АНТРОПОЛОШКА ВИЗИЈА ЧОВЕКА… У „ПУСТОЛИНИ“ ВЛАДАНА РАДОВАНОВИЋА, „ПУСТОЈ ЗЕМЉИ“ Т. С. ЕЛИОТА И „2001: ОДИСЕЈИ У СВЕМИРУ“ СТЕНЛИЈА КУБРИКА

Млади филолози I (2025) [39-51]

AUTHOR(S) / АУТОР(И): Павле З. Зељић

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/MFXVI-2.039Z

ABSTRACT / САЖЕТАК:

Рад се бави компаративном анализом три уметничка остварења: поеме Пуста земља Т. С. Елиота, мултимедијалног романа-поеме Пустолина Владана Радовановића, и филма 2001: Одисеја у свемиру у режији Стенлија Кубрика. Приметна је заједничка тематска окупираност развојем човекове културе, њеним пореклом и разлозима настанка, што их све доводи у контекст суочавања цивилизације за физичким светом природе. Технолошки развој експлицитно се тематизује у Кубриковом филму, а имплицитно се јавља у Елиотовој поеми, и симболички је представљен у Пустолини. Елиотову поему можемо у том смислу сагледати у контексту Првог светског рата и кризе европског грађанског погледа на свет у светлу којег је поема настала, док Пустолину и 2001: Одисеју у свемиру посматрамо као продукт друштвеног стања у зачецима информатичког друштва. Најзад, док Радовановић пружа оптимистичку визију кореспонденције између микрокосмоса и макрокосмоса, а Елиот – песимистичку визију културне истрошености, Кубрик је у већој мери амбивалентан.

KEYWORDS / КЉУЧНЕ РЕЧИ:

Одисеја у свемиру, Пустолина, Пуста земља, Т. С. Елиот, ВладанРадовановић, Стенли Кубрик, компаративна анализа, интермедијална анализа

ACKNOWLEDGEMENT / ПРОЈЕКАТ:

REFERENCES / ЛИТЕРАТУРА:

  • Ауербах 1969: Е. Ауербах, Одисејев ожиљак, Мимезис: приказивање стварности у западној књижевности, Београд: Нолит, 7–30.
  • Баура 1979: С.М. Баура, Т. С. Елиот: Пуста земља, у: Д. Недељковић, М. Радовић (ур.), Уметност тумачења поезије, Београд: Нолит, 635–665.
  • Бахтин 2009: М. Бахтин, Фројдизам: критичка студија, Београд: Логос.
  • Бодријар 1991: Ж. Бодријар, Симулакруми и симулација, Нови Сад: ИП Светови.
  • Брукс 2018: К. Брукс, Пуста земља: анализа, Поља: часопис за књижевност и теорију, LXIII(511), 31–51.
  • Диркс 2011: T. Dirks, 2001: A Space Odyssey (1968), <https://www.filmsite.org/twot.html>, 17. 10. 2024.
  • Елиот 1977: Т. С. Елиот, Изабране песме, Београд: ИП „Рад”.
  • Елиот 1991: Т. С. Елиот, Традиција и индивидуални таленат, у: П. Милосављевић (прир.), Теоријска мисао о књижевности, Нови Сад: Светови.
  • Јанковић 2003: И. Јанковић, Синтезијска уметност Владана Радовановића, Музикологија, 3, 141–186. <https://dais.sanu.ac.rs/handle/123456789/2530>, 27. 4. 2024.
  • Јоцић, М. Визуелни елементи у прози српске неоавангарде и постмодернизма, <https://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/18609>, 27. 4. 2024.
  • Кристенсон 2007: А. Christenson, Popol Vuh, sacred book of the Quiché Maya people, <https://www.mesoweb.com/publications/Christenson/PopolVuh.pdf>.
  • Маркс 1964: К. Маркс, Немачка идеологија, том I, Београд: Култура.
  • Медић 2006: И. Медић, Синтезијска уметност Владана Радовановића, Кораци, часопис за књижевност, уметност и културу, 36(3/4), 31–39.
  • Морган 1877: L. H. Morgan, Ancient Society, or researches in the lines of human progress from savagery, through barbarism, to civilization, New York: Henry Holt and Company.
  • Муди 2018: А. Д. Муди, Лек за кризу цивилизације?, Поља: часопис за књижевност и теорију, LXIII(511), 52–56.
  • Ораић Толић 1990: Д. Ораић Толић, Теорија цитатности, Загреб: Графички завод Хрватске.
  • Радовановић 1968: В. Радовановић, Пустолина, Београд: Нолит.
  • Радовановић 2006: В. Радовановић, Киш о Пустолини: коментари, Кораци, часопис за књижевност, уметност и културу, 36(3/4), 131–137.
  • Стамболић 1973: М. Стамболић, Велика космолошка поема, Савремена поезија, Београд: Нолит, 545–549.
  • Хајдегер 2000: М. Хајдегер, Чему песници?, Шумски путеви, Београд: Плато, 205–254.