Поступци посебне подршке даровитим читачима у редовним одељењима

Узданица XIX 1 (2022), (стр. 303-316)

АУТОР(И): Благица М. Златковић, Сунчица М. Денић

Е-АДРЕСА: blagicaz@pfvr.ni.ac.rs

Download Full Pdf 

DOI: 10.46793/Uzdanica19.1.303Z

САЖЕТАК: 

Полазну основу у разматрању поступака посебне подршке за даровите читаче у редовним одељењима у овом раду чине композитне и систематске концепције које даровитост одређују као изузетно постигнуће (Алтарас 2006). Према овим концепцијама, учење и образовање имају статус фактора који утичу на актуелизацију даровитости, тј. образовање обезбеђује посебне услове за развој даровитог понашања (Рензули 2012). Циљ рада је да укаже на потребу јасне операционализације специфичних облика подршке даровитим читачима у редовним одељењима којима учитељи могу подстицати даљи развој ове специфичне способности својих ученика.

КЉУЧНЕ РЕЧИ:

даровитост, даровити читачи, специфични поступци подршке даро- витим читачима.

ЛИТЕРАТУРА:

  • Абилок (2004): D. Abilock, Information literacy: an overview of design, process and outcomes, Retrieved in Decemer 2021 from http://www.noodletools.com/debbie/literacies/ information/1over/infolit1.html
  • Алтарас Димитријевић, Татић Јаневски (2016): А. Алтарас Димитријевић, С. Татић Јаневски, Образовање ученика изузетних способности: научне основе и смер- нице за школску праксу, Београд: Завод за унапређивање образовања и васпитања.
  • Алтарас (2006): A. Altaras, Darovitost i podbacivanje, Pančevo‒Beograd: Мali Nemo, Institut za psihologiju i Centar za primenjenu psihologiju Društva psihologa Srbije. Бонд, Бонд (1983): C. W. Bond, L. T. Bond, Reading and the gifted student, Roeper Review, 5, 4–6.
  • Брунер (1996): J. Bruner, The culture of education, Cambridge, MA: Harvard Uni- versity Press.
  • Вити (1971): P. Witty (Ed.), Reading for the gifled and creative student, Newark, DE: International Reading Association.
  • Вослембер (2002): A. Vosslamber, Gifted readers: Who are they and how can they be served in the classroom?, Gifted Child Today, 25(2), 14–21.
  • Гатри, Вигфилд (2000): J. T. Guthrie, A. Wigfield, Engagement and motivation in reading, In: M. L. Kamil, P. B. Mosenthal, P. D. Pearson, R. Barr (Eds.), Handbook of Reading Research (3rd еd.), New York: Longman.
  • Даи (2009): D. Y. Dai, Essential tensions surrounding the concept of гiftedness, In: L. V. Shavinina (Ed.), International handbook on giftedness, Springer Science and Business Media, 39–80.
  • Доул, Адамс (1983): J. A. Dole, P. J. Adams, Reading curriculum for gifted read- ers: A survey, Gifted Child Quarterly, 27(2), 64‒77.
  • Зиглер (2005): A. Ziegler, The actiotope model of giftedness, In: R. J. Sternberg, J. E. Davidson (Eds.), Conceptions of giftedness (2nd ed.), New York: Cambridge University Press, 411–436.
  • Кингор (2001): B. Kingore, Gifted kids, gifted characters, and great books, Gifted Child Today, 24(1), 30–32.
  • Кларк (1983): R. Clark, Reconsidering Research on Learning from Media, Review of Educational Research, 53/4, 445‒459.
  • Колинс, Ајекс (1995): N. Collins, N. Aiex, Gifted readers and reading instruction, Bloomington, IN: ERIC Clearinghouse on Reading English and Communication (ERIC Document Reproduction Service No. ED379637).
  • Крејмер, Касл (1994): E. H. Cramer, M. Castle, Developing lifelong readers, In: E. H. Cramer, M. Castle (Eds.), Fostering a love of reading: The affective domain in reading education, Newark: DE: International Reading Association, 3‒12.
