ПОВЕЗАНОСТ ОРАЛНЕ ПРАКСИЈЕ И АРТИКУЛАЦИЈЕ КОД ДЕЦЕ ПРЕДШКОЛСКОГ УЗРАСТА

Узданица XXI III (2024) (стр. 213-229)

АУТОР(И) / AUTHOR(S): Јелена Љ. Спасић, Неда Р. Милошевић Дедакин, Наташа Д. Чабаркапа

 

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/Uzdanica21.3.213S

САЖЕТАК / ABSTRACT:

Развој артикулације гласова матерњег језика је процес који почиње рођењем, а завршава се око осме године живота. Циљ овог рада је истражити повезаност оралне праксије и артикулације код деце и разумети везу између ове две варијабле. Узорак је чинило 283 деце узраста од 4 до 7 година без неуролошких лезија, сензорних и телесних оштећења. Испитаници су подељени у две групе: деца која имају артикулациони поремећај (експериментална) и деца са нормалним развојем говорно-језичких способности (контролна). Испитаници су тестирани Глобалним артикулационим тестом (Kостић, Владисављевић, Поповић 1983) и Тестом оралне праксије (Радичевић, Стеванковић 1992). Резултати истраживања су показали да ниво развијености оралне праксије значајно корелира са нивоом развијености артикулације.

КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:

орална праксија, артикулација, развој говора, предшколски узраст

ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:

  • Čabarkapa (2018): N. Čabarkapa, Da brbljam, da govorim, da učim, Beograd: Logopedsko-edukativni centar „Čabarkapaˮ.
  • Čabarkapa, Vuković, Kostić, Punišić (2003): N. Čabarkapa, M. Vuković, M. Kostić, S. Punišić, Odnos razvijenosti artikulacije i nivoa leksikona kod dece, Govor i jezik, 112‒117.
  • Čolić, Miljković, Janjić (2024.): G. Čolić, M. Miljković, J. Janjić, Povezanost razvojnog poremećaja artikulacije i oralne praksije, Obrazovanje i vaspitanje, 19(21), 68‒78.
  • Dmitrić, Veselinović, Mitrović (2015): T. Dmitrić, M. Veselinović, S. Mitrović, Articulation disorders in Serbian Language in Children with Speech Pathology, Medicinski pregled, 68(5‒6), Novi Sad: Društvo lekara Vojvodine Srpskog lekarskog društva, 168‒172.
  • Golubović, Čolić (2010): S. Golubović, G. Čolić, Artikulacione sposobnosti dece predškolskog uzrasta, Specijalna edukacija i rehabilitacija, 9(2), Beograd: Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, 301‒315.
  • Hodžić (2010): N. Hodžić, Utvrđivanje artikulacijskog statusa djece predškolskog uzrasta u funkciji prevencije govornih mana, Specijalna edukacija i rehabilitacija – nauka i/ili praksa, Sombor: Društvo defektologa Vojvodine, 153‒170.
  • Hајman (1975): L. Hyman, Phonology: Theory and analysis, New York: Hold, Rinehart & Winston.
  • Kostić, Vladisavljević, Popović (1983): Đ. Kostić, S. Vladisavljević, M. Popović, Testovi za ispitivanje govora i jezika, Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
  • Lenard (2000): L. B. Leonard, Speech and Language Impariment in children, Cambridge, MA: MIT Press.
  • Mihajlović, Cvijetićanin, Veselinović, Škrbić, Mitrović (2015): B. Mihajlović, B. Cvijetićanin, M. Veselinović, R. Škrbić, S. Mitrović, Articulation of speech sounds of Serbian language in children aged six to eight, Medicinski pregled, 68(7‒8), Novi Sad: Društvo lekara Vojvodine Srpskog lekarskog društva, 240‒244.
  • Milošević (2019): N. Milošević, Fonološka sposobnost i fonološki poremećaji, Beograd: Visoka škola socijalnog rada.
  • Milošević, Vuković (2010): N. Milošević, M. Vuković, Articulation-Phonological Deficits in Children whit Specific Developmental Language Imapirment, In: G. Nedovic, D. Rapajic, D. Marinkovic (Eds.), Special Education and Rehabilitation, Science and/or practice, Thematic collection of papers, Sombor: Society of Special Educators and Rehabilitators, 437‒454.
  • Otašević, Vukašinović Radojičić, Otašević (2022): J. Otašević, Z. Vukašinović Radojičić, B. Otašević, Correlation of neuropsychological indicators of child development with speech: empirical research underpinning the National Children’s Health Prevention Program, Vojnosanitetski pregled, Beograd: Univerzitet odbrane ‒ Vojnomedicinska akademija, Medicinski fakultet, 79(7), 673–680.
  • Punišić, Čabarkapa (2003): S. Punišić, N. Čabarkapa, Stanje fonološkog sistema kod patoloških oblika govora i jezika, U: S. T. Jovičić, M. Sovilj (ur.), Govor i jezik, multidisciplinarno istraživanje. Beograd: IEFPG.
  • Tadić, Dobrota-Davidović, Šoster (2009): J. Tadić, N. Dobrota-Davidović, D. Šoster, Oralna praksija i mucanje, Istraživanja u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji, Beograd: Univerzitet u Beogradu, Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, 79‒88.
  • Vakić, Vujičić, Popović, Lukić (2015): M. Vakić, I. Vujičić, S. Popović, M. Lukić, Rana logopedska intervencija i oralnomotorna terapija, Govorno-jezički poremećaji razvojnog doba, Beograd: Udruženje logopeda Srbije, 173‒180.
  • Vasić (1971): S. Vasić, Razvitak artikulacije kod dece na uzrastu od tri do deset godina, Beograd: Naučna knjiga.
  • Veselinović, Marisavljević, Nikolić (2019): A. Veselinović, M. Marisavljević, N. Nikolić, Speech and Language: 7th International Conference on Fundamental and Applied Aspects of Speech and Language, Belgrade: Life Activities Advancement Center, 190‒194.
  • Vladisavljević (1981): S. Vladisavljević, Poremećaji izgovora, Beograd: Privredni pregled.