ПРИРУЧНИК „GLOSSIKA SERBIAN FLUENCY“ У САВРЕМЕНОЈ НАСТАВИ СРПСКОГ КАО СТРАНОГ ЈЕЗИКА

Липар 86 (2025) (стр. 33-44)

АУТОР(И) / AUTHOR(S): Александар М. Новаковић

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/LIPAR86.033N

САЖЕТАК / ABSTRACT:

Предмет овога рада је анализа приручника Glossika Serbian Fluency, са циљем стварања јасније слике о његовом месту и функцији у савременој настави српског као страног језика. Коришћена је метода теоријске анализе са техником анализе садржаја. Истраживање је показало да је реч о помоћном наставном средству намењеном усавршавању вештине слушања и говорења ученика који српски као страни језик уче на средњем нивоу. Приручник почива на постулатима аудио-лингвалног и аудио-визуелно глобално-структурног метода. Утемељен је у механицистичком ставу према језику, те коришћење приручника претпоставља увежбавање језичких образаца у којима су садржане (граматичке) структуре које се уче као модели. Садржај свих јединица анализираног приручника чини три хиљаде реченица са пратећим аудио-записима, чији су аутори Мајкл Кампбел и Магдалена Петровић. Иако почива на традиционалнијим приступима учењу страног језика, уџбеник пружа одговарајући допринос развоју наставе српског као страног језика, употпуњујући постојеће недостатке на пољу продукције уџбеничког материјала.

КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:

српски као страни језик, аудио-лингвална метода, аудио-визуелно глобалноструктурна метода, приручници, Глосика

ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:

  • Ахмед 2020: А. Ahmed, The Effectiveness of the Methods in Use to Promote Fluency among EFL Learners at Foreign Languages Department, Taif University: European Scientific Journal, ESJ, 16(11), 1.
  • Брборић 2014: В. Брборић, Књига која траје: уџбеник Српски за странце Боже Ћорића, Београд: Српски језик, 19, Београд, 595–604.
  • Брборић 2018: В. Брборић, Будућност лектората српског језика са освртом на прошлост и садашњост, Београд: Међународни научни састанак слависта у Вукове дане: Реферати и саопштења, 48(1), Београд, 21–30.
  • Дешић 1990: М. Dešić, Nastava srpskohrvatskog jezika kao stranog: dosadašnja iskustva i naredni zadaci, u: Učenje jezika, komunikativni pristup i obrazovanje nastavnika, Novi Sad: Institut za strane jezike i književnosti, 233–237.
  • Дешић 2003: М. Дешић, Озвучени уџбеник српског језика као страног, у:  Ј. Вучо (прир.), Уџбеник у настави страних језика, Никшић: Универзитет Црне Горе, 199‒205.
  • Дражић 2006: Ј. Дражић, Место граматике у настави српског језика као страног, у: Љ. Петровачки, О. Радуловић (уред.), Неговање српског језика и књижевност, Нови Сад: Филозофски факултет, 197–219.
  • Дурбаба 2011: О. Дурбаба, Теорија и пракса учења и наставе страних језика, Београд: Завод за уџбенике.
  • Ивић 1971: П. Ивић, Уводна беседа, Београд: Научни састанак слависта у Вукове дане, 1, Београд, 11–13.
  • Ивић 1998: П. Ивић, Преглед историје српског језика (прир. Александар Младеновић), Сремски Карловци – Нови Сад: Издавачка књижарница Зорана Стојановића.
  • Кузимах, Фадли 2021: C. Chuzaimah, F. Fadli, Investigating the Role of International Phonetic Alphabet to Enhance Highschool Students’ Pronunciation Skill. Indonesia: Tamaddun, 20, 124–131.
  • Ломпар 1995: В. Ломпар, Божо Ћорић: Српски за странце, Београд: Књижевност и језик, 43(3/4), Београд, 179–181.
  • Маринковић 2010: М. Маринковић, Српски језик у Османском царству: Пример четворојезичног уџбеника за учење страних језика из библиотеке султана Махмуда I, Београд: Славистика, 14, Београд, 280–298.
  • Миленковић, Јосифовић-Елезовић 2022: Б. Миленковић, С. ЈосифовићЕлезовић, Ретроспективни оглед језичких вештина у настави страног језика и статус вештине писања, Крагујевац: Липар, 77, Крагујевац, 11–32.
  • Николић 2013: D. Nikolić, Slavistika bez vizije, Zagreb: Vijenac: novine Matice hrvatske za književnost, umjetnost i znanost, 512.
  • Новаковић 2023: А. Новаковић, Кажипут Вука С. Караџића у настави српског као страног језика, Нови Сад: Зборник Матице српске за књижевност и језик, 71(3), Нови Сад, 783–803.
  • Новаковић 2024а: А. Новаковић, Онлајн-ресурси у настави српског као страног језика, Београд: Школски час, год. XLII, бр. 2, Београд, 3–14.
  • Новаковић 2024б: А. Новаковић, Завештање Димитрија Владисављевића: прва граматика за учење савременог српског као страног језика?, Ниш: Исходишта, 10, Ниш, 235–256.
  • Новаковић 2024в: А. Новаковић, Фрагменти о методици наставе српског као страног језика након Другог светског рата, Ниш: Филозофски факултет. Оташевић 2014: Ђ. Оташевић, Приручници за наставу српског језика као страног, Београд: Лингвистичке актуелности, 25, Београд, 21‒30.
  • Роситер 2009: М. Rossiter, Perceptions of L2 fluency by Native and nonnative speakers of English, University of Toronto: The Canadian Modern Language Review, 65(3), 395–412.
Извори
  • Кампбел, Петровић 2015: M. Campbell, M. Petrović, Serbian Complete Fluency Course: Fluency 1, Taipei, Taiwan: Glossika.
  • Кампбел, Петровић 2015: M. Campbell, M. Petrović, Serbian Complete Fluency Course: Fluency 2, Taipei, Taiwan: Glossika.
  • Кампбел, Петровић 2015: M. Campbell, M. Petrović, Serbian Complete Fluency Course: Fluency 3, Taipei, Taiwan: Glossika.