PEDAGOG U DIGITALNOM DOBU: OČEKIVANJA OD INICIJALNOG OBRAZOVANJA

Susreti pedagoga (2025) (33-38 стр.)

АУТОР(И) / AUTHOR(S):Mirjana M. Senić Ružić Marija M. Šarančić

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/Susr.ped2025.033SR

САЖЕТАК / ABSTRACT:

U kontekstu savremenog digitalnog obrazovanja, od pedagoga se očekuje da bude ključni akter u razvijanju digitalne pismenosti i kompetencija svih učesnika u obrazovnom procesu. Ta uloga obuhvata holistički, kritički i afirmativni pristup koji naglašava vrednosti, etičke dimenzije, zajedništvo i odgovornost, kao i razvijanje digitalne mudrosti i identiteta, u skladu sa načelima pedagoške nauke, posebno postkritičke pedagogije. U radu je analizirano koliko je inicijalno obrazovanje budućih pedagoga u Srbiji usklađeno sa ovim očekivanjima. Analiza studijskih programa pedagogije na Filozofskom fakultetu u Beogradu, Novom Sadu i Nišu pokazala je da je značaj digitalnog obrazovanja prepoznat, ali da postoje razlike između instrumentalnog (tehničkog) i autentično pedagoškog pristupa ovom konceptu. Ključni nalazi ističu potrebu za uvođenjem obaveznih predmeta iz ove oblasti, razvijanje akademske digitalne pismenosti studenata, uključivanje aktuelnih tema na polju tehnologije i problematike digitalnog vaspitanja i obrazovanja u druge predmete, kao i isticanje uloge pedagoga kao lidera u digitalnoj transformaciji obrazovanja.

КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:

digitalno obrazovanje, inicijalno obrazovanje pedagoga, digitalna pismenost, studijski programi pedagogije.

ПРОЈЕКАТ / ACKNOWLEDGEMENT:

ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:

  • Bodroški Spariosu B. (2021) Korona-kriza: vreme za pedagoška preispitivanja. U V. Spasenović (ur.), Obrazovanje u vreme kovid krize: gde smo i kuda dalje (str. 23–37). Filozofski fakultet Univerziteta u Beogradu.
  • Bodroški Spariosu B. (2022) Povratak obrazovanju kao pedagoški odgovor na korona krizu. U Ž. Krnjaja, M. Senić Ružić i Z. Milošević (ur.), Obrazovanje u vreme krize i kako dalje: zbornik radova (str. 19–33). Filozofski fakultet Univerziteta u Beogradu, Institut za pedagogiju i andragogiju, Pedagoško društvo Srbije.
  • Bodroški Spariosu B. (2023) Are we still thinking about education as pedagogists? In S. Zuković (Ed.). Pedagogy – Yesterday, today, tomorrow: Book of proceedings (pp. 45–51), Faculty of Philosophy, University of Novi Sad.
  • European Commission/EACEA/Eurydice (2019). Digital education at school in Europe. Eurydice brief. Publications Office of the European Union.
  • Hodgson, N., Vlieghe, J., & Zamojski, P. (2018a). Manifesto for a post-critical pedagogy. Punctum books.
  • Hodgson, N., Vlieghe, J., & Zamojski, P. (2018b). Education and the love for the world: articulating a post-critical educational philosophy. Foro de Educación, 16(24), 7–20. https://doi.org/10.14516/fde.576
  • Livingstone, S., & Byrne, J. (2018). Parenting in the digital age. The challenges of parental responsibility in comparative perspective. In G. Mascheroni., C. Ponte, & A. Jorge (Eds.), Yearbook – Digital parenting: The challenges for families in the digital age, (pp. 19–30). The International Clearinghouse on Children, Youth and Media, Nordicom, & University of Gothenburg.
  • Prensky, M. (2009). H. Sapiens Digital: From digital immigrants and digital natives to digital wisdom. Innovate: Journal of Online Education, 5(3). Retrieved from https://www.learntechlib.org/p/104264/
  • Senić Ružić, M. (2021a). Digitalna transformacija obrazovanja u Srbiji – Pitanje digitalne pismenosti ili digitalne kompetencije, U I. Jeremić, N. Nikolić i N. Koruga (ur.), Vaspitanje i obrazovanje u digitalnom okruženju: zbornik radova (str. 11–24). Filozofski fakultet Univerziteta u Beogradu, Institut za pedagogiju i andragogiju, Pedagoško društvo Srbije.
  • Senić Ružić, M. (2021b). Ka kritičkom digitalnom obrazovanju: kako razvijati digitalnu pismenost? U V. Spasenović (ur.), Obrazovanje u vreme kovid krize. Gde smo i kuda dalje: zbornik radova (str. 169–182). Filozofski fakultet Univerziteta u Beogradu.
  • Senić Ružić, M., Pantić, I., & Šarančić, M. (2023). Reflections of the digital environment on family education – the need for parent empowerment. In S. Zuković (Ed.). Pedagogy – Yesterday, today, tomorrow: Book of proceedings (pp. 107–114), Faculty of Philosophy, University of Novi Sad.
  • Senić Ružić, M., Pantić, I., & Šarančić, M. (2024). Razvijanje digitalne pismenosti u porodičnom kontekstu: digitalna pismenost roditelja i osnaženost za digitalno roditeljstvo. In Andragoške studije (1), 9–32. https://doi.org/10.5937/AndStud2401009S