Фактори саобраћајног васпитања ученика основношколског узраста

Узданица XXI II (2024) (стр. 325-337)

АУТОР(И) / AUTHOR(S): Љиљана С. Јерковић, Маргарета Г. Скопљак, Драган Н. Партало, Славиша В. Јењић

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/Uzdanica21.2.325J

САЖЕТАК / ABSTRACT:

У овом раду идентификоване су процјене наставника о релевантним факторима саобраћајног васпитања ученика основношколског узраста, те њихове процјене о значају школе као фактора саобраћајног васпитања ученика с обзиром на усмјерење, пол и локацију школе у којој раде. Узорак емпиријског истраживања чинили су наставници разредне наставе (N = 1026) и наставници Географије и Техничког образовања (N = 223). Примијењен је инструмент Упитник за наставнике основних школа у Републици Српској о саобраћајном васпитању.

Резултати истраживања указују да наставници препознају значај свих испитаних фактора саобраћајног васпитања ученика, при чему посебно истичу значај породице, а  затим школе, полиције и МУП-а. Уочавају се и разлике у процјенама наставника о значају школе као фактора саобраћајног васпитања ученика с обзиром на усмјерење и пол, док нису уочене значајне разлике када је у питању локација школе у којој су запослени. Добијени резултати истраживања указују на потребу укључивања свих релевантних фактора који могу да допринесу унапређењу саобраћајног васпитања. Значајно би било да се спроведу и квалитативна истраживања која би имала циљ да идентификују дубље значење одговора наставника о релевантним факторима саобраћајног васпитања предшколске дјеце и ученика основношколског и средњошколског узраста.

КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:

саобраћајно васпитањe, породица, школа, остали фактори саобраћајног васпитања.

ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:

