Магнет-школе и различити аспекти њиховог деловања

Узданица XIX 1 (2022), (стр. 407-419)

АУТОР(И): Маја М. Босанац, Јована Ј. Милутиновић

Е-АДРЕСА: maja.bosanac@ff.uns.ac.rs

Download Full Pdf 

DOI: 10.46793/Uzdanica19.1.407B

САЖЕТАК: 

Полазећи од става да иновације у образовању постају императив образовних система, предмет овог рада јесу магнет-школе које, мада представљају амерички модел јавних, државних школа, привлаче пажњу истраживача и педагошке јавности и ван америчког континента. Циљ рада је анализа основних карактеристика магнет-школа у контексту глобалних трендова и савремених образовних политика. Овај циљ концептуализован је у оквиру три задатка: (1) сагледавање глобалних трендова у образовању с посебним освртом на питање избора школе, (2) представљање настанка магнет-школа и анализирање њихових основних карактеристика, (3) испитивање ефеката деловања магнет-школа. На основу теоријске анализе, закључује се да магнет-школе, као школе избора које привлаче ученике и родитеље заинтересованe за одређене садржаје или приступе образовању, имају потенцијал да делују у правцу осигуравања једнаких шанси за квалитетно образовање, јер увођењем иновација у пракси настоје истовремено да промовишу квалитет образовања, једнакоправност и социјалну правду.

КЉУЧНЕ РЕЧИ:

алтернативне школе, образовне политике, магнет-школе, родитељи, политика избора школе.

ЛИТЕРАТУРА:

