АУТОР(И): Далиборка С. Пурић, Љиљана С. Костић
Е-АДРЕСА: daliborka.puric@gmail.com
DOI: 10.46793/Uzdanica18.II.099P
САЖЕТАК:
Аутори у раду испитују искуства студената учитељских и педагошких факултета (N = 394) у вези са (а) коришћењем електронске књиге за потребе студија; (б) утицајем пандемије ковида 19 на коришћење е-књиге за потребе студија и (в) факторима који су иницирали коришћење електронске књиге. Резултати истраживања показују да две трећине анкетираних користи овај формат књиге. Према искуству више од трећине студената, актуелна здравствена криза допринела је коришћењу електронске књиге у већој мери него раније, док је четвртину испитаника мотивисала да почне да је користи. Коришћење електронске књиге иницирано је у највећој мери под утицајем професора и самосталним претраживањем интернета. Будући учитељи и васпитачи са подручја Западног Балкана отворени су према коришћењу савремених технологија, а актуелна пандемија интензивирала је коришћење електронске књиге за потребе њиховог образовања, што је допринело превазилажењу тешкоћа изазваних здравственом кризом, као и оспособљавању за ефикасан и ефективан рад са будућим генерацијама читалаца различитих форми текста.
КЉУЧНЕ РЕЧИ:
електронска књига, пандемија ковида 19, студенти учитељских и педагошких факултета, Западни Балкан
ЛИТЕРАТУРА:
- Адејинка, Дер, Адебиси, Лавал (2018): T. Adeyinka, O. O. Dare, O. S. Adebisi, M. Lawal, Perception and Usage Pattern of e-books among Library and Information Science Students in Selected Universities in Nigeria, DESIDOC, Journal of Library & Information Technology, 38(2), 132‒140. Retrieved in December 2021 from https:// publications.drdo.gov.in/ojs/index.php/djlit/article/view/11111/6166.
- Алкатани, Рајкан (2020): A. Y. Alqahtani, A. A. Rajkhan, E-Learning Critical Success Factors during the COVID-19 Pandemic: A Comprehensive Analysis of E-Learning Managerial Perspectives, Education Sciences, 10(9), 2–16. Retrieved in December 2021 from https://www.mdpi.com/2227-7102/10/9/216/htm.
- Архам, Норизан, Мазалан, Богал, Норизан (2021): A. F. Arham, N. S. Norizan, I. Mazalan, N. Bogal, M. N. Norizan, The Nexus Between Factors Affecting eBook Acceptance and Learning Outcomes in Malaysia, Journal of Asian Finance, Economics and Business, 8(9), 35–43. Retrieved in December 2021 from http://koreascience.or.kr/ article/JAKO202124553369175.pdf.
- Бадурина, Сердарушић (2015): B. Badurina, H. Serdarušić, Percepcija e-knjige studenata u Hrvatskoj, Libellarium: časopis za povijest pisane riječi, knjige i baštinskih ustanova, 8, 65–80. Retrieved in September 2021 from http://www.libellarium.org/index. php/libellarium/article/view/236/347.
- Барбије (2009): F. Barbije, Istorija knjige, Beograd: Clio.
- Барнс (2020): S. Barnes, Information management research and practice in the post-COVID-19 world, International Journal of Information Management, 55(1). Retrieved in November 2021 from https://reader.elsevier.com/reader/sd/pii/S026840122030995- 6?token=059D81CBE9ADFB7C923BF1013DE4DAF397ACA22AEF6873FD2C218649D939CAB0F4C7F73A96C99F63D942F3869248DBFA&originRegion=eu-west-1&originCreation=20211230191930.
- Божић (2011): Ј. Божић, (Пост)култура читања: време изазова, Читалиште, 19, Панчево: Градска библиотека, 2–6.
- Бхати, Кумар (2020): P. Bhati, I. Kumar, Role of Library Professionals in a Pandemic Situation Like COVID-19, International Journal of Library and Information Studies, 10(2), 33–48. Retrieved in November 2021 from https://www.researchgate.net/ publication/342697905_Role_of_Library_Professionals_in_a_Pandemic_Situation_ Like_COVID-19_Pankaj_Bhati.
- Бозкурт, Шарма (2020): A. Bozkurt, R. Sharma, Emergency remote teaching in a time of global crisis due to Corona Virus pandemic, Asian Journal of Distance Education, 15, 1–6. Retrieved in December 2021 from https://zenodo.org/record/3778083#. Yc4IaWjMJPY.
