Ekonomist 1 (2025) (9-46)
SPECIALISED EXHIBITIONS (EXPO) – ORGANISED BUSINESS AND SERVICE EVENTS ON THE WORLD MARKET
AUTHOR(S) / AUTOR(I): Nedeljko Prdić 
Download Full Pdf
Download Full Pdf (ENG) 
DOI: 10.46793/EKONOMIST4.1.1P
ABSTRACT / SAŽETAK:
Organizovanje specijalizovanih izložbi jedan je od najvažnijih instrumenata u strateškom marketingu pojedinih država. U zavisnosti od teme organizovanja ovih međunarodnih događaja vrši se i koncept promocije države, regije i grada u kom se događaj realizuje. Sam proces organizovanja i održavanja izložbe u savremenom dobu podrazumeva primenu novih i očekivanih tehnologija koji usmeravaju svetsku ekonomiju. U tom kontekstu specijalizovane izložbe pružaju mogućnost izrade ukupne marketinške strategije i brenda zemalja organizatora kao mesta susretanja ljudi i primene novih i dolazećih tehnologija. Na osnovu rezultata dosadašnjih specijalizovanih izložbi u svetskim okvirima jasno je da one omogućavaju diferenciranje i izgradnju posebne tržišne pozicije. Održavanjem EXPO specijalizovanih izložbi stvara se proces valorizacije identiteta, te isticanje posebnih grana privrede, usluga, zabavnih događaja kulturoloških i turističkih potencijala. Zaključak je da specijalizovane izložbe, izložbe i sajmovi doprinose trendu promocije država u procesu izgradnje međunarodne pozicije. Specijalizovane izložbe imaju i tu prednost kombinovanja privrednih i uslužnih događaja sa zabavnim i sportskim manifestacijama kao savremenog trenda privređivanja i življenja.
KEYWORDS / KLJUČNE REČI:
specijalizovane izložbe EXPO, organizovani događaji, međunarodno tržište, nove tehnologije, marketinške strategije i brend
REFERENCES / LITERATURA:
- Koprivica, V. (2018). Efektivni menadžment sajamskih institucija i privrednih izložbi, Univerzitet u Novom Sadu, Fakultet tehničkih nauka, doktorska disertacija.
- Kovačević, I., Petković, G., Zečević, B., Dorey A. M. (2024). Critical overview of the mega events legacy and directions for upcoming world exhibitions (EXPO), Economics of Enterprise, vol. 72. Iss. 7-8, pp.411-423
- Kovačević, I., Hristov, S., Zečević, B. (2024). World exhibition (EXPO) as a nation branding and soft power platform: The case of Serbia’s participation at EXPO 2020 Dubai, Economics of Enterprise, vol. 72, iss. 3-4, pp. 245-252
- Mali, S. (1997). Trgovinske izložbe kao instrument promotivnog miksa preduzeća, Univerzitet u Beogradu, Ekonomski fakultet, magistarska teza.
- Prdić, N. (2023). Trade exhibitions as an instrument of sales and promotion of companies in the digital age, XVI International scientific conference “Transition in the 21st century” – Thematic Proceedings, Center for sustainable development, Belgrade, Republic of Serbia, Faculty of economics and Management studies, Kragujevac, Republic of Serbia, University of Business studies, Banja Luka, Bosnia and Herzegovina, Institute of Applied Sciences Belgrade, Republic of Serbia, Palić, 21-22 October, pp. 572-593, ISBN 978-86-81910-09-2
- Prdić, N. (2024). Specialized exhibitions as an instrument of development and investment, 27 Međunarodna DQM konferencija.
- UPRAVLJANJE KVALITETOM I POUZDANOŠĆU ICDQM-2024, Zbornik radova, Plenary Lectures 27-28 jun, Prijevor, Srbija, str. 86-97, ISBN-978-86-86355-53-9
- Prdić, N. (2012). Sajmovi kao instrument integrisanog komunikacijskog miksa, doktorska disertacija, Fakultet poslovne ekonomije, Univerzitet Edukons.
- Prdić, N. (2024). Organizovani privredni događaji – primer prodaje nekretnina, Ekonomist, 2 (3), 69-79, https//doi:10.46793/EKONOMIST2.5P
- Prdić, N. (2017). Competition of Fairs on the Basis of the Composition Distribution, Industrija, V 45 (3), pp. 2337. DOI: 10.5937/industrija45-13274
- Vukasović, D., Laković, D., Martinov, D. (2023). Kriza investiranja i kvantitativno popuštanje, Ekonomist, 1 (2), 5-14, https://doi:10.46793/EKONOMIST2.1.2
- https://forbes.n1info.rs/novac/istrazujemo-expo-je-za-bogate-zemlje-ne-za-srbiju-kako-cemo-meriti-isplativost-izlozbe/ pristupljeno03.2025 https://bie-paris.org/site/en/expos/specialised-expos/about-specialised-expos pristupljeno 6.3.2025
- https://bie-paris.org/site/en/expos/about-expos/what-is-an-expo, pristupljeno 6.3.2025
- https://expobelgrade2027.org/index.php?lng=srb&gad_source=1&gclid=CjwKCAjwzMi_BhACEiwAX4YZUK5fySFVTzm4MFZx4O6w7iFBipL4sOKC8I0SjPc1HjIFC6J6ixysWhoCYZMQAvD_BwE pristupljeno3.2025
- https://www.auma.de/fileadmin/publikationen/auma-trends-2023-2024-EN.pdf,
- https://www.auma.de/en/trade-fair-venue-germany/key-figures/ pristupljeno 04.03.2025
- https://bie-paris.org/site/en/2017-astana pristupljeno 31.1.2025
- https://bie-paris.org/site/en/2027-belgrade pristupljeno 23.1.2025
- https://expobelgrade2027.org/index.php?lng=srb pristupljeno 2.2.2025
- https://sajam.rs/wp-content/uploads/analiza_ekonomskog_uticaja_beogradskog_sajma_2019-2023.pdf pristupljeno 3.3.2025
- https://beogradskisajamturizma.rs/, 31.03.2025