O tehnici ritmičkog crtanja i o tehnici tonskog bojenja

Muzički Talas 53 (2024) (str. 2-23) 

AUTOR(I) / AUTHOR(S): Dragan Latinčić

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/MT53.02L

SAŽETAK / ABSTRACT:

Tekst pruža osnovne podatke o dvema specifičnim tehnikama kojima se služim u kompozicionom procesu: o tehnici ritmičkog crtanja i tehnici tonskog bojenja. Katkad se tehnike ritmičkog crtanja i tonskog bojenja mogu prožimati, ali ću se u radu truditi da ukažem zbog čega su neretko transparentno diferencirane. Tehnika ritmičkog crtanja i tehnika tonskog bojenja nose neprebrojivo mnogo mogućnosti kroz praktičan-kompozicioni i analitički aspekt.
U ovom radu pokušao sam da obuhvatim samo bitne karakteristike navedenih tehnika koje u najvećoj meri opisuju moj stil. U tekstu su izdvojeni kratki odseci iz kompozicija: Infleksije za klavir (2019) i Gudačkog kvarteta (2020), koji su poslužili i za primer analitičkog sagledavanja kompletnog tonskog sloga u većini drugih mojih kompozicija. Priču o tehnici ritmičkog crtanja u svojim kompozicijama, u tekstu sam zaokružio činjenicom da je knjiga kompozitora i muzikologa Dragutina Gostuškog Vreme umetnosti.Prilog zasnivanju jedne opšte nauke o oblicima višeslojno uticala na moje stvaralaštvo, kako u domenu stvaralačke intuicije, tako i u domenu racionalne analitike.

KLJUČNE REČI / KEYWORDS:

ritmičko crtanje, tonsko bojenje, Infleksije, Gudački kvartet, Vizantija,
Gostuški, corps sonore

LITERATURA / REFERENCES:

1. Gika, Matila (1987): Filozofija i mistika broja, Književna zajednica Novog Sada, Novi Sad, 37, 198.
2. Gostuški, Dragutin (1968): Vreme umetnosti, prilog zasnivanju jedne opšte nauke o oblicima, Prosveta, Beograd, 194, 204.

3. Gostuški, Dragutin (1959): Kontrola muzičkog vremena I – Vreme kao estetička kategorija, Beograd (rukopis neobjavljen), 105–108.
4. De Falja, Manuel (2001): Zapisi o muzici i muzičarima [prevela sa španskog Biljana Bukvić], Clio, Beograd, 119.
5. Christensen, Thomas (1987): „Eighteen-Century Science and the Corps Sonore: The Scientific Background to Rameau’s Principle of Harmony, Journal of Music Theory, Vol. 31. No. 1, Duke University Press, 23.
6. Latinčić, Dragan (2022): „Poezija časova kompozicije Vlastimira Trajkovića / Osvrt na pedagoški rad profesora akademika Vlastimira Trajkovića“, saopštenje izloženo na Naučnom skupu Homo musicus.
Homo poeticus. Stvaralački opus Vlastimira Trajkovića održanog u Srpskoj akademiji nauka i umetnosti 17. juna 2022. u Beogradu (u štampi).
7. Latinčić, Dragan (2020): „Centralna rotacija pravilnih (i nepravilnih) muzičkih poligona“, Muzikologija br. 28, Muzikološki institut SANU, Beograd, 216.
8. Latinčić, Dragan (2021): „Tragom hetitskih ritmova – projekcije spektra u muzičko-matematičkoj analizi“, Muzički talas br. 50, Clio, Beograd, 40–64.
9. Mitrović, Milun (1987): Forma i oblikovanje, Naučna knjiga, Beograd, 45, 75.
10. Saks, Kurt (1980): Muzika starog sveta, na Istoku i Zapadu, uspon i razvoj (Sachs, C.: Die Musik der Antike, Wildpark-Potsdam, 1928), prevod s nemačkog Predrag Milošević, Univerzitet umetnosti u Beogradu, 229.
11. Tomašević, Katarina (2022): „Poetička teorijska, estetička i filozofska zaveštanja. Tragom napisa o muzici Vlastimira Trajkovića“, Vlastimir Trajković: Muzika – Orkestracija II za studente kompozicije (teorijski deo), Srpska akademija nauka i umetnosti, Beograd, VII–XIV.