Музички Талас 53 (2024) (стр. 24-30)
АУТОР(И) / AUTHOR(S): Милан Милојковић
DOI: 10.46793/MT53.24M
САЖЕТАК / ABSTRACT:
У раду је представљена композиција Resound Соње Мутић за камерни ансамбл и фиксирани медиј, која је заснована на истраживањима могућности откривања узбудљивог микросвета у добро познатим тоновима и сазвучјима, као што су дурски и молски трозвуци. Анализирана је позиција композиције у односу на сродна настојања аутора двадесетог века, као и њена веза са идејама о тематизацији тонских боја код Арнолда Шенберга те проналажења градивног материјала за композицију у једном звуку у делима Ђачинта Шелсија и Џонатана Харвија. Након тога је представљена структура композиције, уз осврт на појединости у вези са музичким записом и третманом инструмената. Посебан осврт је начињен у вези са употребом четврттонова и њиховим утицајем на тембр, уз сагледавање могућих веза са наслеђем старе музике, те евентуалног присуства симболике везане за тоналну функционалност.
КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:
тембр, Соња Мутић, фиксирани медиј, камерна музика, аликвоте, осцилације,
четврттонска музика
ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:
1. Anderson, Julian (2000): „A Provisional History of Spectral Music“. Contemporary Music Review 19/2, 7–22.
2. Castanet, Pierre Albert (ed.) (1993): Giacinto Scelsi: viaggio al centro del suonno, Luna editore, Roma, 26.
3. Clarke, Michael (2009): „Extending Interactive Aural Analysis: Acousmatic Music“, EMS 09 – Heritage and Future, http://www.ems-network.org/ems09/papers/clarke.pdf
4. Mutić, Sonja (2021a): 31. Tribina kompozitora, Resound II, https://composers.rs/?page_id=7804 (programski komentar)
5. Mutić, Sonja (2021b): Resound II for ensemble and fixed media (self-published score).
6. Премате Зорица (2022): „Звуци изван инструмената“, Политика – Културни додатак.
7. Rose, François (1996) „Introduction to the Pitch Organization of French Spectral Music“. Perspectives of New Music 34/2, 6–39.
8. Reish, Gregory N. (2006): „Una Nota Sola: Giacinto Scelsi and the Genesis of Music on a Single Note“. Journal of Musicological Research 25, 149–189.
9. Schoenberg, Arnold (1983): Theory of Harmony, University of California Press, Berkeley, 421–422.
10. Stockhausen, Karlheinz (1973): Mikrofonie (partitur), Universal Edition, Vienna