МЕТОДИЧКА АРТИКУЛАЦИЈА ИМАГИНАЦИЈЕ У НАСТАВИ НЕУМЕТНИЧКИХ ПРЕДМЕТА – ТЕОРИЈСКА АНАЛИЗА И ПРИМЕР УЏБЕНИКА ИЗ ХЕМИЈЕ

Узданица XXI III (2024) (стр. 283-301)

АУТОР(И) / AUTHOR(S): Александар М. Миланковић

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/Uzdanica21.3.283M

САЖЕТАК / ABSTRACT:

У раду се истражује смисао и вредност имагинације као специфичне способности која се култивише у настави и обогаћује наставни процес. Циљ рада је да се испитају могућности трансфера и методичке операционализације имагинације у  неуметничким (природним, друштвеним, техничким) предметима, трансфера који се у литератури одређује као сложен. Прво, кроз теоријску анализу су испитана појмовна одређења имагинације, потом васпитно-образовне концепције предшколског васпитања, кључне компетенције културне свести и експресије и естетичке међупредметне компетенције, са анализом њихове курикуларне концептуализације. У наставку су анализиране теоријске поставке о специфичној научно-сазнајној вредности имагинације и примени у развоју научног сазнања. Затим је истражен узорак уџбеника и приручника за наставу хемије, како би се испитала могућност методичке операционализације имагинативних активности у настави и учењу хемије. Резултати показују да трансфер и примена имагинације у настави неуметничких предмета омогућују али и изискују инвентивну примену разнообразних методичких ресурса и решења, као и интензивно међупредметно повезивање, сходно специфичностима школских предмета.

КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:

имагинација, настава, уџбеник хемије, међупредметно повезивање

ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:

