РЕЛЕВАНТНО ГЕОГРАФСКО ТРЖИШТЕ

Усклађивање правног система Србије са стандардима Европске уније (2025)  (605-621. стр.)

АУТОР(И) / AUTHOR(S):Стефан Шокињов

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/UPSSXIII.605S

САЖЕТАК / ABSTRACT:

Конкуренција није апстрактна појава. То је економски процес који се дешава на тржишту између привредних субјеката који робе или услуге нуде кохерентној групи купаца односно корисника услуга. Географско подручје на коме се сучељава понуда и потражња учесника конкретног конкуренцијског процеса назива се релевантно географско тржиште. Релевантно географско тржиште, у зависности од околности конкретног случаја, може бити различитих димензија: од локалног до светског. У вези са тим, у раду је посебна пажња посвећена Комуникацији Европске комисије о дефинисању релевантног тржишта за потребе права конкуренције Европске уније бр. 2024/1645 од 22.2.2024. године.

КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:

право конкуренције, дефинисање тржишта, релевантно географско тржиште, Европска унија.

ПРОЈЕКАТ / ACKNOWLEDGEMENT:

Рад је резултат истраживања на пројекту Правног факултета Универзитета у Крагујевцу: „Усклађивање правног система Србије са стандардима Европске уније”, који се финансира из средстава Факултета.

ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:

  • Baker, J., Market Definition: An Analytical Overview, Antitrust Law Journal, No. 1/2007.
  • Bantle, M., Muijs, M., A New Price Test in Geographic Market Definition – An Application to German Retail Gasoline Market, Helmut Schmidt Universitat Hamburg, Fachergruppe Volkswirtschaftslehre Diskussionspaper, Nr. 180.
  • Coate, M., Simons, J., In Defence of Market Definition, The Antitrust Bulletin, No. 4/2012.
  • Dabah, M., EC and UK Competition Law; Commentary, Cases and Materials, Cambridge, 2004.
  • Dobson, D., Breen, D., Hurdle, J., Geographic Market Definition: A Review of Theory and Method for Domestic and International Markets, Journal of Reprints for Antitrust Law and Economics, No. 2/1984.
  • Eblen, C., Defining the Geographic Market in Modern Commerce: The Effect of Globalization and E-Commerce on Tampa Electric and its Progeny, Baylor Law Review, No. 1/2004.
  • Elizalde, J., A Theoretical Approach to Market Definition Analysis, European Journal of Law and Economics, No. 3/2012.
  • Galli, N., Parcu, P. L., Market Definition and Multi-Sided Markets: A Primer on the 2024 EU Market Definition Notice, RSC Working Paper, 2024/31.
  • Goyder, D., Competition Law, Oxford, 2003.
  • Hay, G., Hilke, J., Nelson, P., Geographic Market Definition in an International Context, Chicago-Kent Law Review, No. 3/1998.
  • Jones, A., Sufrin, B., Dunne, N., EU Competition Law, Тext, Cases and Materials, Oxford, 2019.
  • Kauper, T., The Problem of Market Definition Under EC Competition Law, Fordham International Law Journal, No. 5/1997.
  • Nelsen, J., Delineation of the Proper Geographic Market in Antritrust Cases Involving Phisician Services, Journal of  Law and Commerce, No. 1/1996.
  • Nguyen, T., Defining Relevant Market under the European Union Competition Law – Regulations and Practice and Experience from Vietnam, https://ssrn.com/abstract=2069995 (19.11.2024).
  • O’Regan, M., Miguel Sousa Ferro, Market Definition in EU Competition Law (book review), Competition Law Journal, No. 3/2019. 
  • Scheffman, D., Spiller, Pablo, Geographic Market Definition under the DoJ Guidelines, Federal Trade Commission Bureau of Economics Working Paper No. 129, August 1985.
  • Tratnik, M., Ferčić, A., EU Competition Law, Maribor/Belgrade, 2008.
  • Walker, B., Geographic Market Definition in Competition Law, Federal Law Review, No. 4/1983.
  • Беговић, Б., Павић, В., Увод у Право конкуренције, Београд, 2012.
  • Варга, С., Право конкуренције, Нови Сад, 2007.
  • Вукадиновић, Р., Право Европске уније, Крагујевац, 2006.
  • Марковић-Бајаловић, Д., Тржишна моћ предузећа и антимонополско право, Београд, 2000.
  • Мешкић, З., Самарџић, Д., Право Европске уније, Сарајево, 2012.
Правни прописи
  • Council Regulation (EEC) No 4064/89 of 21st  December 1989 on the control of concentration between undertakings, OJ L 395 of 30/12/1989.
  • Council Regulation (EC) No 139/2004 of 20th January 2004 on the control of cоncentrations between undertakings (EC Merger Regulation), OJ L 24 of 29/01/2004.
  • Commission Implementing Regulation (EU) 2023/914 of 20th April 2023 implementing Council Regulation (EC) No 139/2004 on the control of concentrations between undertakings and repealing Commission Regulation (EC) No 802/2004, OJ L 119 of 5/5/2023.
 
Судска и административна пракса
  • C-247/86 Alsatel v. Novasam [1988] ECR 5987.
  • C-27/76 United Brands Company and United Brands Continental BV v. Commission [1978] ECR 207.
  • Т-61/99 Adriatica di Navigazione v. Commission, ECLI:EU:T:2003:335.
  • Т-216/13 Telefonica SA v. Commission, EU:T:2016:369.
  • COMP/M.6541, Glencore/Xstrata [2012].
  • IV/M.2348 Outokompu/Norzink [2001].
  • IV/M.1016 Price Waterhouse/Coppers & Lybrand [1998].
Необавезујући правни акти и документи
  • Commission Notice – Guidelines on the effect on trade concept contained in Articles 81 and 82 of the Treaty, No. 101, OJ C of 27/04/2004.
  • Commission Notice of 3rd September 1986 on agreements of minor importance which do not fall under Article 85(1) of the Treaty establishing the European Economic Comunity, OJ C 231 of 12/9/1986.
  • Commission Notice on the definition of relevant market for the purposes of Community competition law, OJ C 372 of 9/12/1997.
  • Commission Notice on the definition of the relevant market for the purposes of Union competition law No. 2024/1645, OJ C of 22/02/2024.
  • Defining Geographic Market Across National Borders – Background Paper by the Sekretariat – OECD Directorate for Financial and Enterprise Affairs Competition Committee, DAF/COMP/WP3(2016)5.
  • Evaluation of the Commission Notice on the Definition of Relevant Market for the Purpose of Community Competition Law of 9 December 1997, Commission Staff Working Document {SEC(2021)295 final} – {SWD(2021)200 final} Brussels, 12.7.2021.
  • Geographic Market Definition – Note by the European Union – OECD Directorate for Financial and Enterprise Affairs Competition Committee, DAF/COMP/WP3/WD(2016)50.
  • Geographic Market Definition – Note by the United States – OECD Directorate for Financial and Enterprise Affairs Competition Committee, DAF/COMP/WP3/WD(2016)49.
  • Market Definition, OECD Directorate for Financial and Enterprise Affairs, Competition Committee, DAFCOMP(2012)13REV1, 2012.
  • Merger Guidelines,US  Department of Justice and Federal Trade Commission, 18th December 2023.
  • Summary of Discussion of the Roundtable on Geographic Market Definition Across National Borders, OECD Competition Committee, DAF/COMP/WP3/M(2016)2/ANN2/ FINAL.