  • Alonso, Esteban, Useče, Мanso (2016): F. Alonso, C. Esteban, S. Useche, V. Manso, Analysis of the State and Development of Road Safety Education in Spanish Higher Education Institutions. Higher Education Research, 1 (1), 10–18. doi: 10.11648/j.her.20160101.12
  • Alonso, Esteban, Tortosa, Useče (2017): F. Alonso, C. Esteban, F. Tortosa, S. Useche, Perception of road safety in children’s environment, American Journal of Educational Research, 5(3), 273‒278. https://doi.org/0.12691/education-5-3-7
  • Alonso, Gonzales-Marin, Esteban, Useče (2020): F. Alonso, А. Gonzalez-Marin, C. Esteban, S. A. Useche, Behavioral health at school: do three competences in road safety education impact the protective road behaviors of Spanish children?, International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(3), 935.  https://doi.org/10.3390/ijerph17030935
  • Apsari (2020): R. А. Apsari, The effectiveness of police goes to school education program in Nusa Tenggara Barat Province, Journal of Indonesia Road Safety, 3(1). https://doi.org/10.19184/korlantas-jirs.v3i1.16724
  • Bandura (1977): А. Bandura, Social Learning Theory. Prentice Hall.
  • Basbas, Kokalis, Konstantinidu (2009): S. Basbas, A. Kokkalis, C. Konstantinidou, Perception of the traffic safety level provided in elementary school areas, WIT Transactions on The Built Environment, 107, 599‒609. https://doi.org/10.2495/UT090531 
  • Bjorklid (1994): P. Björklid, Children-traffic-environment, Architecture and Behaviour, 10(4), 399‒406. https://www.epfl.ch/labs/lasur/wp-content/uploads/2018/05/BJORKLID.pdf
  • Bognar (1999): L. Bognar, Metodika odgoja, Osijek: Pedagoški fakultet Sveučilišta Josipa Jurja Štrosmajera.
  • Bojović (2022): Ž. Bojović, Opšta pedagogija, Užice: Pedagoški fakultet.
  • Branković, Ilić (2004): D. Branković, M. Ilić, Osnovi pedagogije, Banja Luka: Comesgrafika.
  • Čemberlen, Huk (2012): М. Chamberlain, P. Hook, Changing mental models: How recent developments in teaching and learning can be applied to road safety education in schools. Proceedings of ULearn, 3‒15. https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/80285323/Changing-mental-models-for-web-2018-libre.pdf
  • Demetriu, Vilson, Vinterbotom (2009): H. Demetriou, E. Wilson, M. Winterbottom, The role of emotion in teaching: Are there differences between male and female newly qualified teachers’ approaches to teaching?, Educational studies, 35(4), 449‒473. https://doi.org/10.1080/03055690902876552
  • Demiraj Sandiraz (2020): B. Demiray Sandıraz, Improving road safety awareness through experiential learning: an action research with preschool children (Master’s thesis, Middle East Technical University). http://etd.lib.metu.edu.tr/upload/12625495/index.pdf
  • Diković (2016): N. Diković, Značaj predmeta TIO u obrazovanju učenika, Tehnika i informatika u obrazovanju, 6. međunarodna konferencija, Fakultet tehničkih nauka, Čačak, Srbija, 28−29. maj 2016.
  • http://www.ftn.kg.ac.rs/konferencije/tio2016/Radovi%20TIO%202016/SR/2)%20Izazovi%20tehni%C4%8Dkog%20i%20informati%C4%8Dkog%20obrazovanja/201_016_Dikovic_SR.pdf
  • Dragutinović, Tvisk (2006): N. Dragutinovic, D. Twisk, The effectiveness of road safety education: A literature review, SWOV Institute for Road Safety Research. https://eprints.qut.edu.au/121258/1/Effectiveness.pdf
  • Đurić, Popović, Bošković (2016): T. Đurić, Đ. Popović, M. Bošković, Edukacija za saobraćaj, Doboj: Univerzitet u Istočnom Sarajevu, Saobraćajni fakultet.
  • Feng, Ču, Žu, Ji, Cui, Huang (2022): Z. Feng, C. Chu, D. Zhu, N. Ji, J. Cui, Z. Huang, Investigation of intervention methods based on different leading roles in family regarding child road safety education: An experimental study, Accident Analysis & Prevention, 178, 106874. https://doi.org/10.1016/j.aap.2022.106874
  • Govender (2012): М.  Govender, The road safety education programme: a journey into the school curriculum (Doctoral dissertation). https://ukzn dspace.ukzn.ac.za/bitstream/handle/10413/9493/Govender_Muniamma_2012.pdf
  • Hajnrihova (2010): Ј. Heinrichová, Traffic education ‒ Active prevention, School and Health, 21, 261‒274. https://www.ped.muni.cz/z21/knihy/2010/27/27/texty/eng/heinrichova_e.pdf
  • Ilić (2020): M. Ilić, Didaktika, Banja Luka: Filozofski fakultet.
  • Ismail, Kairani, Abdulah, Mustafa, Zulkafli (2019): H. N. Ismail, A. Z. Khairani, S. M. S. Abdullah, Z. Mustafa, S. A. Zulkafli, The Effect of Road Safety Education on Knowledge, Attitude and Perceived Behavioural Control Regarding Road Safety Among Malaysian School Students, Universal Journal of Educational Research, 7(12), 2597‒2603. https://doi.org/10.13189/ujer.2019.071206
  • Jerković, Partalo, Skopljak, Jenjić (2021): Lj. Jerković, D. Partalo, M. Skoplјak, S. Jenjić, Stanje i perspektive saobraćajnog vaspitanja i obrazovanja u predškolskim ustanovama i osnovnim školama (neobjavlјena studija), Filozofski fakultet Univerziteta u Banjoj Luci.
