Узданица XXII-II (2025) (стр. 145-163)
АУТОР(И) / AUTHOR(S): Душан П. Ристановић
,
Предраг Ж. Живковић
, Биљана Ј. Стојановић 
DOI: 10.46793/Uzdanica22.2.145R
САЖЕТАК / ABSTRACT:
Суштина и структура пројектне наставе се могу представити кроз неколико кључних карактеристика, од којих аутори најчешће издвајају сидро, водеће питање, циљеве и исходе пројекта, интердисциплинарност, истраживање, сарадњу, примену технологије и артефакте. Како наведене карактеристике имплицирају захтевнију организацију и реализацију наставног процеса у односу на уобичајене начине рада, наставници се могу суочити са различитим изазовима у њиховој примени. Стога је циљ овог истраживања био да се анализирају садржаји основношколских пројеката да би се увидело како се кључне карактеристике пројектне наставе примењују у пракси. Истраживање је спроведено у школској 2023/24. години, коришћена је техника анализe садржаја, а узорак су чинили пројекти из петнаест основних школа из Србије. Тема свих пројеката се односила на проблематику очувања и заштите животне средине у локалној заједници. Анализа је показала да се кључне карактеристике пројектне наставе не примењују у довољној мери у пракси. На пример, у већини пројеката није било сидра, нити се могло идентификовати водеће питање. Интердисциплинарност пројеката је била дискутабилна, а ученици нису усмеравани да формулишу сопствене претпоставке, спроводе различите врсте истраживања која би те претпоставке доказала или одбацила и изводе релевантне закључке. Слична ситуација се јављала и када је у питању сарадња, примена технологија и израда артефаката. Закључено је да добијени резултати могу да послуже наставницима као подстрек за побољшање праксе, а истраживачима за спровођење других истраживања о различитим аспектима имплементације кључних карактеристика пројектне наставе у школама.
КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:
пројектна настава, кључне карактеристике, основна школа, школска пракса, анализа садржаја.
ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:
- Aksela, M., & Haatainen, O. (2019). Project-based learning (PBL) in practise: active teachers’ views of its advantages and challenges. In Integrated Education for the Real World: 5th International STEM in Education Conference Post-Conference Proceedings. Queensland University of Technology , pp. 9–16, International STEM in Education Conference, Brisbane, Australia, 21/11/2018. http://hdl.handle.net/10138/304045
- Bender, V. (2020). Projektno učenje – diferencirana nastava za XXI vek. Clio i Fakultet pedagoških nauka u Jagodini.
- Blumenfeld, P. C., Soloway, E., Marx, R. W., Krajcik, J. S., Guzdial, M., & Palincsar, A. (1991). Motivating project-based learning: Sustaining the doing, supporting the learning. Educational Psychologist, 26(3–4), 369–398. https://doi.org/10.1080/00461520.1991.9653139
- Brown, J. S., Collins, A., & Duguid, P. (1989). Situated Cognition and the Culture of Learning. Educational Researcher, 18(1), 32‒42. https://doi.org/10.3102/0013189X018001032
- Chen, C. H. & Yang, Y. C. (2019). Revisiting the effects of project-based learning on students’ academic achievement: A meta-analysis investigating moderators. Educational Research Review, 26, 71–81. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2018.11.001
- Chun, M-S., Kang. K. I., Kim, Y. H., & Kim, Y. M. (2015). Theme-based Project Learning: Design and Application of Convergent Science Experiments. Universal Journal of Educational Research, 3(11), 937‒942. DOI: 10.13189/ujer.2015.03112
- Condliffe, B., Quint, J., Visher, M., Bangser, M., Drohojowska, S., Saco, L. & Nelson, E. (2017). Project-Based Learning: A Literature Review. https://www.mdrc.org/sites/default/files/Project-Based_Learning-LitRev_Final.pdf
- Habók, A. & Nagy, J. (2016). In-service teachers’ perceptions of project-based learning. Springer Plus, 5. https://doi.org/10.1186/s40064-016-1725-4
- Hanney, R., & Savin-Baden, M. (2013). The problem of projects: understanding the theoretical underpinnings of project-led PBL. London Review of Education, 11(1), 7‒19. https://doi.org/10.1080/14748460.2012.761816
- He, P., Krajcik, J. & Schneider, B. (2023). Transforming standards into classrooms for knowledge-in-use: an effective and coherent project-based learning system. Discip Interdscip Sci Educ Res, 5, 22. https://doi.org/10.1186/s43031-023-00088-z
- Konrad, T., Wiek, A., & Barth, M. (2020). Embracing conflicts for interpersonal competence development in project-based sustainability courses. International Journal of Sustainability in Higher Education, 21(1), 76–96. https://doi.org/10.1108/IJSHE-06-2019-0190
- Krajcik, J., Blumenfeld, P. C., Marx, R. W., Bass, K. M., Fredricks, J., & Soloway, E. (1998). Inquiry in Project-Based Science Classrooms: Initial Attempts by Middle School Students. Journal of the Learning Sciences, 7(3–4), 313–350. https://doi.org/10.1080/10508406.1998.9672057
- Krajcik, J. S., Blumenfeld, P. C., Marx, R. W., & Soloway, E. (1999). Instructional, curricular, and technological supports for inquiry in science classrooms. In E. V. Zee (Ed.), Inquiry into inquiry science learning and teaching. Washington, D. C.: American Association for the Advancement of Science Press.
