Zvučni mikrokosmos futurističke fantazije – Resound Sonje Mutić

Muzički Talas 53 (2024) (str. 24-30) 

AUTOR(I) / AUTHOR(S): Milan Milojković

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/MT53.24M

SAŽETAK / ABSTRACT:

U radu je predstavljena kompozicija Resound Sonje Mutić za kamerni ansambl i fiksirani medij, koja je zasnovana na istraživanjima mogućnosti otkrivanja uzbudljivog mikrosveta u dobro poznatim tonovima i sazvučjima, kao što su durski i molski trozvuci. Analizirana je pozicija kompozicije u odnosu na srodna nastojanja autora dvadesetog veka, kao i njena veza sa idejama o tematizaciji tonskih boja kod Arnolda Šenberga te pronalaženja gradivnog materijala za kompoziciju u jednom zvuku u delima Đačinta Šelsija i Džonatana Harvija. Nakon toga je predstavljena struktura kompozicije, uz osvrt na pojedinosti u vezi sa muzičkim zapisom i tretmanom instrumenata. Poseban osvrt je načinjen u vezi sa upotrebom četvrttonova i njihovim uticajem na tembr, uz sagledavanje mogućih veza sa nasleđem stare muzike, te eventualnog prisustva simbolike vezane za tonalnu funkcionalnost.

KLJUČNE REČI / KEYWORDS:

tembr, Sonja Mutić, fiksirani medij, kamerna muzika, alikvote, oscilacije,
četvrttonska muzika

LITERATURA / REFERENCES:

1. Anderson, Julian (2000): „A Provisional History of Spectral Music“. Contemporary Music Review 19/2, 7–22.
2. Castanet, Pierre Albert (ed.) (1993): Giacinto Scelsi: viaggio al centro del suonno, Luna editore, Roma, 26.
3. Clarke, Michael (2009): „Extending Interactive Aural Analysis: Acousmatic Music“, EMS 09 – Heritage and Future, http://www.ems-network.org/ems09/papers/clarke.pdf
4. Mutić, Sonja (2021a): 31. Tribina kompozitora, Resound II, https://composers.rs/?page_id=7804 (programski komentar)
5. Mutić, Sonja (2021b): Resound II for ensemble and fixed media (self-published score).
6. Premate Zorica (2022): „Zvuci izvan instrumenata“, Politika – Kulturni dodatak.
7. Rose, François (1996) „Introduction to the Pitch Organization of French Spectral Music“. Perspectives of New Music 34/2, 6–39.
8. Reish, Gregory N. (2006): „Una Nota Sola: Giacinto Scelsi and the Genesis of Music on a Single Note“. Journal of Musicological Research 25, 149–189.
9. Schoenberg, Arnold (1983): Theory of Harmony, University of California Press, Berkeley, 421–422.
10. Stockhausen, Karlheinz (1973): Mikrofonie (partitur), Universal Edition, Vienna