УТИЦАЈ ДРУШТВЕНИХ МРЕЖА НА СВАКОДНЕВНУ КОМУНИКАЦИЈУ И УПОТРЕБУ ЈЕЗИКА: СТАВОВИ ГОВОРНИКА СРПСКОГ ЈЕЗИКА

Узданица XXI III (2024) (стр. 141-154)

АУТОР(И) / AUTHOR(S): Даница М. Јеротијевић Тишма

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/Uzdanica21.3.141JT

САЖЕТАК / ABSTRACT:

Са појавом друштвених мрежа на интернету дошло је до извесних промена у погледу ставова и уверења говорника у домену образовања, трговине, а нарочито комуникације. Пред друштвене, али и језичке заједнице, убрзаним напретком технологије постављен је велики изазов да се ускладе са сталним променама како на микро, тако и на макро плану. У раду се испитују социолингвистички фактори, попут пола, година старости и нивоа образовања, који могу обликовати ставове говорника српског језика према утицају друштвених мрежа на свакодневну комуникацију и језик. Основни инструмент за прикупљање података о ставовима била је анкета из три дела, ако изузмемо уводни део о демографским подацима: први је био везан за утицај друштвених мрежа на друштво уопште, други се односио на општи утицај друштвених мрежа на комуникацију и говорну интеракцију, а трећи је био везан за конкретни утицај друштвених мрежа на језик појединца, у овом случају српски. Резултати су показали да су године старости статистички значајан предиктор варијабилности ставова и у погледу утицаја друштвених мрежа на друштво и културу и на конкретну употребу језика. Пол је статистички значајан фактор само када су у питању разлике у ставовима о утицају друштвених мрежа на друштво и културу, док је ниво образовања статистички значајна варијабла за ставове о утицају друштвених мрежа на конкретну употребу српског језика код појединачних говорника. Добијени резултати потцртавају значај анализе ставова говорника и језичких идеологија с обзиром на њихов потенцијални утицај на конкретно језичко понашање и евентуалне промене до којих временом може доћи, не само у свакодневном говору већ и у стандардним варијететима.

КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:

ставови говорника, пол, године старости, ниво образовања, друштвене мреже.

ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:

