УМЕТНОСТ ВАСПИТАЊА И ОБРАЗОВАЊА У СВЕТУ КОЈИ СЕ МЕЊА (2025) [pp. 314-326]
AUTHOR(S) / АУТОР(И): Симона Бекић, Јана Крстић
Download Full Pdf 
DOI: 10.46793/ArtEd25.314B
ABSTRACT / САЖЕТАК:
Овај рад бави се критичким мишљењем као кључним циљем наставе филозофије у Републици Србији, истражујући начине на који се оно може развијати у складу са постојећим курикулумом. Полазимо од питања шта критичко мишљење подразумева, а затим уводимо теоријски оквир који је најпогоднији за његов развој – критичку педагогију. Посебан акценат стављамо на реалност младих у Србији, истражујући како критичка педагогија може одговорити на њихове потребе и изазове. Упркос томе што су главни извори информисања ученика у Европи друштвене мреже, формално школство каска за инкорпорирањем садржаја са друштвених мрежа, а још важније, њиховог критичког промишљања у настави. Управо због тога, циљ овог теоријског рада јесте да спозна домете употребе друштвених мрежа у настави филозофије. Конкретно, у раду се методом анализе садржаја и доступне литературе долази до закључака о томе како друштвене мреже могу постати средство за развој критичког мишљења код ученика. Рад такође разматра изазове и предности оваквог приступа, те даје препоруке за унапређење наставне праксе у контексту савремених образовних трендова.
KEYWORDS / КЉУЧНЕ РЕЧИ:
настава филозофије, друштвене мреже, критичко мишљење, критичка педагогија
ACKNOWLEDGEMENT / ПРОЈЕКАТ:
REFERENCES / ЛИТЕРАТУРА:
• Apple, M. W. (2004). Ideology and curriculum (25th anniversary 3rd ed.). Routledge.
• Berk, R. A. (2009). Multimedia Teaching with Video Clips: TV, Movies, YouTube, and mtvU in the College Classroom. International Journal of Technology in Teaching and Learning, 5(1), 1–21.
• Bohlmann, M., Lanius, D., Maisenhölder, P., Moser, T., Noller, J., & Schwartz, M. (2023). On the Use of YouTube, Digital Games, Argument Maps, and Digital Feedback in Teaching Philosophy. Journal of Didactics of Philosophy, 7, 1–20. https://doi.org/10.46586/JDPh.2023.9863
• Bouhnik, D., & Giat, Y. (2009). Teaching High School Students Applied Logical Reasoning. Journal of Information Technology Education Volume: Innovations in Practice, 8, 1-16. DOI: 10.28945/169
• Buchberger, I. (2012). Kritičko mišljenje. Udruga za razvoj visokoga školstva Universitas.
• Chandler‐Olcott, K. (2013). Expanding What It Means to Make Evidence‐Based Claims: Online Comments and the Boston Marathon Bombings. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 57(4), 280–288. https://doi.org/10.1002/jaal.252
• D’Olimpio, L. (2021). Critical perspectivism: Educating for a moral response to media. Journal of Moral Education, 50(1), 92–103. https://doi.org/10.1080/03057240.2020.1772213
• Dewey, J. (1910). How we think. D.C. Heath & Co.
• Dewey, J. (1916). Democracy and education: An introduction to the philosophy of education. Macmillan.
• Dwyer, C. P., Hogan, M. J., & Stewart, I. (2015). The effects of argument mapping-infused critical thinking instruction on reflective judgement performance. Thinking Skills and Creativity, 16, 11–26. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2014.12.002
• Evanega, S., Lynas, M., Adams, J., & Smolenyak, K. (2020). Coronavirus misinformation: Quantifying sources and themes in the COVID-19 ‘infodemic’. Alliance for Science, Cornell Unviversity. Retrieved from: https://allianceforscience.org/wp-content/uploads/2020/09/Evanega-et-al-Coronavirus-misinformationFINAL.pdf
• Fletcher, N. M. (2020). Media and Moral Education: A Philosophy of Critical Engagement (Laura D’Olimpio). Philosophical Inquiry in Education, 26(1), 106–112. https://doi.org/10.7202/1071426ar
• Freire, P. (1996). Letters to Cristina: Reflections on my life and work. Routledge.
