ПРАКТИЧНИ АСПЕКТИ НАСТАВЕ ЕНГЛЕСКОГ ЈЕЗИКА У ПРВОМ ЦИКЛУСУ ОСНОВНОШКОЛСКОГ ОБРАЗОВАЊА У РЕПУБЛИЦИ СРБИЈИ – ТЕНДЕНЦИЈЕ И ИЗАЗОВИ

Узданица XXII I (2025) (стр. 101-114)

АУТОР(И) / AUTHOR(S): Сања Р. Раковић

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/Uzdanica22.1.101R

САЖЕТАК / ABSTRACT:

Циљ овог истраживања јесте да испита тенденције у погледу планирања наставе, избора наставних техника, као и изазовe са којима се сусрећу наставници и ученици у настави енглеског језика у првом циклусу основне школе. За прикупљање података коришћен је комбиновани упитник са понуђеним и слободним одговорима. Резултати су обрађени дескриптивном статистиком (процентуално) и квалитативно (анализа и класификација слободних одговора). У нашем узорку било је 75 наставника енглеског језика са територије Републике Србије. Резултати показују да се наставници у нашем узорку у погледу писања планова рада у највећој мери ослањају на уџбеник и на планове које достављају издавачи уџбеника. Одговори учесника у нашем узорку у великој мери сугеришу усклађеност праксе са теоријским поставкама у области развојне психологије ученика и методолошких принципа, те се може рећи да је настава прилагођена развојном степену ученика, као и законом прописаним комуникативним приступом у учењу страног језика. Као највећи изазов у раду са ученицима наставници наводе низак степен ученичке пажње, док су ученицима најтеже наставне области граматика, писање и читање.

КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:

енглески језик, први циклус основног образовања, планирање наставе, наставне технике, образовни изазови.

ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:

