Jezik, književnost i empatija (2025) (500-511. стр.)
АУТОР(И) / AUTHOR(S):Mina Disić 
Download Full Pdf 
DOI: 10.46793/LLE25.500D
САЖЕТАК / ABSTRACT:
Protagonista Manovog romana ,,Doktor Faustus” želi da stvara ,,umetnost koja će sa svetom biti ’na ti’”, muziku blisku slušaocima u koju će moći da se užive, što je i doslovni prevod grčke reči empatija. Da bi to postigao, Leverkin svoju dušu predaje đavolu u zamenu za 24 godine genijalne produktivnosti. Pored ovog, izlaganje će nastojati da pruži i pregled ostalih mesta u delu koji simbolizuju empatiju. Pažnja će biti posvećena citatu iz Šekspirove drame ,,Bura”, kojim se Adrijan oprašta od svog najdražeg bića Nepomuka. Zatim će se ispitati zbog čega je kao Nepomukov nadimak odabrana reč eho, da bi potom bile obrađene i reči izgovorene na samrti kompozitora iz Kajzersašerna gde gazdarica porodice sa kojom Adrijan živi zahteva razumevanje. Analiziraće se i griža savesti koju Cajtblom oseća zbog želje za propašću svog naroda ogrezlog u nacizmu, koji je sinonim za jednoumlje i represiju. S tim u vezi, drugi deo izlaganja biće posvećen povezivanju pojma empatije i osuđivanja, predočavanjem osnovnih postulata filozofije Žaka Deride o nepostojanju centra odnosno jednog ispravnog stanovišta, iznetog u njegovom tekstu ,,Struktura, znak i igra u diskursu humanističkih nauka”. Cilj rada jeste interdisciplinarno proučavanje empatije putem povezivanja konkretnog književnog dela i određenog filozofskog pravca, odnosno Deridine dekonstrukcije.
КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:
empatija, središte, eho, dekonstrukcija, jednoznačnost
ПРОЈЕКАТ / ACKNOWLEDGEMENT:
ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:
- Andersen, H. K. (1990). Izabrane bajke (P. Vujičić, prev.). Beograd: Beograd.
- Beker, M. (1986). Suvremene književne teorije. Zagreb: Sveučilišna naklada Liber.
- Bulgakov, M. (2020). Majstor i Margarita (Z. Kocić, prev.). Beograd: Laguna.
- Bužinjska, A., Pavel Markovski, M. (2009). Književne teorije 20. veka (I. Đokić, prev.). Beograd: Službeni glasnik.
- Caputo, J. D.(1997) The Prayers and Tears of Jacques Derrida: Religion without Religion. Bloomington: Indiana University Press.
- Culler, J. (1991). O dekonstrukciji: teorija i kritika poslije strukturalizma (S. Čerlek, prev.). Zagreb: Globus.
- Derrida, J. (2007). Pisanje i razlika ( V. Mikšić, prev.). Sarajevo: Šahinpašić.
- Glebe, W. V. (1950). Symbolism in Thomas Mann’s “Doktor Faustus”. Edmonton, Alberta: University of Alberta.
- Harris, A. (1980). Nights Black Agents: Witchcraft and Magic in Seventeenth-Century English Drama. Manchester, UK: Manchester UP.
- Hopkins, L. (2000). Christopher Marlowe: A Literary Life. New York: Palgrave.
- Kelzen, H. (2005). O suštini i vrednosti demokratije. Beograd: Službeni glasnik.
- Logan, R. A. (2008). ‘Glutted with Conceit’: Imprints of Doctor Faustus on The Tempest. Placing the Plays of Christopher Marlowe. Ed. Sara Munson Deats and Robert A. Logan, London: Ashgate.
- Man, T. (2019). Doktor Faustus (D. Stojanović, prev.). Beograd: Kosmos izdavaštvo.
- Ovidije Nason, P. (2007). Metamorfoze (M. Višić, prev.). Podgorica: Unireks.
- Šekspir, V. (1963). Bura; Nenagradjeni ljubavni trud (Ž. Simić, S. Pandurović, prev.). Beograd: Kultura.
