Узданица XXI II (2024) (стр. 249-266)
АУТОР(И) / AUTHOR(S): Бојана М. Димитријевић
DOI: 10.46793/Uzdanica21.2.249D
САЖЕТАК / ABSTRACT:
Ученици из маргинализованих културних група који у просеку имају значајно нижа образовна постигнућа опажени су од стране наставника у различитим контекстима као да „не вреднују” образовање или „имају отпорˮ према образовању. У овом раду упоредо ћемо размотрити питања развоја идентитета и претпостављеног отпора према образовању из перспективе теорије о опозиционом идентитету и опозиционом културном референтном оквиру, као и културнопсихолошке теорије дијалошког селфа. Основни циљеви овог рада су да се: а) критички размотре претпоставке обе теорије са становишта унутрашње логичке доследности и усклађености са доступним емпиријским подацима; б) предложи делимична реконцептуализација представе о опозиционом идентитету и културном референтном оквиру кроз повезивање са претпоставкама теорије о дијалошком селфу; в) концепти настали и разматрани у специфичном контексту размотре са становишта применљивости у случају ромских ученика у Србији. Резултати спроведених анализа указују на следеће: а) мало је вероватно да маргинализовани ученици опажају успешност у академском домену као негативно својство само по себи и да то чине униформно, трајно и независно од тренутног контекста; б) у основи појаве отпора према образовању може бити стереотипно сагледавање успешних ученика које није културно специфично; в) отпор према образовању може одражавати деловање феномена самоиспуњавајућег пророчанства; г) дијалошки селф је оптималан оквир у коме можемо разматрати дијалошке релације позиција, као и дијалошке релације између селфа и „стварног” другог; д) дијалошки селф је виша ментална функција посредована артефактима, која се развија путем семиотичке медијације. Примери дијалошких релација међу позицијама „унутар” селфа, као и између селфа и других особа изложени су у тексту.
КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:
дијалошки селф, опозициони идентитет, опозициони културни референтни оквир, развој идентитета, маргинализоване културне групе, ромски ученици.
ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:
- Adams, G., & Markus, H. R. (2001). Culture as patterns: An alternative approach to the problem of reification. Culture & Psychology, 7(3), 283‒296. doi: 10.1177/1354067X0173002
- Alvarez-Roldan, A., Parra, I., & Gamella, J. F. (2018). Reasons for the underachievement and school drop out of Spanish Romani adolescents. A mixed methods participatory study. International Journal of Intercultural Relations, 63, 113–127. doi: 10.1016/j.ijintrel.2018.02.001
- Baucal, A. (2003). Konstrukcija i ko-konstrukcija u zoni narednog razvoja: Da li i Pijaže i Vigotski mogu biti u pravu?. Psihologija, 36(4), 517‒542. doi: 10.2298/PSI0304517B
- Baucal, A. (2006). Development of mathematical and language literacy among Roma students. Psihologija, 39(2), 207–227. doi: 10.2298/PSI0602207B
- Baucal, A. (2012). Deca i mladi iz romske zajednice u obrazovnom sistemu Srbije: Marginalizovani u društvu i marginalizovani u obrazovnom sistemu. U T. Varadi & G. Bašić (Eds.), Promene identiteta, kulture i jezika Roma u uslovima planske socijalno-ekonomske integracije (pp. 349–363). SANU.
- Bell, N. J., & Das, A. (2011). Emergent organization in the dialogical self: Evolution of a “bothˮ ethnic identity position. Culture & Psychology, 17(2), 241–262. doi: 10.1177/1354067X11398312
- Bergold, S., & Steinmayr, R. (2023). Teacher judgments predict developments in adolescents’ school performance, motivation, and life satisfaction. Journal of Educational Psychology, 115(4), 642–664. doi: 10.1037/edu0000786
- Berry, J.W. (1997). Immigration, acculturation and adaptation. Applied Psychology: An International Review, 46(1), 5–68. doi: 10.1111/j.1464-0597.1997.tb01087.x
- Boykin, A. W., Albury, A., Tyler, K. M., Hurley, E. A., Bailey, C. T., & Miller, O. A. (2005). Culture-based perceptions of academic achievement among low-income elementary students. Cultural Diversity and Ethnic Minority Psychology, 11(4), 339–350. doi: 10.1037/1099-9809.11.4.339
- Bhatia, S. (2002). Acculturation, dialogical voices and the construction of the diasporic self. Theory & Psychology, 12(1), 55–77. doi: 10.1177/0959354302121004
- Bhatia, S., & Ram, A. (2001). Rethinking ‘acculturation’ in relation to diasporic cultures and postcolonial identities. Human Development, 44, 1–18. doi: 10.1159/000057036
- Burrell, J. O., Winston, C. E., & Freeman, K. E. (2013). Race-acting: the varied and complex affirmative meaning of “acting blackˮ for African American adolescents. Culture & Psychology, 19(1), 95–116. doi: 10.1177/1354067X12464981
- Causey, E. V., Thomas, D. C., & Armento, J. B. (2000). Cultural diversity is basically a foreign term to me: the challenges of diversity for preservice teacher education. Teaching and Teacher Education, 16(1), 33–45. doi:10.1016/S0742-051X(99)00039-6
- Cole, M. (1996). Cultural Psychology: A Once and a Future Discipline. Cambridge, Massachusetts and London: The Belknap Press of Harvard University Press.
