УМЕТНОСТ ВАСПИТАЊА И ОБРАЗОВАЊА У СВЕТУ КОЈИ СЕ МЕЊА (2025) [pp. 266-276]
AUTHOR(S) / АУТОР(И): Саша Чорболоковић
Download Full Pdf 
DOI: 10.46793/ArtEd25.266C
ABSTRACT / САЖЕТАК:
Рад се бави разматрањем могућности примене модела изокренуте учионице у настави правописа у седмом и осмом разреду основне школе. Методом теоријске анализе најпре се разграничава шта подразумева концепт изокренуте учионице као вид хибридне наставе, а потом се описују два најуспешнија (реализована) примера изокренуте учионице из наставе правописа – правописна ђачка конференција и правописна шетња. На основу детаљне анализе након реализације потврђено је да модел изокренуте учионице доноси бројне предности у односу на класично организовану наставу правописа и развија више нивое знања код ученика. Поред кооперативног начина рада, међупредметног повезивања, истраживачког односа, креативности, критичког става према написаном, ученици користе савремену технологију и дигиталне алате. Знање постаје трајније и функционалније, фокус се са меморисања, препознавања и разумевања правила помера на анализу, вредновање и примену, док сама настава правописа престаје бити формалистички оптерећена дефиницијама и терминима.
KEYWORDS / КЉУЧНЕ РЕЧИ:
изокренута учионица, правопис, српски језик, основна школа, хибридна настава
ACKNOWLEDGEMENT / ПРОЈЕКАТ:
REFERENCES / ЛИТЕРАТУРА:
- Bergman, Dž., Sams, A. (2019). Izokrenite svoju učionicu. Prevela Jovana Đaković. Eduka.
- Bojović, Ž., Stojkanović, J. (2022). Izokrenuta učionica – model hibridne nastave. Zbornik radova Pedagoškog fakulteta u Užicu, 24, 11–28.
- Brborić, V. (2011). Pravopis i škola. Društvo za srpski jezik i književnost Srbije.
- Brofi, Dž. (2015). Kako motivisati učenike da uče. Prevela Marina Vicanović. Clio.
- Čorboloković, S. (2015a). Javni natpisi sa greškama u nastavi pravopisa u osnovnoj školi (od 5. do 8. razreda). U: J. Milinković i B. Trebješanin (ur.). Implementacija inovacija u obrazovanju – izazovi i dileme (str. 457–471). Učiteljski fakultet Beograd.
- Čorboloković, S. (2015b). Digitalna fotografija u nastavi pravopisa. U: A. Vraneš i Lj. Marković (ur.). Digitalna humanistika (str. 99–110). Filološki fakultet Beograd.
- Čorboloković, S. (2020). Kreativna nastava pravopisa u osnovnoj školi. Književnost i jezik, 67(1),143–155.
- Gavrilović Obradović, D., Zdravković, V. (2018). Nastava srpskog jezika u izokrenutoj učionici. U: B. Ilić i V. Jovanović (ur.). Književnost za decu u nauci i nastavi (str. 241–248). Fakultet pedagoških nauka Jagodina.
- Godžinu, S., Vilson, Dž. (2014). Kako postavljati pitanja. Prevela Mirjana Popov Slijepčević. Kreativni centar.
- Ivanović, B. (2018). Izokrenuta učionica – pedagoški model koji menja koncept tradicionalne nastave. Ekonomski signali, 13(1), 57–66.
- Ilić, P. (2006). Srpski jezik i književnost u nastavnoj teoriji i praksi. Zmaj.
- Lai, C. L., Hwang, G. J. (2016). A self-regulated flipped classroom approach to improving students’ learning performance in a mathematics course. Computers & Education, 100, 126–140.
- Matijević, M. (2017). Na tragu didaktike nastave za net-generacije. U: M. Matijević, (ur.), Nastava i škola za net-generacije (str. 19–46). Učiteljski fakultet Zagreb.
- Milovanović, A., Jovanović Cekić, O., Ristanović, D. (2022). Prednosti primene modela izokrenute učionice u nastavi prirode i društva. Inovacije u nastavi, 35(3), 44–62.
- Nikolić, M. (2006). Metodika nastave srpskog jezika i književnosti. Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
- Nikić, B., Čorboloković, S. (2015). Jednostavni kviz u nastavi gramatike u starijim razredima osnovne škole. Književnost i jezik, 62 (3–4), 363–375.
- Vujović, A., Ristić, M. (2015). Hibridna nastava – mogućnosti realizacije izokrenute učionice u nastavi francuskog jezika na Učiteljskom fakultetu. Godišnjak za pedagogiju, 8(1), 143–151.