  • Kombrink, Govender (2017): М. Combrinck, Ј. Govender, Educators’ perceptions about implementing a road safety education programme in the context of curriculum change, The Independent Journal of Teaching and Learning, 12(2), 126‒138. https://journals.co.za/doi/pdf/10.10520/EJC-c513d0526
  • Kutromanos (2009): G. Koutromanos, What influences teachers to use ICT in road safety education?, In: Edulearn09 Proceedings, 5838‒5847.
  • https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/44140467/WHAT_INFLUENCES_TEACHERS_TO_ICT_IN_R20160327-23414-yykagt-libre.pdf
  • Malan, Van Dijk, Furi (2016): L. Malan, G. Van Dijk, D. Fourie, The strategy to align road safety education to the further education and training band curriculum, Africa Education Review, 13(2), 132‒146.  https://doi.org/10.1080/18146627.2016.1224557
  • Mikanović (2016): B. Mikanović, Naučni razvoj pedagogije i područja vaspitanja, Laktaši: Grafomark.
  • Odame, Sem, Fiangor (2024): P. K. Odame, E. F. Sam, А. Fiangor, Exploring the Nature of Road Safety Education in Basic Schools and School Children’s Travel Mode Options in Winneba, Ghana, Ghana Journal of Geography, 16(1), 128‒161. https://dx.doi.org/10.4314/gjg.v16i1.5
  • Pavlekić, Puzović (2006): S. Pavlekić, D. Puzović, Analysis of traffic accidents in children, Srpski arhiv za celokupno lekarstvo, 134(9‒10), 427‒431. https://doi.org/10.2298/SARH0610427P
  • Rafteri, Vundersic (2011): S. J. Raftery, L. N. Wundersitz, The efficacy of road safety education in schools: A review of current approaches, Criminology, 50(March), 88‒100. https://www.researchgate.net/profile/Lisa-Wundersitz-2/publication/306256988_The_efficacy_of_road_safety_education_in_schools_A_review_of_current_approaches/links/545214fd0cf24884d8874218/The-efficacy-of-road-safety-education-in-schools-A-review-of-current-approaches.pdf
  • Riaz, Kuenen, Jansens, Brijs, Vets (2018, July): M. S Riaz, A. Cuenen, D. Janssens, K. Brijs, G. Wets, Integration of gamification in a traffic education platform for children, In: 4th International Conference on Higher Education Advances (HEAD’18), 1189‒1197, Editorial Universitat Politècnica de València. https://doi.org/10.4995/HEAD18.2018.8174
  • Rotengater (1981): J. A. Rothengatter, The influence of instructional variables on the effectiveness of traffic education, Accident Analysis & Prevention, 13(3) 241‒253. https://doi.org/10.1016/0001-4575(81)90007-5
  • Skjermo, Rohe-Cerasi, Мое, Opland (2022): J. Skjermo, I. Roche-Cerasi, D. Moe, R. Opland, Evaluation of road safety education program with virtual reality eye tracking, SN Computer Science, 3(2), 149. https://doi.org/10.1007/s42979-022-01036-w
  • Tomson, Tolmi, Fut, Meklaren (1996): J. Thomson, A. Tolmie, H. C. Foot, H. C, B. McLaren, Child development and the aims of road safety education. https://strathprints.strath.ac.uk/18694/6/strathprints018694.pdf
  • Tores, Klutije, Beržeron, Sen-Deni (2020): J. Torres, M. S. Cloutier, J. Bergeron, А. St-Denis, ‘They installed a speed bump’: children’s perceptions of traffic-calming measures around elementary schools, Children’s geographies, 18(4), 477‒489. https://doi.org/10.1080/14733285.2019.1685075
  • Trevinjo-Siler, Paćeko-Maganja, Bonila-Fernandes, Rueda-Nerija, Arenas-Monreal (2017): S. Treviño-Siller, L. E. Pacheco-Magaña, P. Bonilla-Fernández, C. Rueda-Neria, L. Arenas-Monreal, An educational intervention in road safety among children and teenagers in Mexico, Traffic injury prevention, 18(2), 164‒170. http://dx.doi.org/10.1080/15389588.2016.1224344
  • Trifunović, Babić, Milosavlјević, Igrutinović (2010): D. Trifunović, S. Babić, B. Milosavljević, S. Igrutinović, Vaspitno-preventivni rad, obučavanje i informisanje učesnika u saobraćaju sa posebnim osvrtom na grad Trstenik, Istraživanje i razvoj, XVI, 36(3), 65‒70.
  • Tvisk, Vlakveld, Komander, Šop, Kok (2014): S. A. Twisk, W. P. Vlakveld, J. J. Commandeur, J. T. Shope, G. Kok, Five road safety education programmes for young adolescent pedestrians and cyclists: A multi-programme evaluation in a field setting, Accident Analysis & Prevention, 66, 55‒61. https://doi.org/10.1016/j.aap.2014.01.002
  • Van (2021): V. H. Van, Managing traffic safety education activities in primary schools: status, necessity, and influencing factors, Revista on line de Política e Gestão Educacional, 25(3), 2535‒2551. https://doi.org/10.22633/rpge.v25i3.15840
  • Van Šagen, Rotengater (1997): I. Van Schagen, T. Rothengatter, Classroom instruction versus roadside training in traffic safety education, Journal of Applied Developmental Psychology, 18(2), 283‒292. https://doi.org/10.1016/S0193-3973(97)90042-3
  • Vilkonis (2005): R. Vilkonis, The Development of child road safety competence: the new approach tо road safety education, Spring University. Changing education in a changing  society, 241‒248. https://etalpykla.lituanistika.lt/object/LT-LDB-0001:J.04~2005~1367164959430/.pdf
  • Vukšić, Ivanišević (2015): V. Vukšić, T. Ivanišević, Uloga nevladinih organizacija u bezbednosti saobraćaja, IV međunarodna konferencija „Bezbjednost saobraćaja u lokalnoj zajedniciˮ, Banja Luka, 329‒335.