ОБЛИЦИ УСМЕНОГ И ПИСМЕНОГ ИЗРАЖАВАЊА У ЧИТАНКАМА ЗА ЧЕТВРТИ РАЗРЕД ОСНОВНЕ ШКОЛЕ

УМЕТНОСТ ВАСПИТАЊА И ОБРАЗОВАЊА У СВЕТУ КОЈИ СЕ МЕЊА (2025) [pp. 253-265]   

AUTHOR(S) / АУТОР(И): Милена Митровић

Download Full Pdf 

DOI: 10.46793/ArtEd25.253M

ABSTRACT / САЖЕТАК:

Развијање, богаћење и унапређивање говорног израза ученика, oдносно језичке културе уопште, остварује се кроз разноврсне вежбе које произилазе и из обрађених дела из ученичке лектире. У раду се разматра заступљеност различитих облика усменог и писменог изражавања у читанкама, тачније у методичким апаратурама које прате књижевне текстове, за четврти разред основне школе. Циљ истраживања је био утврђивање доминантних облика језичке културе, као и откривање њихове разноврсности и функционалности у настави српског језика. Примењена је метода теоријске анализе, а узорак истраживања чиниле су одобрене читанке за четврти разред у школској 2023/2024. На основу резултата истраживања дошли смо до закључка да су у читанкама доминантни основни облици језичке културе (препричавање, причање и описивање). Имајући у виду да књижевни текстови у настави нуде многобројне подстицаје за говорно, стваралачко изражавање, размотрене су могућности за ефикасније повезивање наставе књижевности и језичке културе, односно, предложена су решења за даља усавршавања говорног израза и богаћење речника ученика четвртог разреда.

KEYWORDS / КЉУЧНЕ РЕЧИ:

настава српског језика, књижевни текст, језичка култура, богаћење речника, читанка

ACKNOWLEDGEMENT / ПРОЈЕКАТ:

REFERENCES / ЛИТЕРАТУРА:

