТУРА:
- Ђурковић, Урош. Екокритика и историја књижевности. Годишњак Катедре за српску књижевност са јужнословенским књижевностима, XV (2020): 267–284.
- Ђурковић, Урош. Eколошке теме у савременој српској поезији за децу: преглед проблема. Детињство, XLIX, 2 (2023): 19–28.
- Ингарден, Роман. О различитим схватањима истинитости у делима уметности. Стремљења, 6, новембар–децембар, 1973.
- Мирчетић, Предраг. Добро дрво – могућа тумачења. Детињство, XLVII, 3 (2021): 5–18.
- Солеша, Биљана. Еколошке теме и мотиви у књижевности. У: Драган Жунић, Данијела Петровић, Зоран Стаменковић, Сава Стаменковић (ур.), Зборник радова са међународних научних симпозијума Уметност и контекст 3: Миграције (одржан 2. септембра 2016. на Универзитету у Нишу) и: Уметност и контекст 4: Природа (одржан 29. септембра 2017. на Универзитету у Нишу). Ниш: Огранак САНУ, 2019, 201–212.
- Тропин, Тијана. Тешкоће у превођењу поезије и једно могуће решење – Околинко. Детињство, XXXVI, 4 (2010): 54–59.
- Хант, Питер (ур.). Тумачење књижевности за децу. Српско издање приредила и пропратне текстове написала Зорана Опачић. Београд: Учитељски факултет, 2013.
- Aslan, E., B. Bas. Ecocritical approach to children’s literature: Example of “I am a Hornbeam Branch”. Educational Research and Reviews, 15 (12) (2020): 711–720.
- Đurđević, Goran, Miranda Levanat-Peričić, Suzana Marjanić (ur.). Ekokritika: između prirode i kulture. Sv. 1–2. Zadar: Sveučilište u Zadru, 2002.
- Đurković, Uroš. Ekokritika i geopoetika – ekopsihološki pejzaži. Poznań: Instytut Filologii Słowiańskiej. Poznańskie Studia Slawistyczne, Iss. 22 (2022): 129–140.
- Glotfelty, Cheryll, Harold Fromm. The Ecocriticism Reader: Landmarks in Literary Ecology. University of Georgia Press, 1996.
- Kodrić Pašić, Mirzana, Vildana Pečenković. Etička kritika i književnost za djecu. Tuzla – Sarajevо: Lijepa riječ – Pedagoški fakultet univerziteta u Sarajevu, 2020.
- Oppermann, Serpi. Ecocriticism: Natural World in the Literary Viewfinder. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi Cilt, 16, 2 (1999): 29–46.
- Rueckert, William. Literature and Ecology: An Experiment in Ecocriticism. In: Iowa Review, 9, 1 (1978): 71–86.
- Tošić, Jelica. Ekokritika – interdisciplinarno proučavanje književnosti i životne sredine. Facta universitatis – series: Working and Living Environmental Protection, 3, 1 (2006): 43–50.