ИЗВОРИ
  • Anđelković, Nedelјković (2021): D. Anđelković, T. Nedeljković, Hemija 7 – udžbenik za  sedmi razred osnovne škole, Beograd: Novi Logos.
  • Nedelјković, Anđelković (2020): T. Nedeljković, D. Anđelković, Hemija 7 – zbirka zadataka za dodatna vežbanja i za one koji žele da znaju više, Beograd: Novi Logos.
  • Nedelјković (2021а): T. Nedeljković, Hemija 3 – udžbenik za treći razred gimnazije, Beograd: Novi Logos.
  • Nedelјković (2021б): T. Nedeljković, Hemija 8 – udžbenik za osmi razred osnovne škole, Beograd: Novi Logos.
  • Nedelјković (2021в): T. Nedeljković, Hemija 8 – laboratorijske vežbe sa zadacima za osmi razred osnovne škole, Beograd: Novi Logos.
  • Nedelјković (2022): T. Nedeljković, Hemija 1 – udžbenik za prvi razred gimnazije, Beograd: Novi Logos.
ЛИТЕРАТУРА
  • Abraham (2020): A. Abraham, Surveying the Imagination Landscape, In: A. Abraham (Ed.), The Cambridge Handbook of the Imagination, Cambridge: Cambridge University Press, 1‒12.
  • Ajzner (2005): E. W. Eisner, Educational objectives: help or hindrance?, In: Re-imagining Schools, London and New York: Routledge, 17‒23.
  • Bartelemi (2013): J.-H. Barthélémy, Glossary: Fifty Key Terms in the works of Gilbert Simondon, In: A. De Boever, A. Murray, J. Roffe, A. Woodward (Eds.), Gilbert Simondon – Being and Technology, Edinburgh: Edinburgh University Press, 203‒231.
  • Blum (1956): B. Bloom, Comprehension, In: Taxonomy of Educational Objectives – Handbook 1 – Cognitive Domain, London: Longmans, 89‒119.
  • Bukat, Moserino (2009): B. Bucat, M. Mocerino, Learning at the Sub-micro Level: Structural Representations, In: J. Gilbert, D. Teagust (Eds.), Multiple Representations in Chemical Education, Dordrecht: Springer, 11‒30.
  • Čeng, Gilbert (2009): M. Cheng, J. Gilbert, Towards a Better Utilization of Diagrams in Research into the Use of Representative Levels in Chemical Education, In: J. Gilbert, D.      Teagust (Eds.), Multiple Representations in Chemical Education, Dordrecht: Springer, 55‒74.
  • Đokić, Jelić, Ilić (2020): J. O. Đokić, S. M. Jelić, S. M. Ilić, The Correlation between
  • Figural and Conceptual Properties of Angle and Cube in Pre-Service Teacher Geommetrical    
  • Reasoning, Inovacije u nastavi, XXXIII/1, Beograd: Učiteljski fakultet, 1‒20, https://doi: 10.5937/inovacije2001001D.
  • Expressive arts (2017): Dostupno na: https://education.gov.scot/curriculum-for-               excellence/curriculum-areas/expressive-arts/, preuzeto 30. 9. 2023.
  • Expressive arts – experiences and outcomes (2017): Dostupno na: https://education.gov.scot/media/ogyjyehk/expressive-arts-eo.pdf, preuzeto 30. 9. 2023.
  • Finlej (2015): L. Finlay, Relational Integrative Psychotherapy – engaging process and theory in practice, Chichester: John Wiley & Sons.
  • Gilbert (2005): J. Gilbert, Introduction, In: J. Gilbert (Ed.), Visualization in Science Education, Dordrecht: Springer, 1‒6.
  • Grenfelt Vinter (2020): R. Grønfeldt Winther, When maps become the world, Chicago: University of Chicago Press.
  • Kant (1900): I. Kant, Cultivation of the mind, In: On Education, Boston: D. C. Heath & Co. Publishers, 66‒83.
  • Kant (1990): I. Kant, Kritika čistoga uma, Beograd: BIGZ.
  • Katić (2020): A. Katić, The epistemic role of fiction in scientific models, Theoria, 63(3), Beograd: Srpsko filozofsko društvo, Filozofski fakultet, 5‒16, https://doi.org/10.2298/THEO2003005K.
  • Kajnd (2016): A. Kind, Introduction: Exploring Imagination, In: A. Kind (Ed.), The Routledge Handbook of  Philosophy of Imagination, London ‒ New York: Routledge, 1‒12.
  • Kolingvud (1938): R. G. Collingwood, Principles of Art, Oxford: Clarendon Press.
  • Koržibski (2000): A. Korzybski, Chapter IV – On Structure, Science and Sanity, Brooklyn, New York: Institute of General Semantics, 55‒65.
  • Krnjaja (2010): Ž. Krnjaja, Igra, stvaralaštvo, otvoreni vaspitni sitem – šta ih povezuje?, Nastava i vaspitanje, 59(2), Beograd: Pedagoško društvo Srbije ‒ Institut za pedagogiju i andragogiju, 264‒277.
  • Cultural Awareness and Expression Handbook (2016): Luxembourg: Publication Office of the European Union, https://doi.org/10.2766/940338.
  • Lapčević (1939): M. Lapčević, Književnost kao sredstvo vaspitanja, Beograd: Štamparija „Zora”.
  • Levi (2021): J. Lévy, Transmutations. Novel Encounters Between Philosophy and Social Theory of Space, In: T. Tambassi, M. Tanca (Eds.), The Philosophy of Geography, Cham: Springer Nature Switzerland AD, 51‒60.
  • Literacy and English – experiences and outcomes (2017): Dostupno na: https://education.gov.scot/media/qhxmxnfq/literacy-english-eo.pdf, preuzeto 30. 9. 2023.
  • MekKernan (2008): J. McKernan, The curriculum and its ideological conceptions, Curriculum and Imagination, Oxon: Routledge, 3‒36.
  • Mihelkevičijus (2019): V. Michelkevičius, The Power and Will of Maps: Notes on the Mapping Practices Beyond the Limits of Geography, Atlas of Diagrammatic Imagination – Maps in Research, Art and Education, Vilnius: Vilnius Academy of Arts Press, 35‒44.
  • Maris (2016): K. Murris, Reading Reggio Emilia and philosophy with children diffractively through one another, In: The Posthuman Child – Educational transformation through philosophy with picturebooks, New York: Routledge, 151‒172.
  • Marfi (2022): A. Murphy, Imagination in science, Philosophy Compass, 17(6), Wiley Online Library, 1‒12, dostupno na: https://compass.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/phc3.12836, preuzeto 2. 12. 2023, https://doi.org/10.1111/phc3.12836.
  • Osnove (2018): Osnove programa predškolskog vaspitanja, доступно на:  https://pravno-informacioni-sistem.rs/slglrsViewPdf/893c4453-c577-4ff2-9a57-  19f937dd7107?fromLink=true, preuzeto 11. 11. 2023.
  • Pavlović Breneselović, Radulović (2014): D. Pavlović Breneselović, L. Radulović, Interaktivna nastava – praktikum, Beograd: Centar za obrazovanje nastavnika, Filozofski fakultet Univerziteta u Beogradu.
  • Papoti (2014): D. Papotti, Re-reading Terrae incognitae. The place of imagination in geography by J. K. Wright, Journal of Research and Didactics in Geography (J-READING), 1/3, 89‒100.
  • Pietarinen, Beluči (2014): A. Pietarinen, F. Belluci, The Iconic Moment. Towards a Peircean theory of diagrammatic imagination, In: J. Redmond et al. (Eds.), Epistemology, Knowledge and Impact of  Interaction, Cham: Springer International Publishing, 463‒481.
  • Pravilnik (2020): Pravilnik o programu nastave i učenja za gimnaziju, dostupno na: https://zuov.gov.rs/wp-content/uploads/2020/08/pravilnik-gimnazija.pdf, preuzeto 22. 9. 2023.
  • Rajt (1947): J. K. Wright, Terrae Incognitae: The Place of the Imagination in Geography, Annals of the Association of American Geographers, XXXVII/1, 1‒15.
  • Rišted (2014): B. Rystedt, Cartography, The World of Maps, Budapest: International Cartographic Association, 1‒7.
  • Vajthed (1967): A. N. Whitehead, The Aims of Education and Other Essays, New York: Free Press.
  • Vigotski (2004): L. S. Vygotsky, Imagination and Creativity in Childhood, Journal of Russian and  East European Psychology, 42(1), 7‒97.
ИНТЕРНЕТ ИЗВОР