UTICAJ STEREOTIPA NA UČENJE ŠPANSKOG JEZIKA

Lipar, 71 (2020), str. 281-290

AUTOR: Sandra G. Miladinović

E-ADRESA: sandramiladinovic@hotmail.com

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/LIPAR71.281M

SAŽETAK:

S obzirom na to da savremena nastava stranih jezika podrazumeva da jezik i kultura čine jedinstvenu i neodvojivu celinu, neophodno je da učenici izgrade pozitivan odnos pre- ma kulturi čiji jezik uče. Međutim, brojna istraživanja potvrdila su da postoje razni stereotipi kada je reč o učenju stranih jezika, kao i da isti na izvestan način oblikuju proces učenja samog jezika. Budući da se spomenuti stereotipi mogu javiti u dva oblika, kao pozitivni i kao negativni, njihov uticaj na učenje stranih jezika može biti dvojak. S tim u vezi, bitan je odnos koji postoji između stereotipa i motivacije, jer polazimo od pretpostavke da pozitivni stereotipi mogu delovati motivišuće na proces učenja stranog jezika, dok, s druge strane, negativni stereotipi mogu uticati demotivišuće na učenika, a samim tim i na njegov uspeh. Takođe, ne treba zanemariti ni interkulturnu kompetenciju čiji razvoj u velikoj meri zavisi od stepena zastupljenosti stereotipa među učenicima i studentima. U ovom radu bavićemo se uticajem stereotipa na učenje španskog jezika. Osnovni cilj je da kroz pregled nekih od najrelevantnijih istraživanja i radova koji se bave datom problematikom sagledamo značaj njenog proučavanja, odnosno da pokažemo u kojoj meri stereotipi utiču na proces učenja španskog jezika, kao i da ukažemo na pedagoške implikacije koje oni nose sa sobom. Istraživanja pokazuju slične rezultate u vezi sa prisustvom stereotipa među studentima i učenicima koji uče španski kao strani jezik. Javljaju se kako negativni tako i pozitivni stereotipi, iako su ovi drugi zastupljeni u većoj meri. Navedeno govori u prilog učenju španskog jezika, kao i povećanju motivacije i sticanju interkulturne kompetencije.

KLJUČNE REČI:

stereotipi, učenje španskog jezika, motivacija, interkulturna kompetencija, pedagoške implikacije

LITERATURA:

  • Bilić Štefan 2006: M. Bilić Štefan, Uključivanje interkulturalne komunikacijske kompetencije u poučavanje stranih jezika. Odgojne znanosti, 8 (1), 279–288.
  • Bugarski 1995: R. Bugarski, Uvod u opštu lingvistiku, Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
  • Giori 1997: A. Györi, ¿Cómo proceder con los esterotipos en la enseñanza de lenguas extranjeras? XXXII Congreso Español: Uniendo culturas. https://cvc.cervantes. es/ensenanza/biblioteca_ele/aepe/congreso_32.htm
  • Drombe Djandue 2012: B. Drombe Djandue, La influencia de los estereotipos en el aprendizaje del español como lengua extranjera (E/LE) en Costa de Marfil. redELE, 24, 1–12.
  • Durbaba 2011: O. Durbaba, Teorija i praksa učenja i nastave stranih jezika. Beograd: Zavod za udžbenike.
  • Đuričić, Georgijev 2013: M. Đuričić, I. Georgijev, Interkulturna kompetencija u nastavi španskog kao izbornog jezika. Komunikacija i kultura online, 4 (4), 65–78.
  • Jovanović, Sanćes Radulović 2013: A. Jovanović, N. Sánchez Radulović, El español en Serbia: estado de la cuestión, Colindancias: Revista de la Red Regional de Hispanistas de Hungría, Rumanía y Serbia, 4, 373–392.
  • Kem-mekah Kadzue 2013: O. Kem-mekah Kadzue, La enseñanza/aprendizaje del español en Camerún: el discurso ideológico y la problemática de los manuales didácticos. XXIV Congreso Internacional de la ASELE: La enseñanza del español como LE/L2 en el siglo XXI. https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/asele/asele_xxiv. htm
  • Lobato Beneito 2013: T. Lobato Beneyto, Estereotipos, clichés y competencia intercultural. Propuestas para el aula de ELE/L2. Actas del II Encuentro Internacional de profesores de ELE del Instituto Cervantes de Bruselas. https://cvc.cervantes.es/ ensenanza/biblioteca_ele/publicaciones_centros/bruselas_2013.htm
  • Moreno Fernandes, Maričić 2015: M. Moreno Fernández, S. Maričić, Zastupljenost stereotipa o španskom jeziku i kulturi u nastavi španskog kao stranog jezika u Srbiji. Metodički vidici, 6, 97–115.
  • Ramires Aus, Martin Sisneros 2007: M. Ramírez Aúz, L. Martín Cisneros, Estereotipo e imagen de la cultura española en los aprendientes de ELE integrados en las destrezas orales. XVII Congreso Internacional de la ASELE: Las destrezas orales en la enseñanza del español L2-LE, 1209–1222.
  • Sanmigel Marinjo 2011: A. Sanmiguel Mariño, Luchando contra los estereotipos españoles en la enseñanza secundaria británica. Perspectiva de una auxiliar de conversación. Asociación para la Enseñanza del Español como Lengua Extranjera. Congreso Internacional. Del texto a la lengua: La aplicación de los textos a la enseñanza- aprendizaje del español L2-LE, 805–816.
  • Tifani 2012: F. Tiffany, ¿Qué papel desempeñan los estereotipos en el aprendizaje del español como lengua y cultura extranjera?, Master rad, Université Stendhal Grenoble III.
  • Fonkubjerta Murijel 2009: J. M. Foncubierta Muriel, Comunicación intercultural: creencias, valores y actitudes en la enseñanza del español. El profesor de Español LE- L2: Actas del XIX Congreso Internacional de la Asociación para la Enseñanza del Español como Lengua Extranjera (ASELE), 969–980.
  • Henis Pedra 2009: M. Genís Pedra, Comentarios al artículo Lingüística Aplicada, inclusión social y aprendizaje de español en contexto latinoamericano de Marcia Paraquett. Revista Nebrija de Lingüística Aplicada, 6, 1–9.
  • Himenes Garsija, Ortego Anton 2009: E. Jiménez García, M. T. Ortego Antón, El tratamiento de los estereotipos en el aula de ELE: una experiencia práctica. Revista Foro de Profesores de E/LE, 5, 1–5.