- Вајсберг (2011): M. Weisberg, Student Attitudes and Behaviors towards Digital Textbooks, Publishing Research Quarterly, 27, 188–196. Retrieved in December 2021 from http://dx.doi.org/10.1007/s12109-011-9217-4.
- Гардинер, Мусто (2010): E. Gardiner, R. Musto, The Electronic Book, In: F. Suarez, H. R. Woudhuysen, The Oxford Companion to the Book, Oxford: Oxford University Press, 164–171.
- Делгадо, Варгас, Акерман, Салмерон (2018): P. Delgado, C. Vargas, Ackerman, L. Salmerón, Don’t throw away your printed books: a meta-analysis on the effects of reading media on reading comprehension, Educational Research and Reviews, 25, 23–38. Retrieved in November 2021 from https://reader.elsevier.com/reader/sd/pii/ S1747938X18300101?token=A0CF265EDA231272D24229348F37FC2E2C6E1071F95 878C41B838DBEDBC32AABB71D1A5F6673475FBDEF17B8A67D19ED&originReg ion=eu-west-1&originCreation=20211230194629.
- ДеНојел, Рајбл (2017): A. DeNoyelles, J. Raible, Exploring the Use of E-Textbooks in Higher Education: A Multiyear Study, Educause Review. Retrieved in December 2021 from https://er.educause.edu/articles/2017/10/exploring-the-use-of-e-textbooks-in-higher-education-a-multiyear-study.
- Дјуран (2013): E. Duran, Investigation on views and attitudes of students in Faculty of Education about reading and writing on screen, Educational Research and Review, 8(5), 203‒211. Retriеved in August 2021 from https://academicjournals.org/ article/article1379667224_Duran.pdf.
- Ецковиц, Вебстер, Гебхарт, Тера (2000): H. Etzkowitz, A. Webster, Gebhardt, R. C. Terra, The future of the university and the university of the future: evolution of ivory tower to entrepreneurial paradigm, Research Policy, 29(2), 313–330. Retrieved in November 2021 from https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/ S0048733399000694?via%3Dihub.
- Живковић (2012): D. Živković, Elektronička knjiga: knjiga između prošlosti i budućnosti, Knjižničar/ka: časopis Knjižničarskog društva Rijeka, 3(3), 8–12. Retrieved in August 2021 from https://hrcak.srce.hr/233322.
- IFLA/Unesco Манифест за дигиталне библиотеке, International federation of library associations and institutions. Retrieved in December 2021 from https://www.ifla. org/wp-content/uploads/2019/05/assets/digital-libraries/documents/ifla-unesco-digital-libraries-manifesto-sr.pdf.
- Калид (2014): A. Khalid, Text Books: ebook Vs. Print, Journal of Education and Human Development, 3(2), 243–258. Retrieved in August 2021 from http://jehdnet.com/journals/jehd/Vol_3_No_2_June_2014/13.pdf.
- Каријер, Еко (2011): Ž. Karijer, U. Eko, Ne nadajte se da ćete se rešiti knjiga, Čačak – Beograd: B. Kukuć – Gradac K.
- Кеча (2012): M. Keča, E-knjiga – najnoviji oblik knjige, Knjižničar/ka: časopis Knjižničarskog društva Rijeka, 3(3), 13–24. Retrieved in August 2021 from https://hrcak. srce.hr/233323.
- Костић, Пурић (2021): Љ. Костић, Д. Пурић, Ставови студената педагошких и учитељских факултета Западног Балкана о коришћењу електронске књиге у из- мењеном друштвеном контексту, у: С. Маринковић (ур.), Наука, настава и учење у измењеном друштвеном контексту, Ужице: Педагошки факултет, 73–94.
- Маклуан (2012). М. Makluan, Elektronski mediji i kraj kulture pismenosti, Loznica: Karpos.
- Малакиас, Малакиас, Албертин (2021): R. F. Malaquias, F. F. O. Malaquias, A. L. Albertin, Understanding the Effect of Culture on E-Book Popularity during COVID-19 Pandemic, TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 20(2), 182– Retrieved in July 2021 from https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1304888.pdf. Мачкал (2009): L. Matschkal, E-books – Elektronische Bücher. Nutzung und
- Akzeptanz. Umfrage an bayerischen Universitäts- und Hochschulbibliotheken, Munich: Ludwig-Maximilians-Universität, Librarianship. Retrieved in August 2021 from https:// epub.ub.uni-muenchen.de/10942/1/Auswertung_E-Book-Umfrage_LMU.pdf.
