Годишњак Међународне филозофске школе Феликс Ромулијана, Бр.2 [143–158]
AUTHOR(S) / АУТОР(И): Алекса Митић
Download Full Pdf 
DOI: 10.46793/FelixR25.143M
ABSTRACT / САЖЕТАК:
Пратећи историју развоја вештачке интелигенције увиђамо да је основни циљ и сврха њеног постојања изједначење и престизање интелектуалних способности и капацитета човека, ради остварења виших циљева. До тренутка када је машина престигла човека, чекало се све до 1997. године када је у шаховском мечу, суперкомпјутер Deep Blue, поразио тадашњег првака света Каспарова. Тај догађај означен је као тријумф вештачке интелигенције над човеком најавивши почетак њене хегемоније и тоталитаризма у двадесет првом веку. Импликације тога догађаја као и околности које су до тога довеле представљају кључну окосницу овог рада. Постоје врло конкретни разлози који су вештачку интелигенцију навели да корене тоталитаризма пронађе управо у шаху као главном представнику групе мисаоних спортова. Значајне промене које су уследиле након трујумфа машине над човеком, у домену мисаоних спортова, директно су се рефлектовале на процесе развоја и усавршавања вештачке интелигенције. Међусобна веза и утицаји које вештачка интелигенција и мисаони спортови остварају, на први поглед, имају бенефитарне импликације за обе стране. Детаљније анализирање ових процеса показује да је само вештачка интелигецнија та која бележи искључиво позитивне утиске, док се мисаони спортови суочавају са озбиљним последицама. Вештачка интелигенција у виду различитих компјутерских софтвера постала је незаобилазна компонента свих играча шаха, аматера и професионалаца. Претпостављамо да модел деловања вештачке интелигенције у шаховском свету представља универзалну матрицу по којој и друге области из свакодневног живота потпадају под њен тоталитаризам.
KEYWORDS / КЉУЧНЕ РЕЧИ:
вештачка интелигенција, тоталитаризам, мисаони спортови
REFERENCES / ЛИТЕРАТУРА:
- Achenbach, Joel (2019). Ruthless, ‘superhuman’ poker-playing computer program makes elite players fold. The Washington Post. https://www.washingtonpost.com/science/2019/07/11/ruthlesssuperhuman-poker-playing-computer-program-makes-elite-players-fold/ (посећено:29.11.2024.)
- Acher, Mатhieu, Esnault, Francois. (2016). Large-scale analysis of chess games with chess engines: A preliminary report. Technical Report No. 479, Project Teams-Diverse.
- Arendt, Hannah. (1973). The Origins of Totalitarianism. Harcourt Brace & Company.
- Billings, Darse, Davidson, Aaron, Schaeffer, Jonathan, & Szafron, Duane. (2002). The challenge of poker. Artificial Intelligence. 134(1-2), 201-240.
- Bostrom, Nick. (2014). Superintelligence – Paths, Dangers, Strategies. Oxford University Press. Oxford.
- Brooks, Jeffrey. (2006). Totalitarianism Revisited. The Review of Politics. 68(02), 318.
- Canbek, Nil-oksel, Mutlu, Mehmet, Emin. (2016). On the track of artificial intelligence: Learning with intelligent personal assistants. Journal of Human Sciences, 13(1), 592-601.
- Canhoto, Ana Isabel., & Clear, Fintan. (2020). Artificial intelligence and machine learning as business tools: A framework for diagnosing value destruction potential. Business Horizons. 63(2), 183-193.
- Cernak, Linda. (2011). Totalitarianism. Minnesota.
- Conroy, Jordan. (2023). Bluffing. Tight Poker. https://www.tightpoker.com/ bluff-poker/ (посећно: 15.11.2024.).
- DeCoste, D. (1998). The significance of Kasparov versus Deep Blue and the future of computer chess. ICGA Journal. 21(1). 33-43. Pasadena. USA.
- Delestre, Mathis. (2023). 1500 years and still going: Chess embraces the online world to become more popular than ever. Esports & Gaming, https:// www.uscannenbergmedia.com/2023/11/14/1500-years-and-still-goingchess-embraces-the-online-world-to-become-more-popular-than-ever/ (посећено:14.11.2024.)