  • Androcopulos (1998): J. Androutsopoulos, Forschungsperspektiven auf Jugendsprache: Ein integrativer Überblick, In: J. K. Androutsopoulos, A. Scholz (Еds.), Jugendsprache, Frankfurt am Main, 1–34.
  • Asur, Haberman (2010): S. Asur, B. Huberman, Predicting the future with social media, 2010 IEEE/WIC/ACM International Conference on Web Intelligence and Intelligent Agent Technology, Toronto, ON, Canada, 492–499. https://doi.org/10.1109/WI IAT.2010.63
  • Balakrišnan, Gan (2016): V. Balakrishnan, C. L. Gan, Students’ learning style and their effects on the use of social media technology for learning, Telematics and Informatics, 23(1), 808–821. https://doi.org/10.1016/j.tele.2015.12.004
  • Bacić (2023): C. Bacić, Sintaksička varijativnost u diskursu društvenih mreža, doktorska disertacija, Univerzitet u Beogradu, Filološki fakultet.
  • Blajd, Kroft (2012): R. Blythe, W. Croft, S-Curves and mechanisms of propagation in language change, Language, 88(2), 269–304.
  • Batler (2021): J. Butler, Problemes de gènere. El feminisme i la subversió de la identitat (B. Olid, trans.), Barcelona: Angle Editorial.
  • Kapland (1997): N. Coupland, Language, ageing and ageism: a project for applied linguistics?, International Journal of Applied Linguistics, 7(1), 26–48.
  • Kristal (2011): D. Crystal, Internet Linguistics, London: Routledge.
  • Dovčin (2020): S. Dovchin, S. Language social media and ideologies: Translingual Englishes, Facebook and authenticities, Cham, Switzerland: Springer.
  • Ekert (1997): P. Eckert, Age as a sociolinguistic variable, In: F. Coulmas (Ed.),  The Handbook of Sociolinguistics, Oxford: Oxford University Press, 151–167.
  • Ekert, Mekonel-Gine (2003): P. Eckert, S. McConnell-Ginet, Language and gender, Cambridge: Cambridge University Press.
  • Fuler (2018): J. Fuller, Ideologies of language, bilingualism, and monolingualism, In: A. De Houwer, L. Ortega (Eds.), The Cambridge handbook of bilingualism, Cambridge: Cambridge University Press, 119–134.
  • Holmz (2001): J. Holmes, An Introduction to Sociolinguistics, 2nd Edition, UK: Pearson Education Limited.
  • Kašija (2014): H. Kachhia, Social Networking Sites (SNSs)-Shifting Paradigm of English Language Usage, International Journal of English Language and Translation Studies, Sebha, 132–137.
  • Kiršer, Zip (2022): R. Kircher, L. Zipp (Eds), Research methods in language attitudes, Cambridge: Cambridge University Press.
  • Kristijansen, Geret, Kapland (2005): T. Kristiansen, P. Garrett, N. Coupland, Introducing subjectivities in language variation and change, Acta Linguist Hafniensia, 27(1), 9–35. https://doi.org/10.1080/03740463.2005.10416081
  • Komnenović, Milanović (2021): M. Komnenović, N. Milanović. Mišlјenje učenika osnovnih škola o kvalitetu onlajn-nastave tokom pandemije kovida 19, Uzdanica, 18(2), 51–66. https://doi.org/10.46793/Uzdanica18.II.051K
  • Kopas-Vukašinović, Mihajlović, Milјković (2021): E. Kopas-Vukašinović, A. Mihajlović, A. Milјković, Stavovi studenata o kvalitetu nastave na dalјinu, Uzdanica, 18(2), 19–33. https://doi.org/10.46793/Uzdanica18.II.019KV
  • Ladegard (1998): H. J. Ladegaard, Assessing national stereotypes in language attitude studies: the case of class-consciousness in Denmark, Journal of Multilingual and Multicultural Development, 19(3), 182–198.
  • Lejkof (1975): R. Lakoff, Language and women’s place, New York: Harper and Row.
  • Marston (2023): K. Marston, Young people’s digitally-networked bodies: The changing possibilities of what a gendered body can be, do and become online, Journal of Gender Studies, 33(5), 1–15. https://doi.org/10.1080/09589236.2023.2172555
  • Miličević Petrović, Ljubešić, Fišer (2017): M. Miličević Petrović, N. Ljubešić, D. Fišer, Nestandardno zapisivanje srpskog jezika na Tviteru: mnogo buke oko malo odstupanja?, Анали Филолошког факултета, 29(2), 111–136. https://doi.org/10.18485/analiff.2017.29.2.8
  • Natsir (2020): N. Natsir, The compliment responses used by makassarese native speaker, Journal of Advanced English Studies, 3(2), 124–130. https://doi.org/10.47354/jaes.v3i2.91
  • Prodanović, Gavranović (2021): M. Prodanović, V. Gavranović, What Motivates Language Learners in Online Language Environment: A COVID-19-Affected Classroom Testimony, Uzdanica, 18(2), 131–143. https://doi.org/10.46793/Uzdanica18.II.131P
  • Redli (2018): Ј. Redli, Inovacije u jeziku mladih na društvenim mrežama, Zbornik radova sa konferencije Jezici i kulture u vremenu i prostoruˮ, 7(2), 173–184.
  • Savić (2021): V. Savić, Strategies for Engaging and Challenging Young Language Learners in Online Learning Environments, Uzdanica, 18(2), 117–129. https://doi.org/10.46793/Uzdanica18.II.117S
  • Spasić, Spasić, Danilović Jeremić (2023): J. Spasić, N. Spasić, J. Danilović Jeremić, Leksička sredstva za iskazivanje neslaganja sa sagovornikom u društvenim medijima, Uzdanica, 20(1), 133‒148.
  • Stakovijak (2020): J. Stachowiak, On the civilising of objectification. Language use, discursive patterns and the psychological expertise of work planning, Language & Communication, 74(1), 52–60. https://doi.org/10.1016/j.langcom.2020.05.006
  • Tajamont (2012): S. Tagliamonte, Variationist sociolinguistics. Change, observation, interpretation, UK: Wiley-Blackwell.
  • Tarlou, Pof (2013): C. Thurlow, M. Poff, 7. Text messaging, In: S. Herring, D. Dieter Stein, T. Virtanen (Eds.), Pragmatics of Computer-Mediated Communication, Berlin, Boston: De Gruyter Mouton, 163–190. https://doi.org/10.1515/9783110214468.163
  • Vuković (2022): M. Vuković. Uticaj anglicizama sa društvenih mreža na srpski jezik i kulturu izražavanja, doktorska disertacija, Univerzitet u Prištini sa privremenim sedištem u Kosovskoj Mitrovici, Filozofski fakultet.
  • Vardo (2006): R. Wardhaugh, An introduction to sociolingistics, UK: Blackwell Publishing.