- Маширевић (2015): Љ. Маширевић, Утицај дигитализације на будућност књи- ге, Kultura: časopis za teoriju i sociologiju kulture i kulturnu politiku, 147, Београд: Завод за проучавање културног развитка, 82–99.
- Мизрахи, Салаз, Курбаноглу, Бустани (2018): D. Mizrachi, A. M. Salaz, Kurbanoglu, J. Boustany, on behalf of the ARFIS Research Group, Academic reading format preferences and behaviors among university students worldwide: A comparative survey analysis, PLoS ONE, 13(5), e0197444. Retrieved in December 2021 from https:// doi.org/10.1371/journal.pone.0197444.
- Минчић Обрадовић (2011). K. Minčić Obradović, E-books in Academic Libraries, Oxford – Cambridge – New Delhi: Chandos Publishing.
- Оцић (2015): С. Оцић, Електронска књига, Kultura: časopis za teoriju i sociologiju kulture i kulturnu politiku, 149, Београд: Завод за проучавање културног развитка, 229– 243.
- Пиктон (2014): I. Picton, The Impact of ebooks on the Reading Motivation and
- Reading Skills of Children and Young People: A rapid literature review, London: National Literacy Trust. Retrieved in August 2021 from https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED560635. pdf.
- Прелер, Цвален, Гросер (2014): M. Preller, S. Zwahlen, S. Grösser, E-Reader im Studium: Evaluationsstudie zur Einführung elektronischer Literatur an der Berner Fachhochschule, Bern: Berner University of Applied Science. Retrieved in August 2021 from https://www.alexandria.unisg.ch/228622/1/2014-01-Studie-Papierverbrauch.pdf.
- Радић Бојанић, Топалов (2012): Б. Радић Бојанић, Ј. Топалов, Електронски извори COBISS и КoБСОН у функцији високошколског образовања: ставови и нави- ке студената корисника, Читалиште, 20, Панчево: Градска библиотека, 33–43.
- Сеин (2020): M. K. Sein, The serendipitous impact of COVID-19 pandemic: A rare opportunity for research and practice, International Journal of Information Management, Retrieved in December 2021 from https://reader.elsevier.com/reader/sd/pii/S0268401 220308689?token=242A14F8D121952F6F3884740D1283AAE186A3378828CDD0C2 2D9A98581C80D83340DD8D98F143A4918931F52FE79CE4&originRegion=eu-west-1&originCreation=20211230204058.
- Спицер (2015): M. Spitzer, Buch oder E-Book?, Nervenheilkunde, 5, 319–325. Retrieved in August 2021 from https://www.znl-ulm.de/Veroeffentlichungen/Geist_und_ Gehirn/NHK15_Buch_Oder_E-Book.pdf.
- Таит, Марцуку, Рид (2016): E. Tait, K. Martzoukou, P. Reid, Libraries for the future: the role of IT utilities in the transformation of academic libraries, Palgrave Communications, 2(1), 1–9. Retrieved in December 2021 from https://www.nature.com/ articles/palcomms201670.pdf.
- Тосун (2014): N. Tosun, A Study on Reading Printed Books or E-books: Reasons for Student-Teachers Preferences, The Turkish Online Journal of Educational Technology, 13(1), 21–28. Retrieved in July 2021 from https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1018172. pdf.
- УНЕСКО (2020): UNESCO, Responding to COVID-19 and beyond The Global Education Coalition in action. Retrieved in December 2021 from https://unesdoc.unesco. org/ark:/48223/pf0000374364.
- Хамовић (2008): Z. Hamović, Uvođenje u Internest, u: D. Vuksanović (ur.), Knjiga za medije – mediji za knjigu, Beograd: Clio, 219–247.
- Хе, Жанг, Ли (2021): W. He, Z.(J.) Zhang, W. Li, Information technology solutions, challenges, and suggestions for tackling the COVID-19 pandemic, International Journal of Information Management, 57. Retrieved in December 2021 from https://reader.elsevier.com/reader/sd/pii/S0268401220314869?token=31E1B27F38BE4CD8B3993CA68DEF DC0A32F58F4D66FDB0229FAFF565D548E0062FCC0046893E22944D252BB06541A20B&originRegion=eu-west-1&originCreation=20211230204746.