- Cramond, B., & Martin, C. (1987). Inservice and preservice teachers’ attitudes toward the academically brilliant. Gifted Child Quarterly, 31(1), 15–19. doi: 10.1177/001698628703100103
- Dimitrijević, B. (2019). Interkulturalna osetljivost i uverenja nastavnika o kulturnim razlikama u školskom kontekstu, Doktorska disertacija, Beograd: Univerzitet u Beogradu, Filozofski fakultet, Odeljenje za psihologiju. Retrieved from http://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/handle/123456789/12225/Disertacija.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
- Dimitrijević, B., Petrović, D., & Leutwyler, B. (2017). Implicitna uverenja nastavnika o učenicima romske i mađarske kulturne grupe. Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja, 49(1), 55–76. doi: 10.2298/ZIPI1701055D
- Dimitrijević, M., & Ilić, B. (2023). Postignuća i pismenost mladih: pozitivna pedagogija i javni diskurs. Uzdanica, 20, 89‒107. doi: 10.46793/Uzdanica20.S.089D
- Fordham, S., & Ogbu, J. U. (1986). Black students’ school success: Coping with the “burden of ’acting white’ˮ. The Urban Review, 18(3), 176–206. doi: 10.1007/BF01112192
- Franceško, M., Mihić, V., & Kajon, J. (2006). Socijalna distanca i stereotipi o Romima kod dece novosadskih osnovnih škola. Psihologija, 39(2), 167–182. doi: 10.2298/PSI0602167F
- Gobbo, F. (2009). The INSETRom project in Turin (Italy): Outcomes and reflections. Intercultural Education, 20(6), 523–535. doi: 10.1080/14675980903448569
- Hedegaard, M. (2005). Strategies for dealing with conflicts in value positions between home and school: Influences on ethnic minority students’ development of motives and identity. Culture & Psychology, 11(1), 187–205. doi: 10.1177/1354067X05052351
- Hermans, H. (2001). The dialogical self: Toward a theory of personal and cultural positioning. Culture & Psychology, 7(3), 243–281. doi: 10.1177/1354067X0173001
- Hermans, H. (2003). The construction and reconstruction of a dialogical self. Journal of Constructivist Psychology, 16(2), 89–130. doi: 10.1080/10720530390117902
- Hermans, H., Konopka, A., Oosterwegel, A., & Zomer, P. (2016). Fields of tension in a boundary-crossing world: Towards a democratic organization of the self. Integrative Psychological and Behavioral Science, 51(4), 505‒535. doi: 10.1007/s12124-016-9370-6.
- Holland, D., & Lachicotte, W. (2007). Vygotsky, Mead, and the new sociocultural studies of identity. In H. Daniels, M. Cole & J. V. Wertch (Eds.), The Cambridge companion to Vygotsky (pp. 104‒136). Cambridge University Press.
- Joerchel, A. C. (2013). Cultural processes within dialogical self theory: a socio-cultural perspective of collective voices. International Journal for Dialogical Science, 7(1),137–155.
- Jovanovic, O., Simic, N., & Rajovic, V. (2013). Students at risk: Perceptions of Serbian teachers and implications for teacher education. European Journal of Teacher Education, 37(2), 220–236. doi: 10.1080/02619768.2013.858693
- Lalueza, J. L., & Crespo, I. (2009). Voices in the “Gypsy developmental project”. Mind, Culture, and Activity, 16, 263–280. doi: 10.1080/10749030802601304
- Langhout, R. D. (2005). Acts of resistance: Student (in)visibility. Culture & Psychology, 11(3), 123–158. doi: 10.1177/1354067X05052348
- Lee, S. Y., Cramond, B., & Lee, J. (2004). Korean teachers’ attitudes toward academic brilliance. Gifted Child Quarterly, 48(1), 42–53. doi: 10.1177/001698620404800105
- Lloyd, G., & McCluskey, G. (2008). Education and Gypsies/Travellers: Contradictions and significant silences. International Journal of Inclusive Education, 12(4), 331–345. doi: 10.1080/13603110601183065
- Luciak, M., & Liegl, B. (2009). Fostering Roma students’ educational inclusion: A missing part in teacher education. Intercultural Education, 20(6), 497–509. doi: 10.1080/14675980903448544
- Macura-Milovanović, S. (2008). Specifični problemi u obrazovanju romske dece. Uzdanica, 5(2), 177‒185.