  • Лефевр, Сенешал (1999): J. Lefevre, M. Senechal, The relations among home- literacy factors, language and early-literacy skills, and reading acquisition, In: M. A. Evans (Chair), Home literacy practices: Precursors, dimensions and outcomes in the early school years, Symposium presented at the biennial meetings of the Society for Research in Child Development, Albuquerque, NM.
  • Мацони, Гембрел, Коркеамаки (1999): S. A. Mazzoni, L. Gambrell, R. L. Korkea- maki, A cross-cultural perspective of early literacy motivation, Reading Psychology, 20, 237‒253.
  • Мејер (2005): R. E. Mayer, The scientific study of giftedness, In: R. J. Sternberg, J. E. Davidson (Eds.), Conceptions of giftedness, New York: Cambridge University Press, 437–447.
  • Милс, Џексон (1990): J. R. Mills, N. E. Jackson, Predictive significance of early giftedness: The case of young gifted reading, Journal of Educational Psychology, 82, 410– 419.
  • Мичел (1992): R. Mitchell, Testing for learning: How new approaches to evaluation can improve American schools, Old Tappan, NJ: Simon & Schuster.
  • Остин (2003): P. Austin, Challenging gifted readers, Book Links, 12, 32–37 ОФСТЕД (2004): OFSTED, Reading for Purpose and Pleasure: an evaluation of the teaching of reading in Primary Schools, London: HMI 2393.
  • Рајан, Деси (2000): R. M. Ryan, E. L. Deci, Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being, American Psycholo- gist, 55, 68‒78.
  • Рејс, Рензули (1988): S. M. Reis, J. S. Renzulli, Developing challenging programs for gifted readers, The Reading Instruction Journal, 32, 44‒57.
  • Рензули (1978): J. S. Renzulli, What makes giftedness? Reexamining a definition (reprint), Phi Delta Kappan, 92(8), 81–88.
  • Рензули (1986): J. S. Renzulli, The three-ring conception of giftedness: A develop- mental model for creative productivity, In: R. J. Sternberg, J. E. Davidson (Eds.), Concep- tions of giftedness, Cambridge: Cambridge University Press, 53–92.
  • Рензули (2005): J. S. Renzulli, The three-ring conception of giftedness: A develop- mental model for promoting creative productivity, In: R. J. Sternberg, J. E. Davidson (Eds.), Conceptions of giftedness (2nd ed.), New York: Cambridge University Press, 246–279.
  • Рензули (2012): J. S. Renzulli, Reexamining the role of gifted education and talent development for the 21st century: A four-part theoretical аpproach, Gifted Child Quarterly, 56(3), 150–159.
  • Рихерт (1997): E. S. Richert, Excellence with equity in identification and pro- gramming, In: Colangelo, Davis (Eds.), Handbook of gifted education (2nd ed.), Needham Heights, MA: Allyn & Bacon, 75‒88.
  • Старко, Шак (1989): A. J. Starko, G. D. Schack, Perceived need, teacher efficacy, and teaching strategies for the gifted and talented, Gifted Child Quarterly, 33, 118–122.
  • Стромен, Мејтс (2004): L. Strommen, B. Mates, Learning to love reading: Inter- views with older children and teens, Journal of Adolescent and Adult Literacy, 48.
  • Холстед (1994): J. W. Halsted, Some of my best friends are books: Guiding gifted readers from preschool to high school (2nd ed.), Scottsdale, AZ: Great Potential Press.
  • Џексон (1988): N. E. Jackson, Precocious reading ability: What does it mean?, Gifted Child Quarterly, 32(1), 200‒205.
  • Џентри (1999): M. Gentry, Promoting student achievement and exemplary class- room practices through cluster grouping: A research-based alternative to heterogeneous el- ementary classrooms, Storrs, CT: The National Research Center on the Gifted and Talented.