Урбанизам и одрживи развој (2025) [pp. 241-248]
AUTHOR(S) / АУТОР(И): Миодраг Ференчак
Download Full Pdf 
DOI: 10.46793/Urbanizam25.241F
ABSTRACT / САЖЕТАК:
Двадесет први век ће представљати велики повратак железнице у разним облицима на урбану (и урбанистичку) сцену. Битан импулс овог развоја јесу (или ће бити где још нису) пруге за возове великих брзина и привилегована места њихових станица. Као што су у другој половини 19. века железничка мрежа и њене станице имале значајан утицај на структуру насеља у државној мрежи, тако је и главна железничка станица снажно утицала на формирање унутрашње мреже улица и урбанистичке репрезентативности јавних простора на осама најпрестижнијих градова. Међутим, те станице су увек чворови који повезују и јачају мрежу станица регионалних и локалних возова, а у граду шаљу развојне импулсе у читаву ширу мрежу улица и блокова . С обзиром да се у градовима Србије (и већим и мањим) и у њиховим урбанистичким плановима и акцијама, овај процес планираног прилагођавања не примећује довољно (или никако)- умесно је указати на могуће почетке за потребне детаљне и акционе студије. Овде је илустрован само почетни идејни елемент таквих могућих задатака, на примеру простора Суботице, Новог Сада, Београда, Крагујевца, Ниша и Лесковца (кои су вероватне станице за возове великих брзина на „Европском коридору 10“, и на главној оси развоја Србије), са уверењем да месни урбанисти и институције, уз јавне анкете и конкурсе, то могу (и треба) да формирају исправније и ефектније, као свој актуелни допринос.
KEYWORDS / КЉУЧНЕ РЕЧИ:
повратак железнице; главна железничка станица; градски центар; простор повезивања, јавни конкурси.
REFERENCES / ЛИТЕРАТУРА: