Ekonomist 1 (2025) (9-46)
SPECIALISED EXHIBITIONS (EXPO) – ORGANISED BUSINESS AND SERVICE EVENTS ON THE WORLD MARKET
AUTHOR(S) / АУТОР(И): Недељко Прдић 
Download Full Pdf
Download Full Pdf (ENG) 
DOI: 10.46793/EKONOMIST4.1.1P
ABSTRACT / САЖЕТАК:
Организовање специјализованих изложби један је од најважнијих инструмената у стратешком маркетингу појединих држава. У зависности од теме организовања ових међународних догађаја врши се и концепт промоције државе, регије и града у ком се догађај реализује. Сам процес организовања и одржавања изложбе у савременом добу подразумева примену нових и очекиваних технологија који усмеравају светску економију. У том контексту специјализоване изложбе пружају могућност израде укупне маркетиншке стратегије и бренда земаља организатора као места сусретања људи и примене нових и долазећих технологија. На основу резултата досадашњих специјализованих изложби у светским оквирима јасно је да оне омогућавају диференцирање и изградњу посебне тржишне позиције. Одржавањем EXPO специјализованих изложби ствара се процес валоризације идентитета, те истицање посебних грана привреде, услуга, забавних догађаја културолошких и туристичких потенцијала. Закључак је да специјализоване изложбе, изложбе и сајмови доприносе тренду промоције држава у процесу изградње међународне позиције. Специјализоване изложбе имају и ту предност комбиновања привредних и услужних догађаја са забавним и спортским манифестацијама као савременог тренда привређивања и живљења.
KEYWORDS / КЉУЧНЕ РЕЧИ:
специјализоване изложбе EXPO, организовани догађаји, међународно тржиште, нове технологије, маркетиншке стратегије и бренд
REFERENCES / ЛИТЕРАТУРА:
- Koprivica, V. (2018). Efektivni menadžment sajamskih institucija i privrednih izložbi, Univerzitet u Novom Sadu, Fakultet tehničkih nauka, doktorska disertacija.
- Kovačević, I., Petković, G., Zečević, B., Dorey A. M. (2024). Critical overview of the mega events legacy and directions for upcoming world exhibitions (EXPO), Economics of Enterprise, vol. 72. Iss. 7-8, pp.411-423
- Kovačević, I., Hristov, S., Zečević, B. (2024). World exhibition (EXPO) as a nation branding and soft power platform: The case of Serbiа’s participation at EXPO 2020 Dubai, Economics of Enterprise, vol. 72, iss. 3-4, pp. 245-252
- Mali, S. (1997). Trgovinske izložbe kao instrument promotivnog miksa preduzeća, Univerzitet u Beogradu, Ekonomski fakultet, magistarska teza.
- Prdić, N. (2023). Trade exhibitions as an instrument of sales and promotion of companies in the digital age, XVI International scientific conference “Transition in the 21st century” – Thеmаtic Proceedings, Center for sustainable development, Belgrade, Republic of Serbia, Faculty of economics and Management studies, Kragujevac, Republic of Serbia, University of Business studies, Banja Luka, Bosnia and Herzegovina, Institute of Applied Sciences Belgrade, Republic of Serbia, Palić, 21-22 October, pp. 572-593, ISBN 978-86-81910-09-2
- Prdić, N. (2024). Specialized exhibitions as an instrument of development and investment, 27 Međunarodna DQM konferencija.
- UPRAVLJANJE KVALITETOM I POUZDANOŠĆU ICDQM-2024, Zbornik radova, Plenary Lectures 27-28 jun, Prijevor, Srbija, str. 86-97, ISBN-978-86-86355-53-9
- Прдић, Н. (2012). Сајмови као инструмент интегрисаног комуникацијског микса, докторска дисертација, Факултет пословне економије, Универзитет Едуконс.
- Прдић, Н. (2024). Организовани привредни догађаји – пример продаје некретнина, Економист, 2 (3), 69-79, https//doi:10.46793/EKONOMIST2.5P
- Prdić, N. (2017). Competition of Fairs on the Basis of the Composition Distribution, Industrija, V 45 (3), pp. 2337. DOI: 10.5937/industrija45-13274
- Vukasović, D., Laković, D., Martinov, D. (2023). Kriza investiranja i kvantitativno popuštanje, Ekonomist, 1 (2), 5-14, https://doi:10.46793/EKONOMIST2.1.2
- https://forbes.n1info.rs/novac/istrazujemo-expo-je-za-bogate-zemlje-ne-za-srbiju-kako-cemo-meriti-isplativost-izlozbe/ приступљено03.2025 https://bie-paris.org/site/en/expos/specialised-expos/about-specialised-expos приступљено 6.3.2025
- https://bie-paris.org/site/en/expos/about-expos/what-is-an-expo, приступљено 6.3.2025
- https://expobelgrade2027.org/index.php?lng=srb&gad_source=1&gclid=CjwKCAjwzMi_BhACEiwAX4YZUK5fySFVTzm4MFZx4O6w7iFBipL4sOKC8I0SjPc1HjIFC6J6ixysWhoCYZMQAvD_BwE приступљено3.2025
- https://www.auma.de/fileadmin/publikationen/auma-trends-2023-2024-EN.pdf,
- https://www.auma.de/en/trade-fair-venue-germany/key-figures/ приступљено 04.03.2025
- https://bie-paris.org/site/en/2017-astana приступљено 31.1.2025
- https://bie-paris.org/site/en/2027-belgrade приступљено 23.1.2025
- https://expobelgrade2027.org/index.php?lng=srb приступљено 2.2.2025
- https://sajam.rs/wp-content/uploads/analiza_ekonomskog_uticaja_beogradskog_sajma_2019-2023.pdf приступљено 3.3.2025
- https://beogradskisajamturizma.rs/, 31.03.2025