О неким параметрима квалитета уџбеника страног језика за специјалне намене

Filološki vidici 3 (2024) [pp. 59-80]    

AUTHOR(S) / АУТОР(И): Маријана Папрић

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/Fil.Vidici3.059P

ABSTRACT / САЖЕТАК:

У раду се анализирају основни аспекти и критеријуми вредновања уџбеника страног (руског) језика за специјалне намене. С обзиром да је реч о уџбенику који се својим специфичним циљевима и садржајима разликује од уџбеника општег страног језика, у раду се разматрају питања одабира и дидактичке обраде научног текста, организација лингводидактичког материјала и низ других питања која утичу на квалитет и вредновање уџбеника.

Полазећи од актуелности дате проблематике, као и комплексности циљева који се постављају у настави страних језика за специјалне намене, покушали смо да укажемо на најважније моменте у процесу планирања и израде уџбеника, са посебним освртом на структурне и садржајне елементе који детерминишу његов педагошки и стручни квалитет. Кроз критичку анализу репрезентативног узорка уџбеника страног (руског) језика за специјалне намене који се примењују на високошколском нивоу, указали смо на најважније параметре квалитета и понудили методичке препоруке и смернице за побољшање постојећих модела уџбеника и постизање бољих резултата у настави.

KEYWORDS / КЉУЧНЕ РЕЧИ:

страни језик за специјалне намене, руски језик, уџбеник страног језика, квалитет уџбеника.

ACKNOWLEDGEMENT / ПРОЈЕКАТ:

REFERENCES / ЛИТЕРАТУРА:

  • Адамович, М. (2019). Роль текста в обучении русскому языку для специальных целей в сербской языковой среде. Русистика без границ, 4, 76–84.
  • Арутюнов, А. Р. (1990). Теория и практика создания учебника русского языка для иностранцев. Русский язык.
  • Бим, И. Л., Ольга В. А., Олег А. Р. (1999). К проблеме оценивания современного учебника иностранного языка. Иностранные языки в школе, 6, 13–17.
  • Вујовић, Ана (2020). Le français de l‘éducation: француски језик за студенте учитељских и наставничких факултета. Учитељски факултет Универзитета у Београду.
  • Гинић, Ј. (2018). Од традиционалног ка савременом уџбенику руског језика правне струке. У: Вујовић, А., Шипрагић Ђокић, С. & Папрић, М. (ур.). Страни језик струке и професионални идентитет: тематски зборник (стр. 139–154). Друштво за стране језике и књижевности Србије.
  • Гинић, Ј. Т. & Ајџановић, Н. Д. (2021). Методологија организације лингводидактичког материјала у уџбенику руског језика Ни пуха ни пера! Филолог, 12(23), 132–149. DOI 10.21618/fil2123132g
  • Давиденко, Е. С. (2018). Создание современного учебника иностранного языка для неязыкового вуза в контексте личностно ориентированной образовательной парадигмы. Гуманитарное образование в экономическом вузе: Материалы VI Международной научно-практической интернет-конференции. Преузето са https://elibrary.ru/item.asp?id=32416978&ysclid=m7nft1o3hl16866073
  • Казанцева, Е. М. (2021). Параметры оценки современного учебника иностранного языка с точки зрения реализации  личностно-развивающего содержания языкового образования. Crede Experto: транспорт, общество, образование, язык, 2(29). Преузето са https://cyberleninka.ru/article/n/parametry-otsenki-sovremennogo-uchebnika-inostrannogo-yazyka-s-tochki-zreniya-realizatsii-lichnostno-razvivayuschego-soderzhaniya
  • Клобукова, Л. П. (1987): Обучение языку специальности. Москва: МГУ.
  • Кончаревић, К. (2002). Савремени уџбеник страног – руског језика: структура и садржај. Завод за уџбенике и наставна средства.
  • Кончаревић, К. (2018). Језик и култура: славистичка перспектива. Јасен.
  • Микавица, К. (2020). Мотивациона функција уџбеника руског језика за средњу богословску школу (конструкцијска решења на плану макроструктуре). Славистика, 24(2), 299–310. https://doi.org/10.18485/slavistika.2020.24.2.20
  • Митрофанова, О. Д. (1985). Научный стиль речи: проблемы обучения. Русский язык.
  • Ненезић, Ј. (2007). Конструисање и експертиза високошколског уџбеника руског језика за нефилолошки  профил – структурно-садржински и функционални аспекти. Необјављена докторска дисертација. Филолошки факултет Универзитета у Београду.
  • Папрић, М. (2016). Синтаксичке особености научног стила у уџбеницима руског језика струке за хуманистички профил. Живи језици, 36(1), 209–222. DOI 10.18485/zivjez.2016.36.1.10
  • Папрић, М. (2018). Савремена настава руског језика струке: проблеми и перспективе. Иновације у настави 31(1), 43–57. doi: 10.5937/inovacije1801043P
  • Папрић М. Н. (2019). Концепт уџбеника руског језика струке: стање и могућа решења. Иновације у настави, 32(2), 67–79. doi:10.5937/inovacije1902067P
  • Папрић, М. (2022). Tипологија текста и језичке вештине у настави језика струке. У: Папрић, М., Танасијевић, М. & Јанковић, Н. (ур.) Језик – Струка – Наука – 2.1: зборник радова са Пете међународне конференције Друштва за стране језике и књижевности Србије [Електронски извор] (стр. 190–207). Београд: Друштво за стране језике и књижевности Србије, Секција универзитетских наставника страног језика струке. Преузето са <https://www.dsjksrbija.rs/wp-content/uploads/2022/12/Jezik-Struka-Nauka-2.1-Zbornik-radova.pdf>
  • Пассов, Е. И. (1989). Основы коммуникативной методики обучения иноязычному общению. Русский язык.
  • Тараева, Е. Г. (2009). Концептуальные основы Учебника по профессиональной коммуникации для подготовки лингвистов. Вестник БГУ, 15. Преузето са https://cyberleninka.ru/article/n/kontseptualnye-osnovy-uchebnika-po-professionalnoy-kommunikatsii-dlya-podgotovki-lingvistov
  • Щукин, А. Н. (2006). Обучение иностранным языкам. Теория и практика. Учебное пособие для преподавателей и студентов. Филоматис.
  • Хомутова, Т. Н. (2007). Язык для специальных целей (lsp): вопросы теории. Вестник ЮурГУ. Серия: Лингвистика  15(87), 55–62. Преузето са http://cyberleninka.ru/article/n/yazyk-dlya-spetsialnyh-tseley-lsp-voprosy-teorii
  • Pravilnik o načinu i postupku davanja stručne ocene i stručnog mišljenja o kvalitetu rukopisa udžbenika, priručnika i nastavnog materijala, dodatnih nastavnih sredstava, nastavnih pomagala, didaktičkih sredstava i didaktičkih igrovnih sredstava (2016).  Sl. glasnik RS, 75. Преузето са http://demo.paragraf.rs/demo/combined/Old/t/t2016_09/t09_0084.htm
  • Stojković, M. (2012). Evaluacija udžbenika u nastavi engleskog jezika za posebne svrhe na univerzitetskom nivou. У: Димитријевић, Б. (ур.) Филологија и универзитет: зборник радова (стр. 810–826). Филозофски факултет Универзитета у Нишу.  Преузето са https://izdanja.filfak.ni.ac.rs/zbornici/2012/filologija-i-univerzitet
Извори
  • Боженкова, Р. К., Боженкова Н. А. (2013). Уроки русского: Учебник для иностранных студентов нефилологических факультетов гуманитарных вузов. Русский язык. Курсы.
  • Дамљановић, Д. (2009). Русский язык, русская культура: для студентов гуманитарного профиля. Завод за уџбенике.
  • Кончаревић, К. (2011). Руски језик у теологији: обликовање теолошког текста, техника превођења. Православни богословски факултет, Институт за теолошка истраживања.
  • Кончаревић, К. (2014). Руски језик у комуникацији и мисији Цркве: функционални стилови, ресурси, жанрови. Православни богословски факултет, Институт за теолошка истраживања.
  • Папрић, М., Белокапић Шкунца, В. (2015). Воспитывем, обучаем, играем: уџбеник руског језика за студенте Учитељског факултета. Учитељски факултет.
  • Папрић, М. (2025). В мире педагогики: уџбеник руског језика за учитеље и васпитаче. Факултет за образовање учитеља и васпитача.