MODEL IZOKRENUTE UČIONICE U NASTAVI PRAVOPISA

UMETNOST VASPITANJA I OBRAZOVANJA U SVETU KOJI SE MENJA (2025) [pp. 266-276]   

AUTHOR(S) / AUTOR(I): Saša Čorboloković

Download Full Pdf 

DOI: 10.46793/ArtEd25.266C

ABSTRACT / SAŽETAK:

Rad se bavi razmatranjem mogućnosti primene modela izokrenute učionice u nastavi pravopisa u sedmom i osmom razredu osnovne škole. Metodom teorijske analize najpre se razgraničava šta podrazumeva koncept izokrenute učionice kao vid hibridne nastave, a potom se opisuju dva najuspešnija (realizovana) primera izokrenute učionice iz nastave pravopisa – pravopisna đačka konferencija i pravopisna šetnja. Na osnovu detaljne analize nakon realizacije potvrđeno je da model izokrenute učionice donosi brojne prednosti u odnosu na klasično organizovanu nastavu pravopisa i razvija više nivoe znanja kod učenika. Pored kooperativnog načina rada, međupredmetnog povezivanja, istraživačkog odnosa, kreativnosti, kritičkog stava prema napisanom, učenici koriste savremenu tehnologiju i digitalne alate. Znanje postaje trajnije i funkcionalnije, fokus se sa memorisanja, prepoznavanja i razumevanja pravila pomera na analizu, vrednovanje i primenu, dok sama nastava pravopisa prestaje biti formalistički opterećena definicijama i terminima.

KEYWORDS / KLJUČNE REČI:

izokrenuta učionica, pravopis, srpski jezik, osnovna škola, hibridna nastava

ACKNOWLEDGEMENT / PROJEKAT:

REFERENCES / LITERATURA:

  • Bergman, Dž., Sams, A. (2019). Izokrenite svoju učionicu. Prevela Jovana Đaković. Eduka.
  • Bojović, Ž., Stojkanović, J. (2022). Izokrenuta učionica – model hibridne nastave. Zbornik radova Pedagoškog fakulteta u Užicu, 24, 11–28.
  • Brborić, V. (2011). Pravopis i škola. Društvo za srpski jezik i književnost Srbije.
  • Brofi, Dž. (2015). Kako motivisati učenike da uče. Prevela Marina Vicanović. Clio.
  • Čorboloković, S. (2015a). Javni natpisi sa greškama u nastavi pravopisa u osnovnoj školi (od 5. do 8. razreda). U: J. Milinković i B. Trebješanin (ur.). Implementacija inovacija u obrazovanju – izazovi i dileme (str. 457–471). Učiteljski fakultet Beograd.
  • Čorboloković, S. (2015b). Digitalna fotografija u nastavi pravopisa. U: A. Vraneš i Lj. Marković (ur.). Digitalna humanistika (str. 99–110). Filološki fakultet Beograd.
  • Čorboloković, S. (2020). Kreativna nastava pravopisa u osnovnoj školi. Književnost i jezik, 67(1),143–155.
  • Gavrilović Obradović, D., Zdravković, V. (2018). Nastava srpskog jezika u izokrenutoj učionici. U: B. Ilić i V. Jovanović (ur.). Književnost za decu u nauci i nastavi (str. 241–248). Fakultet pedagoških nauka Jagodina.
  • Godžinu, S., Vilson, Dž. (2014). Kako postavljati pitanja. Prevela Mirjana Popov Slijepčević. Kreativni centar.
  • Ivanović, B. (2018). Izokrenuta učionica – pedagoški model koji menja koncept tradicionalne nastave. Ekonomski signali, 13(1), 57–66.
  • Ilić, P. (2006). Srpski jezik i književnost u nastavnoj teoriji i praksi. Zmaj.
  • Lai, C. L., Hwang, G. J. (2016). A self-regulated flipped classroom approach to improving students’ learning performance in a mathematics course. Computers & Education, 100, 126–140.
  • Matijević, M. (2017). Na tragu didaktike nastave za net-generacije. U: M. Matijević, (ur.), Nastava i škola za net-generacije (str. 19–46). Učiteljski fakultet Zagreb.
  • Milovanović, A., Jovanović Cekić, O., Ristanović, D. (2022). Prednosti primene modela izokrenute učionice u nastavi prirode i društva. Inovacije u nastavi, 35(3), 44–62.
  • Nikolić, M. (2006). Metodika nastave srpskog jezika i književnosti. Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
  • Nikić, B., Čorboloković, S. (2015). Jednostavni kviz u nastavi gramatike u starijim razredima osnovne škole. Književnost i jezik, 62 (3–4), 363–375.
  • Vujović, A., Ristić, M. (2015). Hibridna nastava – mogućnosti realizacije izokrenute učionice u nastavi francuskog jezika na Učiteljskom fakultetu. Godišnjak za pedagogiju, 8(1), 143–151.