ЗНАЧАЈ ИКТ-A У НАСТАВИ И ЛИКОВНОЈ УМЕТНОСТИ

Наслеђе 56 (2023) (стр. 319-328)

АУТОР(И) / AUTHOR(S): Тамара М. Стојановић

Е-АДРЕСА / E-MAIL: tamara.stojanovic@filum.kg.ac.rs

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/NasKg2356.319S

САЖЕТАК / ABSTRACT:

У раду се говори о значају коришћења ИКТ у образовном и уметничком контексту. Посебан акценат се ставља на наставу и ликовну уметност. Указује се на специфична обележја ИКТ као извору проширених могућности изражавања, комуникације и перцепције у настави и уметности, али и подршци у ангажману и мотивацији свих учесника васпитно-образовног или креативног процеса. Указује се, даље, на неопходност развијања професио- налних и дигиталних компетенција наставника у циљу усклађивања процеса наставе са савременим друштвеним животом, а тиме и начелног унапређивања квалитета васпитно-образовног рада. Такође се истичу предности коришћења ИКТ у погледу домена и могућности у процесу учења, као и потенцијала који имају за трансформисање образовног или уметничког процеса.

КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:

ИКТ, настава, наставници, компетенције, учење, образовање, дигиталне технологије, ликовна уметност

ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:

  • European Commission 2019: Education and training, Monitor 2019, Luxembourg: Publications Office of the European Union.
  • Zakon o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja 2018, Službeni glasnik Republike Srbije, br. 88, 2017. i 27, 2018.
  • Ilić 2020: S. Ilić, Upotreba informacionih tehnologija u nastavi – stavovi i mišl-  jenja nastavnika i učenika, Novi Sad: Univerzitet u Novom Sadu – Prirod- no-matematički fakultet.
  • Ilić, Stojanović Đorđević 2021: V. Ilić, T. Stojanović Đorđević, Škola i IKT – mogućnosti primene i perspektive razvoja u nastavi likovne kulture, Zvečan: Fakultet umetnosti u Kosovskoj Mitrovici.
  • Jocić, Vasić i dr. 2017: V. Jocić, J. Vasić i dr. Upotreba informaciono-komunikacionih tehnologija u školi, u: Zbornik radova – Informacione tehnologije, obra- zovanje i preduzetništvo (ITOP17), Univerzitet u Kragujevcu: Fakultet teh- ničkih nauka u Čačku, 347–356.
  • Jurić, Marković 2014: S. Jurić, S. Marković, Primena informaciono-komunikacionih tehnologija u nastavi: priručnik o veb-tehnologijama u nastavi za potrebe projekta Razvionica, Beograd: Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja.
  • Kampilis, Pjuni et al. 2015: P. Kampylis, Yves Punie et al., Promoting effective digi- tal-age learning, A European framework for digitally competent educational organizations.
  • Krnjaja 2019: Ž. Krnjaja, Učešće pedagoga u promenama koje donosi obrazovna poli- tika, u: Zbornik radova sa Nacionalnog naučnog skupa Obrazovna politika i praksa – u skladu ili u raskoraku? 25–26. 1. 2019, Beograd: Filozofski fakultet Univerziteta u Beogradu, IPA i Pedagoško društvo Srbije.
  • Kuleto, Dedić 2014: V. Kuleto, V. Dedić, E learning = E učenje: razvoj, tehnologija, budućnost, Beograd: Link group.
  • Macmillan Education 2002, Competence, in: Macmillan English Dictionary (pp. 280), Macmillan Education.
  • Miškeljin 2019: L. Miškeljin, Profesionalizam pedagoga – odraz postojećeg ili krei- ranje mogućeg u dečjem vrtiću, u: Obrazovna politika i praksa – u skladu ili u raskoraku? Zbornik radova sa Nacionalnog naučnog skupa, ur. Dragana Pavlović Breneselović, Vera Spasenović, Šefika Alibabić, Beograd: Filozofski fakultet Univerziteta u Beogradu, IPA i Pedagoško društvo Srbije, 132–137.
  • Nikolić, Antonijević 2021: N. Nikolić, R. Antonijević, Formativno ocenjivanje i onlajn nastava, Vaspitanje i obrazovanje u digitalnom okruženju, u: Zbornik radova sa Nacionalnog naučnog skupa, ur. Ivana Jeremić, Nataša Nikolić, Nikola Koruga, Beograd: Filozofski fakultet Univerziteta u Beogradu, IPA i Pedagoško društvo Srbije, 103–107.
  • OECD 2004, Learning for Tomorrow’s World, First Results from PISA 2003, Paris: OECD.
  • OECD 2015, Students, computers and learning: Making the connection, PISA. Paris: OECD Publishing.
  • Rideker 2017: C. Redecker, European framework for the digital competence of educa- tors, DigCompEdu, EUR 28775 EN, Luxembourg: Publications Office of the European Union.
  • Standardi opštih međupredmetnih kompetencija za kraj srednjeg obrazovanja 2013, Beograd: Zavod za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja.
  • Senić Ružić 2015: M. Senić Ružić, Upotreba informaciono-komunikacionih teh- nologija u obrazovanju – jedan od mogućih odgovora na obrazovne potrebe XXI veka, u: Istraživanja i razvoj kvaliteta obrazovanja u Srbiji – stanje, iza- zovi i perspektive. Zbornik radova, ur. Emina Hebib, Biljana Bodroški Spar- iosu, Aleksandra Ilić Rajković, Beograd: Filozofski fakultet Univerziteta u Beogradu, IPA, 123–137.
  • Senić Ružić 2021: M. Senić Ružić, Digitalna transformacija obrazovanja u Srbiji – pitanje digitalne pismenosti ili digitalne kompetencije, u: Vaspitanje i obra- zovanje u digitalnom okruženju. Zbornik radova sa Nacionalnog naučnog skupa, ur. Ivana Jeremić, Nataša Nikolić, Nikola Koruga, Beograd: Filozofski fakultet Univerziteta u Beogradu, IPA i Pedagoško društvo Srbije, 11–24.
  • Hrastinski 2008: S. Hrastinski, Asynchronous & Synchronous E-learning, Educase Quarterly 31(4), 51–55.
  • Šaponjić, Mićić i dr. 2021: V. Šaponjić, K. Mićić i dr. Spremnost predškolskih ustanova i praktičara za upotrebu digitalnih tehnologija, u: Vaspitanje i obrazovanje u digitalnom okruženju. Zbornik radova sa Nacionalnog naučnog skupa, ur. Ivana Jeremić, Nataša Nikolić, Nikola Koruga, Beograd: Filozofski fakultet Univerziteta u Beogradu, IPA i Pedagoško društvo Srbije, 77–83.
Интернет извори:
  • Ananiadou-Magdalean Claro, K. 21st Century Skills and Competences for New Mil- lennium Learners in OECD, CountriesOECD Education Working Papers, No. 41, OECD Publishing, Paris. <http://dx.doi.org/10.1787/218525261154>, 3. 4. 2023.
  • European Commission 2012. Digital Competence in Practice: An Analysis of Frame- works. JRC Technical Reports. <http://ftp.jrc.es/EURdoc/JRC68116.pdf>, 9. 4. 2023.
  • Ilić, V. Informaciono-komunikaciona tehnologija u nastavi likovne kulture. <https:// art.pr.ac.rs/images/doc/monografije/informaciono_komunikaciona_teh- nologija_u_nastavi_likovne_kulture.pdf>, 11. 4.2023.
  • Matijašević, J. Bingulac N. i dr. Značaj primene informaciono-komunikacionih teh- nologija u nastavi.<http://www.trend.uns.ac.rs/stskup/trend_2022/radovi/ T2.4/T2.4-9.pdf>, 11. 4. 2023.
  • Pejatović, A. Orlović Lovren, V. Kompetencijeza celoživotno učenje. <https://www. obrazovanje.org/rs/vesti/2/2015/04/15/kompetencije-za-celozivotno-ucenje. html>, 22. 3. 2023.
  • Предлог стратегије развоја образовања и васпитања у Републици Србији до 2030. године. <http://www.mpn.gov.rs/wp-content/uploads/2021/02/1-SROVRS-2030_MASTER_0402_V1.pdf>, 22. 3. 2023.