Šumadijski anali 11 (2021) (str.176-188)
AUTOR(I) / AUTHOR(S): Vladimir Veselinović
E-ADRESA / E-MAIL:
DOI: 10.46793/SAnali17.11.176V
SAŽETAK / ABSTRACT:
Sredinom XIX veka u Kragujevcu je počela sa radom Topolivnica. Proizvodnja topova, kapisli, ručnih bombi, pušaka i pištolja obeležilo je prvih pola veka postojanja fabrike. Prvi teretni i putnički automobili su u Kragujevac stigli u prvoj deceniji XX veka, automobilska komanda srpske vojske je formirana 1915. godine uz prisustvo oko 250 vozila na stanju u tom trenutku. U periodu između dva rata obnovljeni su pogoni i do sredine tridesetih na ulicama pojavilo stotinak vozila. Posle montaže„ševrolet“ kamiona za vojsku 1940. i „vilis“ džipova 1953. godine, pravi razvoj auto– industrije nastaje potpisivanjem licencnog Ugovora sa „Fijatom”, što je par godina kasnije dovelo do početka proizvodnje automobila XX veka u Jugoslaviji – popularnog „fiće” i masovne motorizacije na ovim prostorima.
KLJUČNE REČI / KEYWORDS:
automobil, kamion, Kragujevac, topolivnica, proizvodnja, „fića”.