  • Балоу, Голдринг, Лиу (2006): D. Ballou, E. Goldring, K. Liu, Magnet schools and student achievement, New York: National Center for the Study of Privatization in Education, Teachers College, Columbia University.
  • Бетс, Рајс, Зау, Танг, Кодл (2006): J. R. Betts, L. A. Rice., A, C. Zau, Y, E. Tang, C. R. Koedel, Does school choice work? Effects on student integration and achievement, San Francisco CA: Public Policy Institute of California.
  • Бајфулко, Коб, Бел (2009): R. Bifulco, C. D. Cobb, C. Bell, Can interdistrict choice boost student achievement? The case of Connecticut’s interdistrict magnet school program, Educational Evaluation and Policy Analysis, 31(4), 323‒345.
  • Бојд (2005): W. Boyd, Markets, choices and educational change, In: A. Hargreaves (Ed.), Extending educational change: International handbook of educational change, The Netherlands: Springer, 69‒94.
  • Ванг, Херман (2017): J. Wang, J. Herman, Magnet schools: History, description, and effects, In: R. A. Fox, N. K. Buchanan (Eds.), The Wiley Handbook of School Choice, New York: John Wiley & Sons Inc, 158‒179.
  • Вест (1994): K. C. West, A desegregation tool that backfired: Magnet schools and classroom segregation, The Yale Law Journal, 103(8), 2567‒2592.
  • Ву, Веи, Ђанг, Ђоу (2019): J. Wu, X. Wei, H. Zhang, X. Zhou, Elite schools, mag- net classes, and academic performances: Regression-discontinuity evidence from China, China Economic Review, 55, 143‒167.
  • Гаморан (1996): A. Gamoran, Student achievement in public magnet, public com- prehensive, and private city high schools, Educational Evaluation and Policy Analysis, 18(1), 1‒18.
  • Голдхабер (1999): D. D. Goldhaber, School choice: An examination of the empiri- cal evidence on achievement, parental decision making, and equity, Educational Researcher, 28(16), 16‒25.
  • Голдринг, Смрекар (2000): E. Goldring, C. Smrekar, Magnet schools and the pursuit of racial balance, Education and Urban Society, 33(1), 17‒35.
  • Дејвис (2014): T. M. Davis, School choice and segregation: “Tracking” racial equity in magnet schools, Education and Urban Society, 46(4), 399‒433.
  • Каплан, Овингс (2018): L. Kaplan, W. Owings, Betsy DeVos’s Education Reform Agenda: What Principals ‒ and Their Publics ‒ Need to Know, NASSP Bulletin, 102(1), 58‒84.
  • Коб, Бајфулко, Бел (2009): C. D. Cobb, R. Bifulco, C. Bell, Evaluation of Con- necticut’s interdistrict magnet schools, Storrs, CT: University of Connecticut, The Center for Education Policy Analysis.
  • Кокс, Витко (2008) J. H. Cox, C. Witko, School choice and the creation of social capital reexamined, American Journal of Political Science, 52(1), 142‒155.
  • Крос, Стјуарт, Колеман (2003): T. L. Cross, R. A. Stewart, L. J. Coleman, Phe- nomenology and its implications for gifted studies research: Investigating the lebenswelt of academically gifted students attending an elementary magnet school, Journal for the Education of the Gifted, 26(3), 201‒220.
  • Кутњак Вртарић (2017): M. Kutnjak Vrtarić, Magnet-škole kao mogući model obrazovne desegregacije i socijalnog uključivanja romske djece u Hrvatskoj, Školski vjesnik: časopis za pedagogijsku teoriju i praksu, 66(3), 423‒441.
  • Малеш (1995): D. Maleš, Od nijeme potpore do partnerstva između porodice i škole, Društvena istraživanja, 1(21), 75‒88.
  • Метз (2003): M. H. Metz, Different by design: The context and character of three magnet schools, New York: Teachers College Press.
  • Милутиновић, Зуковић (2013): J. Milutinovic, S. Zuković, Odgojne i obrazovne tendencije: privatne i alternativne škole, Croatian Journal of Education: Hrvatski časopis za odgoj i obrazovanje, 15(2), 241‒266.
  • Милутиновић (2011): J. Milutinović, Alternative u teoriji i praksi savremenog obrazovanja – put ka kvalitetnom obrazovanju, Novi Sad: Savez pedagoških društava Vojvodine. Министарство образовања, национални центар за образовну статистику (2020): U. S. Department of Education, National Center for Education Statistics, Num- ber and enrollment of public elementary and secondary schools, by school level, type, and charter, magnet, and virtual status: Selected years, 1990‒91 through 2018‒19, US: National center for Education Statistics.
  • ОЕЦД (1998): OECD, Škole i kvalitet, Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Institut za preduzetništvo MSP BK; Zrenjanin: Tehnički fakultet „Mihajlo Pupin”.
  • Пастуовић (2012): N. Pastuović, Obrazovanje i razvoj: kako obrazovanje razvija ljude i mijenja društvo, a kako društvo djeluje na obrazovanje, Zagreb: Institut za društvena istraživanja, Učiteljski fakultet.
  • Ресник (2015): J. Resnik, The incorporation of the international baccalaureate in Magnet schools in the United States: Survival strategies of low performing schools, Educational Practice and Theory, 37(2), 79‒106.
  • Ридл (2003): K. Ridl, Alternativne škole i inovacije u obrazovanju, Pedagoška stvar- nost, 49(3‒4), 337‒346.
  • Росел (2003): C. Rossell, The desegregation efficiency of magnet schools, Urban Affairs Review, 38(5), 697‒725.
  • Салберг (2016): P. Sahlberg, The global educational reform movement and its im- pact on schooling, In: K. Mundy, A. Green, B. Lingard, A. Verger (Eds.), The handbook of global education policy, Chichester, UK; Malden, MA: Wiley Blackwell, 128‒144.
  • Сливка (2008): A. Sliwka, The contribution of alternative education, In: OECD (Ed.), Innovating to learn, learning to innovate, Paris: OECD, 93‒112.
  • Сливка, Истансе (2006); A. Sliwka, D. Istance, Choice, diversity and „exit” in schooling – A mixed picture, European Journal of Education, 41(1), 45‒58.
  • Смотерсон, Дием (2022): B. Smotherson, S. Diem, Lessons learned from magnet schools’ experiences with integration efforts: Facts and frequently asked questions for school districts, Equity Tool, New York: Midwest & Plains Equity Assistance Center (MAP EAC). Спасеновић (2019): V. Spasenović, Obrazovna politika: globalni i lokalni procesi, Beograd: Institut za pedagogiju i andragogiju Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu. Спевак (2001): Z. Spevak, Alternativne škole – razvoj, pojmovni okvir i funkcije, Pedagoška stvarnost, 47(9‒10), 659‒665.
  • Стилр, Левин (1994): L. Steelr, R. Levine, Educational innovation in multiracial contexts: The growth of magnet schools in American education, California: The Department of Education.
  • Страубхар, Ванг, Силвеста (2021): R. J. Straubhaar, J. Wang., R. M, Sylvester, 50 years of magnet schools: An overview of desegregation efforts (CRESST Report 868), UCLA/CRESST.
  • Хаусман, Голдринг (2000): C. Hausman, E. Goldring, Parent involvement, influ- ence, and satisfaction in magnet schools: Do reasons for choice matter?, The Urban Review, 32(2), 105‒121.
  • Харис (2018): J. C. Harris, Integrating urban schools in a modern context: Road- blocks and challenges with the use of magnet schools, Urban Education, 57(3), 365‒400.
  • Џорџ, Дарлинг-Хамонд (2021): J. George, L. Darling-Hammond, Advancing in- tegration and equity through magnet schools, Palo Alto, CA; Washington, DC: Learning Policy Institute.