  • Bodrič, Stojičić, Jagrović (2016): R. Bodrič, V. Stojičić, A. Jagrović, Značaj i praksa postavlјanja pitanja u nastavi engleskog jezika na osnovnoškolskom uzrastu, Nastava i vaspitanje, 65(2), 345‒358. https://doi.org/10.5937/nasvas1602345B
  • Vigotski (1986): L. S. Vygotsky, Thoughts and Language, Cambridge, MA: The MIT Press.
  • Višacki (2016): J. Višacki, Kurikularni okvir za nastavu stranih jezika u predškolskom uzrastu u Srbiji, doktorska disertacija, Beograd: Univerzitet u Beogradu. https://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/32898/Disertacija.pdf
  • Dragović (2016): G. Dragović, Kako (de)motivisati učenike za učenje gramatike u nastavi nemačkog jezika kao stranog, Nasleđe, 13(33), 115‒133.
  • Durbaba, Đurić, Jovanović, Zavišin, Ginić, Medenica, Sekulić, Rašević, (2017): Durbaba, Lj. Đurić, A. Jovanović, K. Zavišin, J. Ginić, L. Medenica, A. Sekulić, J. Rašević, Opšti standardi postignuća za kraj osnovnog obrazovanja za strani jezik, Beograd: Zavod za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja.
  • Evropska komisija (2004): European Comission, Promoting Language Learning and Linguistic Diversity, An action plan 2004–06, Brussels: Eurydice.
  • Enever, Mun (2009): J. Enever, J. Moon, New global contexts for teaching primary ELT: Change and challenge, In: J. Enever, J. Moon, U. Raman (Eds.), Young learner English language policy and implementation: International perspectives, Reading: Garnet Education, 5‒21.
  • Inal (2009): D. İnal, The early bird catches the worm: The Turkish case, In: J. Enever, J. Moon, U. Raman (Eds.), Young learner English language policy and implementation: International perspectives, Reading: Garnet Education, 71‒78.
  • Jovanović, Maričić Mesarović (2024): A. S. Jovanović, S. M. Maričić Mesarović, Usvajanje i nastava stranih jezika na ranom uzrastu u naučnoj periodici Srbije: period od 2013. do 2023. godine, Metodički vidici, 15/1, 17‒44. https://doi.org/10.19090/ mv.2024.15.17-44
  • Kameron (2005): L. Cameron, Teaching Languages to Young Learners, Cambridge, UK: Cambridge University Press.
  • Kirgoz (2009): Y. Kirgӧz, English language teaching in Turkish primary education, In: J. Enever, J. Moon, U. Raman (Eds.), Young learner English language policy and implementation: International perspectives, Reading: Garnet Education,189‒195.
  • Koplend, Garton, Berns (2014): F. Copland, S. Garton, A. Burns, Challenges in teaching English to young learners: Global perspectives and local realities, Tesol quarterly, 48(4), 738‒762. https://doi.org/10.1002/tesq.148
  • Ljubojević (2023): D. Ljubojević, The pedagogy of handwriting in English language teaching: A comprehensive analysis of resources and challenges in Serbia’s elementary schools, Belgrade English Language & Literary Studies, 15, 139‒163.
  • Matić (2003): J. Matić, Promene i izazovi u nastavi Savremenog engleskog jezika I, Philologia, 1(1), 105‒111.
  • Medenica (2022): L. Medenica, Mogućnost uvođenja početnog programa ekstenzivnog čitanja u nastavu ruskog jezika u osnovne i srednje škole u Srbiji, Nastava i vaspitanje, 71(1), 95‒108. https://doi.org/10.5937/nasvas2201095M
  • Metju, Pani (2009): R. Mathew, S. Pani, Issues in the implementation of teaching
  • English for young learners (TEYL): A case of two states in India, In: J. Enever, J. Moon, U. Raman (Eds.), Young learner English language policy and implementation: International perspectives, Reading: Garnet Education, 113‒120.
  • Mun (2005): J. Moon, Teaching English to young learners: the challenges and the benefits, British Council, 30‒34.
  • Nunan (2003): D. Nunan, The impact of English as a global language on education policies and practices in the Asia-Pacific region, TESOL Quartly, 37(4), 589‒613.
  • Oktavija, Mukminin, Marzulina, Harto, Erlina, Holandjah, (2022): D. Oktavia,
  • А. Mukminin, L. Marzulina, K. Harto, D. Erlina, M. Holandyah, Challenges and strategies used by English teachers in teaching English language skills to young learners, Theory and
  • Practice in Language Studies, 12(2), 382‒387. https://doi.org/10.17507/tpls.1202.22
  • Pajić, Radanović (2021): S. Pajić, M. Radanović, Ludičke aktivnosti u nastavi španskog jezika, Uzdanica, 18(1), 303‒314. https://doi.org/10.46793/Uzdanica18.1.303P
  • Ričards (2006): J. C. Richards, Communicative Language Teaching Today, Cambridge: Cambridge University Press.
  • Ričards, Rodžers (2001): J. C. Richards, T. S. Rodgers, Approaches and Methods in Language Teaching, Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/ cbo9780511667305
  • Savić (2012): V. Savić, Razvijanje veštine čitanja na engleskom jeziku na mlađem uzrastu, U: V. Jovanović, T. Rosić (ur.), Književnost za decu i omladinu – nauka i nastava, Jagodina: Fakultet pedagoških nauka, 299‒315.
  • Savić (2018): V. Savić, Greške u početnom čitanju na engleskom jeziku i razumevanju pročitanog teksta, U: V. Jovanović, B. Ilić (ur.), Književnost za decu u nauci i nastavi, Jagodina: Fakultet pedagoških nauka univerziteta u Kragujevcu, 415‒427.
  • Savić (2021): V. Savić, Strategies for engaging and challenging young language learners in online learnign environment, Uzdanica, 18(2), 117‒129. https://doi. org/10.46793/Uzdanica18.II.117S
  • Segalovic, Hulstijn (2009): N. Segalowitz, J. Hulstijn, Automaticity in Bilingualism and Second Language Learning, In: J. F. Kroll, A. M. B. De Groot (Eds.), Handbook of Bilingualism, New York: Oxford Academic, 371‒388.
  • Ćirković-Miladinović, Golubović-Ilić, Eremić (2023): I. Ćirković-Miladinović, Golubović-Ilić, N. Eremić, Using visual materials in teaching young learners, Uzdanica,
  • 20(2), 211‒222. https://doi.org/https://doi.org/10.46793/Uzdanica20.2.211CM Filips (1993): S. Philips, Young learners, Bristol, UK: Oxford University Press.
  • Hajms (1972): D. Hymes, On communicative competence, Sociolinguistics, Harmoundsworth, UK: Penguin, 269‒293.
  • Hok (2009): S. Hoque, Teaching English in primary schools in Bangladesh: Competencies and achievements, In: J. Enever, J. Moon, U. Raman (Eds.), Young learner English language policy and implementation: International perspectives, Reading: Garnet Education, 131‒145.
  • Hu (2007): Y. Hu, China’s foreign language policy on primary English education:
  • What’s behind it?, Language Policy, 6, 359‒376. http://dx.doi.org/10.1007/s10993-0079052-9
  • Šuvaković (2023): A. Šuvaković, Unisonost jezičke politike i planiranja u Srbiji i Evropskoj Uniji, Nasleđe, 20(55), 89‒105.