Извори:
  • Cvetanović, Z., Kilibarda, D. (2021). Čitanka 4. Srpski jezik za četvrti razred osnovne škole. Beograd: Bigz školstvo.
  • Ivanović, D., Ćuk, M. (2023). Čudesna bašta. Čitanka za četvrti razred osnovne škole. Beograd: Nova škola.
  • Dimitrijević, M. (2021). Čitanka 4. Srpski jezik za četvrti razred osnovne škole. Beograd: Vulkan znanje.
  • Joksimović, S. (2021). Čitanka za četvrti razred osnovne škole. Beograd: Freska.
  • Јоvanović, S. (2021). Čitanka za srpski jezik za četvrti razred osnovne škole. Beograd: Zavod za udžbenike.
  • Jović, M., Todorov, N. (2021). Čitanka za četvrti razred osnovne škole. Beograd: Eduka.
  • Marinković, S., Marković, S. (2020). Čitanka za četvrti razred osnovne škole. Beograd: Kreativni centar.
  • Naneti, A. (2017). Moj deka je bio trešnja. Beograd: Kreativni centar.
  • Pravilnik o planu nastave i učenja za prvi ciklus osnovnog obrazovanja i vaspitanja i program nastave i učenja za prvi razred osnovnog obrazovanja i vaspitanja (2017). Prosvetni glasnik, Službeni glasnik Republike Srbije, br. 10.
  • Program nastave i učenja za drugi razred osnovnog obrazovanja i vaspitanja (2018). Prosvetni glasnik, Službeni glasnik Republike Srbije, br. 16.
  • Program nastave i učenja za treći razred osvnovnog obrazovanja i vaspitanja (2019a). Prosvetni glasnik, Službeni glasnik Republike Srbije, br. 5.
  • Program nastave i učenja za četvrti razred osnovnog vaspitanja i obrazovanja (2019b). Prosvetni glasnik, Službeni glasnik Republike Srbije, br. 15.
  • Šošo, N., Čabrić, S. (2021) Beskrajne reči. Čitanka za srpski jezik za četvrti razred osnovne škole. Beograd: Novi Logos.
  • Žeželj, R. (2021). Reka reči. Čitanka za srpski jezik za četvrti razred osnovne škole. Beograd: Klett.
Литература:
  • Baucal, A. (2013). Ne samo za tržište: ka društvenom konsenzusu o ključnim kompetencijama sledeće generacije građana. Reč, časopis za književnost i kulturu, i društvena pitanja, 83(29), 177–187.
  • Brysbaert, M., & Ellis, A. (2016). Aphasia and age of acquisition: are early-learned words more resilient? Aphasia, Frequence and Language Processing, 30(11), 1240–1263. https://doi.org/10.1080/02687038.2015.1106439
  • Brysbaert, M. et al (2016). How Many Words Do We Know? Practical Estimates of Vocabulary Size Depend on Word Definition, the Degree of Language Input and the Participant’s Age. National Library of Medicine. Frontiers in Psychology, 7, 1116. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2016.01116
  • Bugarski, R. (1998). Od kulture govora do jezičke kulture. U: Vasić, S., Kisić, U. i Danilović. M. (prir.). Jezik i kultura govora u obrazovanju (62–65). Beograd: Institut za pedagoška istraživanja, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
  • Carroll, J. B., & White, M. N. (1973). Word frequency and age of acquisition on determiners of Picture-naming latency. The Quarterly Journal of Experimental Psychology, 25(1), 85–95. https://doi. org/10.1080/14640747308400325
  • Janićijević, V., Mitrović, M. i Marković, B. (2024). Bogaćenje rečnika učenika nepoznatim rečima iz književnih tekstova – aktivan pristup značenju, kontekstu i radnom rečniku. Inovacije u nastavi, 37(2), 19–36. https://doi.org/10.5937/inovacije2402019J
  • Janković, Đ. (2017). Funkcionalnost nastave pismenog izražavanja u srednjoj školi (na primeru administrativnog stila). Inovacije u nastavi, 30(3), 24–35. https://doi.org/10.5937/inovacije1703024
  • Jokanović Mihajlov, J. (2013). Govorne taktike i jezička kultura. Naučni sastanak slavista u Vukove dane, 42(1), 53–60.
  • Johnston, R., & Barry, C. (2006). Age of acquisition and lexical processing. Visual Cognition, 13(7–8), 789–845. https://doi.org/10.1080/13506280544000066
  • Milatović, V. (1998). Književni tekst u nastavi bogaćenja rečnika i razvoj jezičke kulture učenika. U: Vasić, S., Kisić, U. i Danilović. M. (prir.). Jezik i kultura govora u obrazovanju (436–444). Beograd: Institut za pedagoška istraživanja, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
  • Nikolić. M. (1998). Jezičko nadahnuće u nastavi gramatike i govorne kulture. U: Vasić, S., Kisić, U. i Danilović. M. (prir.). Jezik i kultura govora u obrazovanju (413–431). Beograd: Institut za pedagoška istraživanja, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
  • Nikolić, M. (2006). Metodika nastave srpskog jezika i književnosti. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
  • Radović, D. (2006). Baš svašta – sabrani spisi. Priredio Miroslav Maksimović. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
  • Vajt, P. (2013). Građansko obrazovanje u demokratiji. S engleskog prevela Slobodanka Glišić. Reč, časopis za književnost i kulturu, i društvena pitanja, 83(29), 53–60.
  • Vesić, Lj. (2022). Govorna kultura u nastavi srpskog jezika. Inovacije u nastavi, 35(2), 30–40. https://doi.org/10.5937/inovacije2202030V
  • Vigotski, L. (2005). Dečja mašta i stvaralaštvo. Prevela s ruskog Ljubinka Milinčić. Beograd: Zavod za udžbenike u nastavna sredstva.