- Devi, Soluchana., Merchant, Zichan, Arif, Merchant, Siddiqui, Md. Shaqlain, Lobo, Magdina. (2019). Artificial intelligence based personal assistant. Asian Journal For Convergence In Technology (AJCT) ISSN-23501146.
- Desmet, Mattias. (2022). The psychology of totalitarianism. Chelsea Green Publishing. hite River Junction. Vermont USA.
- Dhou, Khaldoon. (2008). Chess software and its impact on chess players. Library Prince George, BC. University of Northern British Columbia.
- Edwards, Benj. (2013). A Brief History of Computer Chess, PC World. https://www.pcworld.com/article/451599/a-brief-history-of-computer-chess. html (посећено: 07.11.2024.)
- Eser, A. (2024). lobal Online Poker Industry Statistics: Explosive rowth and Revenue Projections. https://worldmetrics.org/onlinepoker-industry-statistics/ (посећено:25.11.2024.)
- (2024). Online Poker Stats: ame-Changing Insights. PlayToday co, https://playtoday.co/blog/stats/online-poker-statistics/ (посећено: 15.11.2024.)
- Fridel, Frederik, King, Daniel, Švarcam, abriel. (2005). Čovek protiv mašine, Revanš meč ari Kasparov – IBM Deep Blue. Caisa Commerce. Beograd.
- race Katja, Salvatier John, Dafoe Allan, Zhang Baobao, Evans Owain. (2018). Viewpoint: hen will AI exceed human performance? Evidence from AI experts. Journal of Artificial Intelligence Research. 62, 729–754.
- reen Nathaniel (2022). hy is Chess so Popular?. com https://www. chess.com/article/view/why-is-chess-so-popular-right-now#media-coverage (поећено: 20.11.2024.)
- riffiths, Mark, Parke, Jonathan., ood, Richard, Rigbye, Jane. (2010). Online poker gambling in university students: Further findings from an online survey. International Journal of Mental Health and Addiction, 8, 8289. Springer.
- usev, Dmitri A. (2021). Using Modern Chess Software for Opening Preparation. Association Supporting Computer Users in Education.
- High-Level Expert roup on Artificial Intelligence. (2018). A Definition of AI. https://ec.europa.eu/futurium/en/system/files/ged/ai_hleg_definition_of_ ai_18_december_1.pdf
- Heler, Martina. (2017). The Triumph of “Stupidity” Deep Blues Victory over arri Kasparov. The Controversy about its Impact on Artficial Intelligence Research. NTM Zeitschrift für Geschichte der Wissenschaften. Technik und Medizin. 25, 1-33.
- Hsu, Feng Hsiung. (2002). Behind Deep Blue: Building the computer that defeated the world chess champion. Princeton University Press. Princenton and Oxford.
- Huang, Lei, Peissl, alter. (2023). Artificial IntelligenceA New Knowledge and Decision-Making Paradigm?. Technology Assessment in a Globalized World: Facing the Challenges of Transnational Technology Governance (pp. 175-201). Cham: Springer International Publishing.
- Kamenka, Eugene. (2017). Totalitarianism. A Composition to Contemporary Political Philosophy. 821-829. Blackwell Publishing.
- Kaushikan R., Park . (2024). Effects of material advantage and space advantage on the Komodo and Stockfish chess engines. Journal of Emerging Investigators.
- Laher, Javed. (2023). hy AI is a Tool and Not a Replacement for Human Originality. https://www.forbes.com/councils/forbesbusinessdevelop mentcouncil/2023/05/26/why-ai-is-a-tool-and-not-a-replacement-for-humanoriginality/ (посећено: 01.12.2024.)
- Legras, Swan, Rouveirol, Celine, Ventos, Veronique. (2018). The game of bridge: A challenge for ILP. Inductive Logic Programming: 28th International Conference. ILP 2018, Ferrara, Italy, Springer International Publishing.
- Liponski ojchiech. (2003). orld sports encyclopedia. MBI Publishing company. https://archive.org/details/worldsportsencyc0000lipo/page/n5/ mode/2up (посећено:15.11.2024.)
- Longley, Robert. (2022). hat Is Totalitarianism? Definition and Examples. https://www.thoughtco.com/totalitarianism-definition-andexamples-5083506 (посећено: 17.11.2024.)
