Ristićev Hindemit – specifičan slučaj neobaroka u srpskoj muzici

Muzički Talas 53 (2024) (str. 32-44) 

AUTOR(I) / AUTHOR(S): Miloš Bralović 

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/MT53.32B

SAŽETAK / ABSTRACT:

U ovom tekstu predstavljam fragmente arhivske zaostavštine Milana Ristića (1908–1982), koji sadrže dva tipa kompoziciono-tehničke pripreme ovog stvaraoca. To su teme i skice, od kojih su najranije sačuvane nastale još 1942. godine, a poslednje su iz 1978, a zatim i ciklusi fuga komponovani 1950–1967. Posebnu pažnju posvećujem poslednjem ciklusu od 24 fuge, komponovanom 1965–1967. Budući da sam kroz proučavanje Ristićevog stvaralaštva uočio stvaralaštvo Paula Hindemita kao uzorno, sagledaću pomenute fragmente upravo iz odnosa poetika dvojice stvaralaca.

KLJUČNE REČI / KEYWORDS:

Milan Ristić, rukopisna zaostavšti na, Paul Hindemit, teme i skice, fuge, Odbor za zaštitu srpske muzičke baštine SANU

LITERATURA / REFERENCES:

1. Bajgarova, Jitka i Jozef Šebesta (2010): „Srpski studenti na Praškom konzervatorijumu u periodu od 1918. do 1938. godine“, u: Dejan Despić i Melita Milin (ur.), Prostori modernizma: opus Ljubice Marić u kontekstu muzike njenog vremena, Srpska akademija nauka i umetnosti, Muzikološki institut SANU, Beograd, 95–133.
2. Bralović, Miloš (2022): Stvaralaštvo kompozitora Praške grupe posle II svetskog rata u kontekstu evropskih modernističkih strujanja, doktorska disertacija odbranjena 27. 4. 2023, Fakultet muzičke umetnosti, Beograd, https://dais.sanu.ac.rs/handle/123456789/14402, pristupljeno 15. 12. 2023.
3. Bergamo, Marija (1977): Stvaralački put Milana Ristića od Prve do Šeste simfonije, Univerzitet umetnosti, Beograd.
4. Cvejić, Bojana (2000): „Dimitrije Bivolarević Hekoa: Drugi gudački kvartet. Od dela do autora. Između dela, autora i istorije: prazna mesta, prekidi“, Novi Zvuk 25: 60–73.
5. Đurić-Klajn, Stana/Roksanda Pejović (2001) „Ristić, Milan“, in Stanlie Sadie (ed.), The New Grove Dictionary of Music and Musicians, https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.23521, pristupljeno 15. 12. 2023.
6. Hindemith, Paul (1983): Tehnika tonskog sloga (prev. Vlastimir Peričić), Univerzitet umetnosti, Beograd.
7. Marinković, Sonja (2010): „Život i rad Milana Ristića“, u: Sonja Marinković (ur.), Milan Ristić – povodom stogodišnjice rođenja, Udruženje kompozitora Srbije, Fakultet muzičke umetnosti, Beograd, 7–18.
8. Peričić, Vlastimir [1969a]: „Ristić Milan“, u: Muzički stvaraoci u Srbiji, Prosveta, Beograd, 453–473.
9. Peričić, Vlastimir (1998): „Ludus tonalis Paula Hindemita“, Muzički talas 2–4, 98–120.
10. Peričić, Vlastimir [1969b]: „Radovanović Vladan“, u: Muzički stvaraoci u Srbiji, Prosveta, Beograd, 422–429.
11. Ristić, Jovan (2019): „Ristić, Milan“, https://webshop.donemus.com/action/front/composer/Ristic%2C+Milan,
pristupljeno 15. 12. 2023