MOГУ ЛИ СЕ КОРИШЋЕЊЕМ АРГУМЕНТАЦИЈЕ У НАСТАВИ УНАПРЕДИТИ OБРАЗОВНИ ИСХОДИ УЧЕНИКА? ПРЕГЛЕД ЛИТЕРАТУРЕ

УМЕТНОСТ ВАСПИТАЊА И ОБРАЗОВАЊА У СВЕТУ КОЈИ СЕ МЕЊА (2025) [pp. 75-89]   

AUTHOR(S) / АУТОР(И): Љиљана Плазинић

Download Full Pdf 

DOI: 10.46793/ArtEd25.075P

ABSTRACT / САЖЕТАК:

: Циљ овог рада је да се прегледом литературе о коришћењу аргументације у настави сумирају и синтетизују емпиријски налази који преиспитују претпоставку да је аргументација ефикасан механизам подстицања важних образовних исхода. Анализи осам радова у целини приступили смо за најцитираније, рецензиране радове, који су обухватали школску и факултетску популацију типичног развоја. Истраживања дају потврде да је учешће у аргументацији повезано са пожељним образовним исходима као што су савладавање наставног плана и програма, већи добици на тесту знања у поређењу  са другим методама наставе и учења, концептуална промена и концептуално разумевање научних појмова, трансфер знања на нове домене али и да доводи до дужег времена читања, веће мотивације и ангажовања и позитивнијих ставова према учењу предмета. Квалитативни подаци  показују да је у оквиру саме аргументације могуће успоставити финије разлике (једнострана/дијалектичка, свађалачка/делиберативна) те се испоставља да је ова активност повезана са највећим добицима у погледу академских постигнућа онда када је окренута ка преиспитивању различитих алтернатива, наместо опредељивања само за једну од њих и грађења једностране аргументације, те да је неопходно ученике пажљиво поучавати ваљаној аргументацији.

KEYWORDS / КЉУЧНЕ РЕЧИ:

aргументативни дијалог, образовни исходи, наставни метод, критичко мишљење, концептуална промена

ACKNOWLEDGEMENT / ПРОЈЕКАТ:

REFERENCES / ЛИТЕРАТУРА:

  • Asterhan, C. S. C., & Schwarz, B. B. (2007). The effects of monological and dialogical argumentation on concept learning in evolutionary theory. Journal of Educational Psychology, 99(3), 626–639. https://doi.org/10.1037/0022-0663.99.3.626
  • Asterhan, C. S., & Schwarz, B. B. (2016). Argumentation for learning: Well-trodden paths and unexplored territories.Educational Psychologist51(2), 164-187.
  • Buđevac, N. (2012). Razvojni efekat simetrične vršnjačke interakcije tokom početnog ovladavanja čitalačkom pismenošću [Neobjavljena doktorska disertacija], Univerzitet u Beogradu, Filozofski fakultet.
  • Chi, M. T. (2009). Active‐constructive‐interactive: A conceptual framework for differentiating learning activities. Topics in cognitive science1(1), 73-105.
  • Erduran, S., & Jiménez-Aleixandre, M. P. (2008). Argumentation in science education. Perspectives from classroom-Based Research. Dordre-cht: Springer
  • Hake, R. R. (1998). Interactive-engagement versus traditional methods: A six-thousand-student survey of mechanics test data for introductory physics courses. American journal of Physics66(1), 64-74.
  • Howe, C., Hennessy, S., Mercer, N., Vrikki, M., & Wheatley, L. (2019). Teacher–student dialogue during classroom teaching: Does it really impact on student outcomes? Journal of the Learning Sciences, 28(4), 462-512.
  • Kuhn, D., & Franklin, S. (2006). The second decade: What develops (and how). Handbook of child psychology, 2. Child and adolescent development: An advanced course, 4, 517-545.
  • Opšti standardi postignuća za kraj opšteg srednjeg obrazovanja i vaspitanja i srednjeg stručnog obrazovanja i vaspitanja u delu оpšteobrazovnih predmeta, Službeni glasnik RS, br. 117/2013 .
  • Petrović, V. M. (2013). Uloga socio-kognitivnog konflikta u razvoju naučnih pojmova u školskom kontekstu [Neobjavljena doktorska disertacija]. Univerzitet u Beogradu, Filozofski fakultet.
  • Ramallosa, J. M., Funa, A. A., Geron, A. T., Ibardaloza, R. T., & Prudente, M. S. (2022). Meta-Analysis on the effectiveness of argument-based learning on students’ conceptual understanding. In Proceedings of the 2022 13th International Conference on E-Education, E-Business, E-Management, and E-Learning (pp. 315-323).
  • Van Eemeren, F. H., Garssen, B., Krabbe, E. C. W., Snoeck Henkemans, A. F., Verheij, B., and Wagemans, J. H. M. (2014). Handbook of argumentation theory. Dordrecht: Springer.
  • Vujaklija, M., Mirković, Č., & Brajović, S. (1996). Leksikon stranih reči i izraza. Prosveta.
  • Walton, D. N., & Walton, D. N. (1989). Informal logic: A handbook for critical argument. Cambridge University Press.
  • Wells, G., & Arauz, R. M. (2006). Dialogue in the classroom. The journal of the learning sciences, 15(3), 379-428.