ULOGA AKORDSKIH DOPUNJALKI U PROCESU ZAPISIVANJA HARMONSKIH VEZA NA NASTAVI SOLFEĐA NA STUDIJAMA MUZIČKE UMETNOSTI

Lipar, 71 (2020), str. 141-153

AUTOR: Aleksandar Č. Vulović

E-ADRESA: aleksandarcedomiravulovic@yahoo.com

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/LIPAR71.141V

SAŽETAK:

U radu je opisana uloga akordskih dopunjalki u procesu zapisivanja akorada u harmonskim vezama koje predstavljaju deo nastavnog programa predmeta Solfeđo na osnovnim akademskim (muzičkim) studijama. Rezultati pilot eksperimentalnog istraživanja pokazali su u kojoj se meri, po delovanju eksperimentalnog faktora − akordskih dopunjalki, ostvaruje veća uspešnost/ tačnost studenata u slušnom identifikovanju/zapisivanju akorada u harmonskim vezama.

Pilot pedagoško istraživanje realizovano je akademske 2017/18. godine, sa grupom ispitanika koju su činili studenti prve godine studijskog programa Muzička teorija i pedagogija na Filološko-umetničkom fakultetu Univerziteta u Kragujevcu.

Rezultati sprovedenog eksperimentalnog programa potvrdili su hipotezu, to jest, dokazali su da akordske dopunjalke pomažu studentima da uspešnije/tačnije slušno identifikuju i zapisuju akorde u harmonskim vezama, dok zaključci istraživanja, između ostalog, ukazuju na neophodnost češće upotrebe akordskih dopunjalki u nastavnoj praksi, konkretno u radu na zapisivanju akorada u harmonskim vezama na nastavi solfeđa.

KLJUČNE REČI:

Solfeđo, akordske dopunjalke, harmonske veze, eksperimentalno istraživanje

LITERATURA:

  • Banđur, Potkonjak 2006: V. Banđur, N. Potkonjak, Istraživački rad u školi/ akciona istraživanja, Beograd: Školska knjiga.
  • Beočanin-Mijanović 2008: J. Beočanin-Mijanović, Između greške i inercije sluha u solfeđu, Kragujevac: Filološko-umetnički fakultet.
  • Beočanin 2016: J. Beočanin, Razvoj muzičkog sluha kroz doslovni paralelizam u opažanju i izvođenju prošireno-tonalne i atonalne muzike srpskih kompozitora u okviru programa nastave solfeđa, neobjavljena doktorska disertacija, Beograd: Fakultet muzičke umetnosti.
  • Knežević Florić, Ninković: 2012: O. Knežević Florić, S. Ninković, Horizonti istraživanja u obrazovanju, Novi Sad, Filozofski fakultet, Odsek za pedagogiju.
  • Olujić 1990: A. Olujić, Razvoj harmonskog sluha, Beograd, Univerzitet umetnosti.
  • Hrpka 2004: I. Hrpka, Reforma programa muzičkog obrazovanja u Francuskoj krajem XX veka, u: G. Karan (ured.), Zbornik VI pedagoškog foruma, Beograd: Fakultet muzičke umetnosti, 85-90.