АУТОР(И): Оливера С. Марковић
Е-АДРЕСА: olivera.markovic@filfak.ni.ac.rs
DOI: 10.46793/NasKg2149.289M
САЖЕТАК:
Предмет рада јесте хуморна метафора о „утеривању ђавола у пакао” из десете новеле трећег дана Бокачовог Декамерона. При анализи метафоре методолошки смо се ослањали на теорију концептуалног сажимања Марка Тарнера и Жила Фоконијера (1998) и неке од допуна овог модела (Coulson & Oakley 2005; Hedblom, Kutz, Neuhaus 2015). Указано је на могућност хришћанско-моралистичког типа читања Бокачове новеле преко интерпретирања дате метафоре као сажетог простора двоструког опсега, као и на могућност читања приче у духу карневалске логике, преко разумевања метафоре као сажетог простора једноструког опсега. У складу са претпоставкама Михаила Бахтина да је у културу ренесансног периода уграђена народна култура средњег века, закључује се да се Бокачова метафора мора интерпретирати као метафора потоњег типа, будући да је овакав тип читања у складу са стратегијама самога текста.
КЉУЧНЕ РЕЧИ:
хумор, метафора, теорија концептуалног сажи- мања, сликовна схема, утемељење, карневал, ренесанса, Бахтин, Бокачо, Декамерон
ЛИТЕРАТУРА:
- Bahtin 1978: Mihail Bahtin, Stvaralaštvo Fransoa Rablea i narodna kultura srednjega veka i renesanse, prevod Ivan Šop i Tihomir Vučković, Beograd: Nolit.
- Biblija (1994), prevod Đ. Daničić i Vuk Stef. Karadžić, Beograd: Britansko i inostrano biblijsko društvo.
- Feroni 2005, I: Đulio Feroni, Istorija italijanske književnosti. Tom I, Podgorica: CID, Nikšić: Filozofski fakultet, Beograd Službeni list SCG.
- Fokonije, Tarner 2014: Žil Fokonije, Mark Tarner, Mreže pojmovnog objedinjavanja, u: Katarina Rasulić i Duška Klikovac (prir.), Jezik i saznanje: hrestomatija iz kognitivne lingvistike, Beograd: Filološki fakultet, 337–416.
- Fraj 2007: Nortrop Fraj, Anatomija kritike: četiri eseja, prevod Gorana Raičević, Novi Sad: Orpheus.
- Garin 1988: Euđenio Garin, Italijanski humanizam, prevod Pero Mužijević, Novi Sad: Književna zajednica Novog Sada.
- King 2005: Margaret L. King. Žena renesanse, u: E. Garin (prir.), Čovek renesanse, prevod Julijana Vučo, Jelena Kosovac i Jasna Vidić, Beograd: Clio, 260–309.
- Milinković 2011: Snežana Milinković, Dekameron: knjiga o ljubavi, Beograd: Arhipelag.
- Antović 2018: Mihailo Antović, Schemas, grounds, meaning: on the emergence of musical concepts through conceptual blending, Liège: Musicae Scientiae, 22 (I), 57–71.
- Cervel 1999: Sandra Peña Cervel, Subsidiarity relationships between image-sche- mas: an approach to the force schema. Logroño: Journal of English studies, I, 187–207.
- Coulson 2001: Seana Coulson, Semantic Leaps: Frame-Shifting and Conceptual Blend- ing in Meaning Construction, New York: Cambridge University Press.
- Coulson, Oakley 2005: Seana, Coulson & Todd Oakley. Blending and coded meaning: Literal and figurative meaning in cognitive semantics, New York: Journal of Pragmatics, 37 (2005), pp. 1510–1536. <http://www.cogsci.ucsd.edu/~coul-son/Papers/coak-jop.pdf>. 30. 4. 2018.
- Fokonije i Tarner 2003: Gilles Fauconnier, Mark Turner, The way we think: conceptual blending and the mind’s hidden complexities, New York: Basic Books.
- Džonson 1989: Mark Johnson, Image-schematic bases of meaning, Toronto: Recherches semiotique, semiotic inquiry, 9, 1–3, 109–118.
- Johnson 1987: Mark, Johnson. The body in the mind: the bodily basis of meaning, rea- son and imagination. Chicago: University of Chicago Press.
- Migel 2004: Marilyn Migiel, Figurative Language and Sex Wars in the Decameron,
- Heliotropia – An online journal of research to Boccaccio scholars, vol. 2, 2, 1–9.
- <https://scholarworks.umass.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1018&contex- t=heliotropia>. 30. 4. 2018.