PLANIRANJE NASTAVE U DINAMIČNOM SOCIOKULTURNOM KONTEKSTU

Susreti pedagoga (2025) (63-67 стр.)

АУТОР(И) / AUTHOR(S):Vladeta D. Milin

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/Susr.ped2025.063M

САЖЕТАК / ABSTRACT:

U radu se razmatraju dometi i ograničenja tri pristupa planiranju nastave u dinamičnom sociokulturnom kontekstu: 1) planiranje nastave koje ignoriše sociokulturni kontekst, 2) planiranje nastave koje obuhvata aktuelne društvene događaje i 3) planiranje nastave koje uključuje aktivno učestvovanje u društvenim događajima. Utvrđeno je da prvi pristup ima najviše nedostataka, pri čemu je najkrupniji nedostatak u tome što se ne ispunjavaju profesionalne obaveze nastavnika, tačnije, očekivanja propisana Zakonom o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja (ZOSOV). Problem eventualne politizacije obrazovanja u drugom i trećem pristupu adresiran je postavljanjem okvira koji takođe proizilaze iz odrednica ZOSOV. U zaključku se ističe da veliki broj faktora utiče na odabrani pristup planiranju nastave, te se ne preporučuju univerzalna rešenja i recepti, već se poziva na pedagoško promišljanje i postizanje utemeljenosti donetih didaktičkih odluka. Potrebno je, dakle, prepoznati moguće resurse i oslonce, obuhvatno sagledati teorijske i zakonske okvire i na taj način ispuniti profesionalnu odgovornost u domenu planiranja nastave.

КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:

Planiranje nastave, sociokulturni kontekst nastave, zakonski okvir nastavnog rada, politizacija obrazovanja.

ПРОЈЕКАТ / ACKNOWLEDGEMENT:

ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:

  • Felix von Cube, F. (1994). Didaktika kao kibernetičko-informaciona teorija. U Gudjons, H., Teske, R., & Winkel, R. (ur.), Didaktičke teorije (str. 59–77). Educa.
  • Havelka, N. (2000). Učenik i nastavnik u obrazovnom procesu. ZUNS.
  • Kiper, H. i Mischke, W. (2008). Uvod u opću didaktiku. Educa.
  • Klafki, W. (1994). Didaktika kao teorija obrazovanja u okviru kritičko-konstruktivističke didaktike. U Gudjons, H., Teske, R., & Winkel, R. (ur.). Didaktičke teorije (str. 13–33). Educa.
  • Meyer, H. (2002). Didaktika razredne kvake: rasprave o didaktici, metodici i razvoju škole. Educa.
  • Schulz, W. (1994). Didaktika kao teorija poučavanja. U Gudjons, H., Teske, R., & Winkel, R. (ur.), Didaktičke teorije (str. 35–57). Educa.
  • Winkel, R. (1994). Didaktika kao kritička teorija nastavne komunikacije. U H. Gudjons, R. Teske & R. Winkel (ur.), Didaktičke teorije (str. 95–115). Educa.
  • Zakon o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja (2021). Službeni glasnik Republike Srbije, br. 88/2017, 27/2018 – dr. zakon, 10/2019, 27/2018 – dr. zakon, 6/2020 i 129/2021.