• Kant, I. (1784). What is enlightenment? In H. S. Reiss (Ed.), Political writings (pp. 54-70). Cambridge University Press.
• Lou, C., & Yuan, S. (2019). Influencer Marketing: How Message Value and Credibility Affect Consumer Trust of Branded Content on Social Media. Journal of Interactive Advertising, 19(1), 58–73. https://doi.org/10.1080/15252019.2018.1533501
• Lovrić, I., Benezić, D. i Ružić, E. (2022). Navike i stavovi mladih potrošača u korištenju društvenih mreža za razmjenu slikovnih sadržaja. CroDiM, 5 (1), 101-110.
• Manca, S., & Ranieri, M. (2016). Facebook and the others. Potentials and obstacles of Social Media for teaching in higher education. Computers & Education, 95, 216–230. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2016.01.012
• Meneses, L. F. S. (2021). Thinking critically through controversial issues on digital media: Dispositions and key criteria for content evaluation. Thinking Skills and Creativity, 42, 100927. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2021.100927
• Mustafa, A. G., Taha, N. R., Alshboul, O. A., Alsalem, M., & Malki, M. I. (2020). Using YouTube to Learn Anatomy: Perspectives of Jordanian Medical Students. BioMed Research International, 2020, 1–8. https://doi.org/10.1155/2020/6861416
• November, N. (2015). Using Social Media to Enhance Critical Thinking: Crossing Socio-Educational Divides. In M. Davies & R. Barnett (Eds.), The Palgrave Handbook of Critical Thinking in Higher Education (pp. 509–523). Palgrave Macmillan US. https://doi.org/10.1057/9781137378057_30
• Pieter, G.M., Massie, J.D.D., & Saerang, R.T. (2021). Exploring the Effectiveness of Using Tik Tok as a Media for Promotion: A Case Study of Youth Intention to Buy Products. Jurnal EMBA, 9 (4), 11-20. https://doi.org/10.35794/emba.v9i4.36128
• Qahri-Saremi, H., & Turel, O. (2016). School engagement, information technology use, and educational development: An empirical investigation of adolescents. Computers & Education, 102, 65–78. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2016.07.004
• Radin, A. G. B., & Light, C. J. (2022). TikTok: An Emergent Opportunity for Teaching and Learning Science Communication Online. Journal of Microbiology & Biology Education, 23(1), e00236-21. https://doi.org/10.1128/jmbe.00236-21
• Reeves, J., & Crowther, T. (2019). Teacher feedback on the use of innovative social media simulations to enhance critical thinking in young people on radicalisation, extremism, sexual exploitation and grooming. Pastoral Care in Education, 37(4), 280–296. https://doi.org/10.1080/02643944.2019.1618377
• Stathopoulou, A., Siamagka, N.-T., & Christodoulides, G. (2019). A multi-stakeholder view of social media as a supporting tool in higher education: An educator–student perspective. European Management Journal, 37(4), 421–431. https://doi.org/10.1016/j.emj.2019.01.008
• Vasilijević, D., Bojović, Ž., & Semiz, M. (2022). The potential of online platforms compared to in-person teaching: Different experiences of teachers. Inovacije u Nastavi, 35(3), 91–105. https://doi.org/10.5937/inovacije2203091V
• Ачански, Н. (2021). Вредност и образовни систем филозофије за децу. A priori 1(2), 25-34. https://doi.org/10.5281/ZENODO.5721761
• Димић, З. (2016). Критичко мишљење и савремено универзитетско образовање. Балканске синтезе, 3(2), 11–23.https://izdanja.filfak.ni.ac.rs/casopisi/2016/balkanske-sinteze-2-2016
• КОМС. (2024). Алтернативни извештај о положају и потребама младих у Републици Србији – 2024. Кровна организација младих Србије, Београд.
• Кузмановић, Д., Павловић, З., Попадић, Д., и Милошевић, Т. (2019). Коришћење интернета и дигиталних технологија код деце и младих у Србији: Резултати истраживања Деца Европе на интернету. УНИЦЕФ.
• Правилник о плану и програму наставе и учења за гимназију (2020). Просветни гласник, Службени гласник Републике Србије, бр. 4/2020.
• Узелац, М. (2016). Филозофија образовања. Завод за уџбенике.