ЕЛЕМЕНТИ ТРАДИЦИОНАЛНЕ МУЗИКЕ У МУЗИЧКОМ СТВАРАЛАШТВУ УЧЕНИКА МЛАЂИХ РАЗРЕДА ОСНОВНЕ ШКОЛЕ

Узданица XXII-II (2025) (стр. 195-210)

АУТОР(И) / AUTHOR(S): Наташа М. Вукићевић  Весна С. Трифуновић Катарина Р. Станојевић

 

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/Uzdanica22.2.195V

САЖЕТАК / ABSTRACT:

У фокусу интересовања аутора је присуство елемената традиционалне музике у музичко-стваралачким радовима ученика млађих разреда основне школе. Циљ је био да се открије да ли музичко-стваралачки радови ученика, настали као продукт музичког изражавања на задати поетски текст, прате музички образац карактеристичан за српско народно стваралаштво. Са наведеног аспекта идентификације елемената традиционалне музике, анализирани су стваралачки радови ученика четвртог разреда основне школе (N = 184), који су настали на иницијалном тестирању у оквиру истраживања спроведеног 2016. године у Јагодини. Анализа музичко-стваралачких радова је показала да ученици четвртог разреда спонтано користе елементе традиционалне српске музике. Установљена су специфична одступања од лествично-тоналне основе, завршетак другим ступњем, мали амбитус мелодије и промена врсте такта. Аутори полазе од теоријских ставова да су мелодијско-ритмички мотиви „производˮ музичког искуства појединца и одређеног културолошког контекста унутар којег може да се негује позитиван или негативан однос према елементима традиције, укључујући и музичку традицију, и сматрају да формално образовање може да има значајну улогу у процесу упознавања нових генерација са традиционалним музичким изразом, као и његовог неговања.

КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:

културни идентитет, музичко стваралаштво ученика, основна школа, традиционални музички израз.

ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:

  • Antonijević (2014): R. Antonijević, Utemeljenje sistema znanja u pedagogiji, Beograd: Filozofski fakultet Univerziteta u Beogradu i Institut za pedagogiju i andragogiju.
  • Bjerkvol (2005): J. Bjerkvol, Nadahnuto biće, Beograd: Plato.
  • Despić (1977): D. Despić, Melodika, Beograd: Univerzitet umetnosti.
  • Dešić (1992): M. Dešić, Srpski akcenat sa lakoćom, Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
  • Dević (1975): D. Dević, Uvod u osnove etnomuzikologije I deo, Beograd: Univerzitet umetnosti.
  • Drobni (2008): I. Drobni, Metodičke osnove vokalno-instrumentalne nastave, Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
  • Golemović (1998): D. Golemović, Narodna muzika Jugoslavije, Knjaževac: Nota.
  • Golemović (2011): D. Golemović i dr., Seosko pevanje u zapadnoj Srbiji – prilog proučavanju muzičkih dijalekata u Srbiji, Srbija: muzički i igrački dijalekti, Beograd: Fakultet muzičke umetnosti, 7‒60.
  • He, Ku Ving, Vi Ho (2023): J. He, C. Ku Wing, T. Wee Hoe, The cultivation of children’s musical creative practical competency: A literature review, Thinking skills and creativity, Vol. 48. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tsc.2023.101309 (pristup 12. 1. 2025)
  • Ivanović (2007): N. Ivanović, Metodika opšteg muzičkog obrazovanja za osnovnu školu, Beograd: Zavod za udžbenike.
  • Kodela (2011): S. Kodela, Metodički pristup primeni tradicionalne pesme u muzičkoj nastavi osnovne škole i škole za osnovno muzičko obrazovanje (disertacija). http://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/8316 (pristup 15. 5. 2019)
  • Mandić (2020): B. Mandić, Modernizacija osnovnoškolskih programa za predmet Muzička kultura (2017‒2019), Ekspresivnost i intimnost u muzici & Tako male stvari: intimno u umetnosti i kulturi, Knjiga III, Kragujevac: Filološko-umetnički fakultet, 67‒81.
  • Mirković-Radoš (1996): K. Mirković-Radoš, Psihologija muzike, Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
  • Nikšić, Čekić Stošić (2023): N. Nikšić, A. Čekić Stošić, Narodna pesma iz etnomuzikološke građe u funkciji primene Vasiljević metode – metodički aspekt izbora dopunskog muzičkog materijala za mlađi školski uzrast, Inovacije u nastavi, XXXVI, 36(4), Beograd: Univerzitet u Beogradu – Fakultet za obrazovanje učitelja i vaspitača, 37‒60.
  • Pavlović, Milićević Trakilović (2013): B. Pavlović, J. Milićević Trakilović, Negovanje i značaj tradicionalnih narodnih igara sa pevanjem u nastavi muzičke kulture, Uzdanica, X/1, 217–232.
  • Petrović (1989): R. Petrović, Srpska narodna muzika. Pesma kao izraz narodnog muzičkog mišljenja, Beograd: Srpska akademija nauka i umetnosti – Muzikološki institut.
  • Petrović (2014): M. Petrović, Uloga akcenata u srpskoj solo pesmi, Beograd: Službeni glasnik.
  • Plavša (1989): D. Plavša, Muzičko-pedagoške dileme i teme, Novi Sad: Akademija umetnosti u Novom Sadu.
  • Pravilnik o programu nastave i učenja za četvrti razred osnovnog obrazovanja i vaspitanja, 11/2019-1, Službeni glasnik – Prosvetni glasnik. https://pravno-informacioni-sistem.rs/slglrsViewPdf/7f60db16-8760-4e25-bc8a-f69fe1fb2e2c?fromLink=true (pristup 5. 1. 2025)
  • Pravilnik o programu nastave i učenja za treći razred osnovnog obrazovanja i vaspitanja, 5/2019, Službeni glasnik Prosvetni glasnik. https://pravno-informacioni-sistem.rs/slglrsViewPdf/1cd9f883-ccfe-4a73-8ccd-95bc212169e1?fromLink=true (pristup 15. 1. 2025)
  • Kjari (2022): E. Qarri, The Relationship between Musical Skills and Creativity in Children, European Journal of Education and Pedagogy, 3(6), 218‒221. DOI: http://dx.doi.org/10.24018/ejedu.2022.3.6.512
  • Radinović (2011): S. Radinović, Oblik i reč. Zakonomernosti melopoetskog oblikovanja srpskih narodnih pesama kao osnova za metodologiju formalne analize, Beograd: Fakultet muzičke umetnosti.
  • Silva (1998): M. C. Silva, Composing, performing and audience-listening as symmetrical indicators of musical understanding, Education, Art. https://www.semanticscholar.org/paper/Composing%2C-performing-and-audience-listening-as-of-Silva/262a97df9f9d458dc6ff4c6c7dd1d4184222891f (pristup 25. 1. 2025)
  • Stojšin (2014): S. Stojšin, Kvalitativna i/ili kvantitativna analiza sadržaja –  specifičnosti primene, Godišnjak Filozofskog fakulteta u Novom Sadu, Knjiga XXXIX-1, 193‒210.
  • Trifunović (2015): V. Trifunović, Obrazovanje i kulturni identitet, Jagodina: Fakultet pedagoških nauka Univerziteta u Kragujevcu.
  • Trifunović (2023): V. Trifunović, Program nastave i učenja Muzičke kulture i kulturni identitet, Uzdanica, God. XX, vanredni broj, 257‒276.
  • Vasiljević (2003): M. Vasiljević, Narodne melodije s Kosova i Metohije, Beograd: Beogradska knjiga; Knjaževac: Nota.
  • Vasiljević (2006): Z. Vasiljević, Metodika muzičke pismenosti, Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
  • Vukićević (2023): N. Vukićević, Nastava muzičke kulture i pozitivno obrazovanje – od doživljaja do ishoda u oblasti muzičkog stvaralaštva i slušanja muzike, Uzdanica, God. XX, vanredni broj, 241‒256.