- Macura-Milovanović, S., Munda, M., & Peček, M. (2013). Roma pupils’ identification with school in Slovenia and Serbia: Case studies. Educational Studies, 39(5), 483–502. doi: 10.1080/03055698.2013.801768
- Macura-Milovanović, S., & Peček, M. (2013). Attitudes of Serbian and Slovenian student teachers towards causes of learning underachievement amongst Roma pupils. International Journal of Inclusive Education, 17(6), 629–645. doi:10.1080/13603116.2012.703247
- Marková, I. (2000). Amédée or how to get rid of it: Social representations from a dialogical perspective. Culture & Psychology, 6(4), 419–460. doi: 10.1177/1354067×0064002
- Miskovic, M. (2009). Roma education in Europe: In support of the discourse of race. Pedagogy, Culture & Society, 17(2), 201–220. doi: 10.1080/14681360902934442
- Moscovici, S. (1988). Notes towards a description of Social Representations. European Journal of Social Psychology, 18(3), 211–250. doi: 10.1002/ejsp.2420180303
- Ogbu, J. U. (2004). Collective identity and the burden of “acting whiteˮ in black history, community, and education. The Urban Review, 36(1), 1–35. doi: 10.1023/B: URRE.0000042734.83194.f6
- Penuel, W. R., & Wertsch, J. V. (1995a). Vygotsky and identity formation: A sociocultural approach. Educational Psychologist, 30(2), 83–92. doi: 10.1207/s15326985ep3002_5
- Penuel, W. R., & Wertsch, J. V. (1995b). Dynamics of negation in the identity politics of cultural other and cultural self: The rhetorical image of the person in developmental psychology. Culture and Psychology, 1(3), 343–359. doi: 10.1177/1354067X9513002
- Peterson-Lewis, S., & Bratton, L. M. (2004). Perceptions of “acting blackˮ among African-American Teens: Implications of racial dramaturgy for academic and social achievement. The Urban Review, 36(2), 81–100. doi: 10.1007/s11256-004-0614-2
- Potter, J. (1998). Discursive social psychology: From attitudes to evaluative practices. European Review of Social Psychology, 9(1), 233–266. doi: 10.1080/14792779843000090
- Potter, J., & Edwards, D. (2001). Discursive social psychology. In W. P. Robinson & H. Giles (Eds.), The new handbook of language and social psychology (pp. 103–118). John Wiley & Sons Ltd.
- Roland, A. (2001). Another voice and position: Psychoanalysis across civilizations. Culture & Psychology, 7(3), 311–321. doi:10.1177/1354067X0173004
- Rosenthal, R. (1994). Interpersonal expectancy effects: A 30-year perspective. Current Directions in Psychological Science, 3(6), 176–179. doi: 10.1111/1467-8721.ep10770698
- Rubie-Davies, C. M. (2006). Teacher expectations and student self-perceptions: Exploring relationships. Psychology in the Schools, 43(5), 537–552. doi: 10.1002/pits.20169
- Sankofa, B. M., Hurley, E. A., Allen B. A., & Boykin, A. W. (2005). Cultural expression and black students’ attitudes toward high achievers. The Journal of Psychology: Interdisciplinary and Applied, 139(3), 247–260, doi: 10.3200/JRLP.139.3.247-260
- Spencer, M. B., Noll, E., Stoltzfus, J., & Harpalani, V. (2001). Identity and school adjustment: Revisiting the “acting white” assumption. Educational Psychologist, 36(1), 21–30. doi: 10.1207/S15326985EP3601_3
- Starčević, J. S. (2018). U potrazi za suštinom individualnih razlika u interkulturnoj interakciji. Jagodina: Fakultet pedagoških nauka Univerziteta u Kragujevcu.
- Tannenbaum, A. J. (1962). Adolescent attitudes toward academic brilliance. Bureau of publications, Teachers College, Columbia University.
- Valsiner, J. (2005). Scaffolding within the structure of dialogical self: Hierarchical dynamics of semiotic mediation. New Ideas in Psychology, 23, 197–206. doi: 10.1016/j.newideapsych.2006.06.001
- Van Meijl, T. (2008). Culture and identity in anthropology: Reflections on ‘unity’ and ‘uncertainty’ in the dialogical self. International Journal for Dialogical Science, 3(1), 165–190.
- Vigotski, L. (1977). Mišljenje i govor. Beograd: Nolit.