Susreti pedagoga (2025) (51-54 str.)
AUTOR(I) / AUTHOR(S):Aleksandra V. Ilić Rajković
Dušica M. Malinić 
Download Full Pdf 
DOI: 10.46793/Susr.ped2025.051IR
SAŽETAK / ABSTRACT:
U radu se razmatra status udžbenika za osnovne škole u Srbiji između dva svetska rata, s obzirom na istorijski razvoj produkcije udžbenika u Srbiji, obrazovnu politiku između dva svetska rata i na pedagošku praksu koja se oblikovala u okvirima pokreta za radnu školu. U prvom delu rada sagledan je razvoj produkcije udžbenika za osnovne škole u Srbiji kroz sedam perioda, potom se čini osvrt na razdoblje između dva svetska rata, koje karakteriše nedovoljno definisan status udžbenika, kao i pokušaji isključivanja udžbenika iz nastavne prakse. U trećem delu je na primeru rada ogledne škole sagledana nastavna praksa u Srbiji između dva rata, koja je realizovana prema principima radne škole i uz minimalno korišćenje udžbenika. U zaključku je istaknuto da nastava organizovana po prinicipima radne škole može da posluži kao podsetnik da su udžbenici, pre svega, nastavna sredstva, a da je pedagoška kompetentnost nastavnika temelj kvalitetne nastave u kojoj se razvijaju potencijali i neguju interesovanja svakog učenika.
KLJUČNE REČI / KEYWORDS:
istorijski razvoj udžbenika, ogledna osnovna škola, principi radne škola.
PROJEKAT / ACKNOWLEDGEMENT:
LITERATURA / REFERENCES:
- Branković, D. i Lillić, T. (1937). Ogledna narodna škola „Kralj Aleksandar I“ u Beogradu: reforma osnovne škole kod nas. Ogledna narodna škola Kralj Aleksandar.
- Despotović, P. i Stojanović, V. (1902). Referat o knjigama Petra Protića Nauka hrišćanska za III razred i Nauka hrišćanska za IV razred osnovnih škola, Zapisnik sa 810. sastanka Glavnog prosvetnog saveta. Prosvetni glasnik, 23(9), 272–279.
- Ilić Rajković, A. (2013) Radna škola u Srbiji (1880–1940) (doktorska disertacija). Filozofski fakultet Univerziteta u Beogradu.
- Ilić Rajković, A. (2019). Sto osamdeset godina produkcije udžbenika u Srbiji. U A. Peškan, J. Stevanović (ur.), Udžbenik: stara tema pred izazovima savremenog doba (str. 29–52). Institut za pedagoška istraživanja.
- Ilić Rajković A. i Malinić D. (2016). Nastava orijentisana na učenika kao osnova rada prve ogledne škole u Srbiji. Pedagogija, 71(4), 475–487.
- Majstorović, M. (1938). Problem udžbenika u narodnoj školi Kraljevine Jugoslavije. U M. Majstorović (ur.), Pedagoška Jugoslavija (str. 276–279). Jugoslovensko učiteljsko udruženje.
- Miodragović, J. (1895). Referat o knjizi Poznavanje prirode Dim. J. Putnikovića, Zapisnik sa 609. sastanka Glavnog prosvetnog saveta. Prosvetni glasnik, 16(2), 92–93.
- Mirković, M. (1980). Prosvetni savet Jugoslavije između dva rata. U V. Tešić (ur.), Sto godina Prosvetnog saveta Srbije 1880–1980 (str. 87–134). Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
- Rajičić, D. (1902). Referat o Računicama za osnovnu školu Stevana D. Popovića – Zapisnik sa 815. sastanka Glavnog prosvetnog saveta. Prosvetni glasnik, 23(11), 562–575.
- Zakon o udžbenicima za narodne, građanske, učiteljske i srednje škole (1929). Prosvetni glasnik, 65(9), 740–745.
- Vukojević, S., Maksimović, J. i Milanović, M. (2014). Pedagog kao stručni saradnik u školi – istorijska perspektiva. U N. Matović, V. Spasenović, R. Antonijević (Ur.), Identitet profesije pedagog u savremenom obrazovanju (pp. 132–137). Institut za pedagogiju i andragogiju Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu i Pedagoško društvo Srbije.