- Lu, Donna. (2019). AI beats professionals at six-player Texas Hold ’Em poker. NewScientist, https://www.newscientist.com/article/2209631-ai-beatsprofessionals-at-six-player-texas-hold-em-poker/ (посећено:19.11.2024.)
- Marr, Bernard. (2022) Poker Players o “All In” on Artificial Intelligence. Bernard Marr & Co., https://bernardmarr.com/poker-players-go-all-in-onartificial-intelligence/ (посећено:03.12.2024.)
- Mind Sports a Battle of its and Strategy. World Poker Federation. https:// worldpokerfederation.org/mind-sports/ (посећено: 13.11.2024.)
- Modi, Ethan, Acuna, Kimberly. (2023). The Effects of Computer and AI Engines on Competitive Chess. Journal of Student Research. 12(3).
- Monett, Dagmar, and Lewis, Collin, . P. (2018). etting clarity by defining Artificial Intelligence – A Survey. Muller, V. C., ed., ¨ Philosophy and Theory of Artificial Intelligence 2017. Berlin: Springer.
- Moravčik, Matej, Schmid, Martin, Burch, Neil, Lisý, Viliam, Morrill, Dustin, Bard, Nolan,… Bowling, Michael. (2017). Deepstack: Expert-level artificial intelligence in heads-up no-limit poker. Science, 356(6337), 508-513.
- Newborn, Monty. (2012). Kasparov versus Deep Blue: Computer chess comes of age. Springer Science & Business Media. New York.
- Nilsson, Nils. J. (2009). The uest for Artificial Intelligence: A History of Ideas and Achievements. Cambridge: Cambridge University Press.
- Pandolfini, Bruce. (1997). Kasparov and Deep Blue: The historic chess match between man and machine. Simon and Schuster.
- Pejković, Marko. (2024). Artificial intelligence and totalitarianism. АРХИВ, 101. Beograd.
- Seirawan, Yasser, Simon, Harbert. A., Munakata, Toshinori. (1997). The implications of Kasparov vs. deep blue. Communications of the ACM, 40(8), 21-25.
- Rabinbach, Anson. (2006). Totitarianism Revisited. Dissent, University of Pennsylvania, 53(3), 77–84.
- Rubin, Jonathan, atson, Ian. (2011). Computer poker: A review. Artificial intelligence. 175(5-6), 958-987.
- Sahota Neil. (2024). Bluffing Beyond Human Capability: AI’s Role In Revolutionizing Poker. https://www.forbes.com/sites/ neilsahota/2024/01/19/bluffing-beyond-human-capability-ais-role-inrevolutionizing-poker/?sh=34cf982176b2 (посећено: 07.12.2024.)
- Schulz Andre. (2021). 25 Years Ago: Deep Blue Beats Kasparov. https://en.chessbase.com/post/25-years-ago-deep-blue-beats-kasparov (посећено: 08.12.2024.)
- Thompson Clive. (2022). hat the history of AI tells us about its future. MIT Technology Review. https://www.technologyreview. com/2022/02/18/1044709/ibm-deep-blue-ai-history/ (посећено: 03.12.2024)
- Traverso Enzo. (2017). Totalitarianism Between History and Theory. History and Theory. 56(4), 97-118.
- atanabe, Alice. (2023). Exploring totalitarian elements of artificial intelligence in higher education with Hannah Arendt. International Journal of Technoethics (IJT). 14(1), 1-15.
- ood, Richard. T., riffiths, Mark. D. (2008). hy Swedish people play online poker and factors that can increase or decrease trust in poker websites: A qualitative investigation. Journal of Gambling Issues. (21), 80-97.
- Yani-de-Soriano, Mirella, Javed, Uzma, & Yousafzai, Shumaila. (2012). Can an industry be socially responsible if its products harm consumers? The case of online gambling. Journal of business ethics. 110, 481-497.
- Yao Deborah. (2022). 25 Years Ago Today: How Deep Blue vs. Kasparov Changed AI Forever. AI Business. https://aibusiness.com/ml/25-yearsago-today-how-deep-blue-vs-kasparov-changed-ai-forever (посећено: 17.12.2024.)