УМЕТНОСТ ВАСПИТАЊА И ОБРАЗОВАЊА У СВЕТУ КОЈИ СЕ МЕЊА (2025) [pp. 277-287]
AUTHOR(S) / АУТОР(И): Маја Ивановић
Download Full Pdf 
DOI: 10.46793/ArtEd25.277I
ABSTRACT / САЖЕТАК:
Циљ рада је да се испита утицај жанра на синтаксичку сложеност текстова, тј. да се испитају постојеће разлике у синтаксичкој структури наратива и аргументатива деветогодишњака и десетогодишњака. Студије посвећене овом питању недвосмислено указују на то да се са узрастом и дужином школовања значајно мењају обележја исказа које ученици продукују: што се деца дуже школују, то су и њихове конструкције у писаном језику дуже, сложеније и разноврсније. Испитаници, подељени у две групе (ук.84), писали су по два текста, тако да се корпус састојао од 168 текстова. Анализа прикупљеног материјала је обухватила квантитативне (дужина текста праћена бројем речи, комуникативних реченица и клауза; дужина зависносложене реченице мерена бројем речи и зависних клауза) и квалитативне (регистрована је и испитивана појава различитих реченичних типова) параметре. Показало се да су у оба типа дискурса дуже текстове продуковали ученици 4. разреда, да су обе узрасне групе продуковале дужу зависносложену реченицу у аргументативима, те да у структури овог жанра скоро половину реченица чине оне са зависном клаузом. Овим су осветљена релевантна својства писане реченице и текста ученика 3. и 4. разреда, што учитељима омогућује да током усвајања писаног израза пруже одговарајуће инструкције којима би се олакшао процес приближавања дечје синтаксе писаним обрасцима одраслих говорника.
KEYWORDS / КЉУЧНЕ РЕЧИ:
синтаксичка сложеност, наративни текст, аргументативни текст, трећи разред, четврти разред
ACKNOWLEDGEMENT / ПРОЈЕКАТ:
REFERENCES / ЛИТЕРАТУРА:
- Beers, S. F., Nagy, W. E. (2011). Writing development in four genres from grades three to seven: syntactic compexity and genre differentiations. Reading and writing, 24, 183-202.
- Berman, R. A. (2004). Between emergency and mastery. In R. A. Berman (Ed.), Language Development across childhood and adolescense, (pp. 9-35). Philadelphia: John Benjamin’s Publishing Company.
- Berman, R. A. (2004a). Form and function in introducing narrative and expository texts: developmental perspective. Discourse processes, 38/1, pp.57-94.
- Berman, R. A., Nir-Sagiv, B. (2007). Comparing narrative and expository text construction across adolescence: a developmental paradox. Discourse processes, 43/2, pp. 79-120.
- Blum-Kulka, S. (2004). The role of peer interactionin later pragmatic development. In R. A. Berman (Ed.), Language development across childhood and adolescense, (pp. 191-211). Philadelphia: John Benjamin’s Publishing Company.
- Halliday, М. А., Hasan, R. (1991). Language, context and text: Aspects of language in a social-semiotic perspective, Oxford Press.
- Ivanović, М. (2016). Sintaksička svojstva pisanog diskursa učenika mlađeg osnovnoškolskog uzrasta – longitudinalni pristup. Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja, 48/1, 87–105.
- Ivanović, М. (2021). O jezičkom razvoju u periodu proširivanja jezičkih kompetencija, Универзитет у Београду – Факултет за специјалну едукацију и рехабилитацију.
- Ivanović, М. (2023). Pridevske relativne klauze u tekstovima mlađih osnovnoškolaca. Književnost i jezik, 70/1, 125–138.
- Jisa, H. (2004). Growing into academic French. In R. A. Berman (Ed.), Language development across childhood and adolescense, (pp. 135-163). Philadelphia: John Benjamin’s Publishing Company.
- Kamberelis, G., Bovino, T, (1999). Cultural artefacts as scaffolds for genre development. Reading research quarterly, 35/2, pp. 138-171.
- Мoskovljević, Ј. (1989). Razumevanje i upotreba rečenica kod desetogodišnjaka. Književnost i jezik 2, 138–144.
- Ravid, D., Tolchinsky, L. (2002). Developing linguistic literacy: a comprehensive model. Journal of child language, 29, pp. 417-447.
- Scardamalia, M., Bereiter, C. (1986). Knowledge telling and knowledge transforming in written composition. In S. Rosenberg (Ed.), Reading, writing and language learning. Advances in psycholinguistics, Vol. 2, pp. 143-175.
- Scott, Ch. M, (2004). Syntactic ability in children and adolescents with language and learning disabilities. In R. A. Berman (Ed.), Language development across childhood and adolescense, (pp. 111-135). Philadelphia: John Benjamin’s Publishing Company.
- Silva, M. L., Sanchez-Abchi, V. & Borzone, A. (2010). Subordinated clauses usage and assessment of syntactic maturity: A comparison of oral and written retellings in beginning writers. Journal of writing research, 2/1, pp. 47-64.
- Slobin, D. I. (1996). From ’’thought and language’’ to ’’thinking for speaking“. In J. J. Gumperz & S. C. Levinson (Eds.), Studies in the social and cultural foundations of language, No. 17, Rethinking linguistic relativity (pp. 70-96). Cambridge University Press.
- Slobin, D. I. (2001). Form/function relations: how do children find out what they are? In M. Tomasello & E. Bates (Eds.), Essential readings in developmental psychology. Language development: the essential readings (pp. 267-289).
- Tolchinsky, L. (2004). The nature and scope of latere language development. In R. A. Berman (Ed.), Language development across childhood and adolescense, (pp. 233-249). Philadelphia: John Benjamin’s Publishing Company.