- Krajcik, J. S. & Czerniak, C. M. (2008). Teaching science in elementary and middle school: a project-based approach. Routledge.
- Krajcik, J. S. & Shin, N. (2014). Project-based learning. In R. K. Sawyer (Ed.), The Cambridge Handbook of the Learning Sciences (2nd ed.) (pp. 275–297). New York, NY: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9781139519526.018
- Krajcik, J. S., Miller E. C. & Chen, I.-C. (2021). Using Project-Based Learning to Leverage Culturally Relevant Pedagogy for Science Sensemaking in Urban Elementary Classrooms. In M. M. Atwater (Еd.), International Handbook of Research on Multicultural Science Education (pp. 1‒20). Springer International Handbooks of Education. https://doi.org/10.1007/978-3-030-37743-4_10-1
- Malinić, D., Stanišić, J. & Đerić, I. (2021). Iskustva nastavnica u realizaciji projektne nastave zasnovane na interdisciplinarnom pristupu. Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja, 53(1), 67‒120. https://doi.org/10.2298/ZIPI2101067M
- Markula, A., & Aksela, M. (2022). The key characteristics of project-based learning: how teachers implement projects in K-12 science education. Discip Interdscip Sci Educ Res, 4, 2. https://doi.org/10.1186/s43031-021-00042-x
- Mentzer, G. A., Czerniak, C. M., & Lisa, B. (2017). An examination of teacher understanding of project-based science as a result of participating in an extended professional development program: Implications for implementation. School Science and Mathematics, 117(1–2), 76–86. https://doi.org/10.1111/ssm.12208
- Miller, E. C., Severance, S. & Krajcik, J. (2021). Motivating Teaching, Sustaining Change in Practice: Design Principles for Teacher Learning in Project-Based Learning Contexts. Journal of Science Teacher Education, 32(7), 757‒779. https://doi.org/10.1080/1046560X.2020.1864099
- Pedaste, M., Mäeots, M., Siiman, L. A., De Jong, T., Van Riesen, S. A. N., Kamp, E. T., Manoli, C. C., Zacharia, Z. C., & Tsourlidaki, E. (2015). Phases on inquiry-based learning: Definitions and the inquiry cycle. Educational Research Review, 14, 47‒61. http://dx.doi.org/10.1016/j.edurev.2015.02.003
- Pitura, J. & Berlinksa-Kopeć, M. (2018). Learning English while exploring the national cultural heritage: Technology-assisted project-based language learning in an upper-secondary school. Teaching English With Technology, 18(1), 37‒52.
- Polman, J. (1998). Activity structures for project-based teaching & learning: desing and adaptation of cultural tools. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED425057.pdf
- Popović, D. & Ristanović, D. (2020). Potencijali projektne nastave za razvijanje međupredmetnih kompetencija. Uzdanica, XVII/2, 281‒294. https://doi.org/10.18485/uzdanica.2020.17.2.19
- Ristanović, D. (2016). Konstruktivističke osnove projektnog modela rada u nastavi prirode i društva. Zbornik radova Filozofskog fakulteta u Prištini, XLVI(1), 279‒295. DOI: 10.5937/ZRFFP46-10809
- Ristanović, D. (2019). Projektni model nastave prirode i društva. Fakultet pedagoških nauka u Jagodini.
- Scott, C. L. (2015). The futures of learning 3: What kind of pedagogies for the 21st century? UNESCO Education Research and Foresight, Paris. [ERF Working Papers Series, No. 15]
- Stojadinović, M. N., Ristanović, D. P., Komnenović, M. S. (2021). Efekat projektne nastave na akademsko postignuće: metaanaliza. Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja, 53(2), 261‒279. https://doi.org/10.2298/ZIPI2102261S
- Stozhko, N., Bortnik, B., Mironova, L., Tchernysheva, A., & Podshivalova, E. (2015). Interdisciplinary project-based learning: technology for improving student cognition. Research in Learning Technology, 23. https://doi.org/10.3402/rlt.v23.27577
- Sunar, M. S. M., & Shaari, A. J. (2017). The effectiveness of the chemistry problem-based learning (PBL) via FB among pre-university students. Journal of Education and e-Learning Research, 4(4), 129‒138. https://doi.org/10.20448/journal.509.2017.44.129.138
- Šefer, J. (2005). Kreativne aktivnosti u tematskoj nastavi. Institut za pedagoška istraživanja.
- Thomas, J. W. (2000). A review of research on project-based learning. http://www.bobpearlman.org/BestPractices/PBL_Research.pdf
- Triana, D., Anggraito, Y. U., & Ridlo, S. (2020). Effectiveness of environmental change learning tools based on STEM-PjBL towards 4C skills of students. Journal of Innovative Science Education, 9(2), 181–187. https://doi.org/10.15294/JISE.V8I3.34048
- Vilig, K. (2016). Kvalitativna istraživanja u psihologiji. Clio.
- Živković, P. (2018). Triangulacija istraživačkih metoda u istraživanjima društvenih pojava: anamorfički prigovor. Zbronik radova Pedagoškog fakulteta u Užicu, XXI (20), 11‒30.
- Yu, H. (2024). Enhancing creative cognition through project-based learning: An in-depth scholarly exploration. Heliyon, 10(6). https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2024.e27706