UMETNOST VASPITANJA I OBRAZOVANJA U SVETU KOJI SE MENJA (2025) [pp. 34-48]
AUTHOR(S) / AUTOR(I): Višnja Mićić
Download Full Pdf 
DOI: 10.46793/ArtEd25.034M
ABSTRACT / SAŽETAK:
Ovo izlaganje biće posvećeno specifičnostima proučavanja verbalnih asocijacija predškolske dece iz perspektive studenata završne godine studija na Fakultetu za obrazovanje učitelja i vaspitača u Beogradu. Osvrnućemo se i na izazove sa kojima se istraživači susreću, kako u procesu prikupljanja podataka, tako i prilikom njihove obrade. Reč je o psiholingvističkoj istraživačkoj metodi koja ima za cilj ispitivanje mentalnog leksikona. Za praktičare u vaspitno-obrazovnom procesu značajna je zato što otvara mogućnost upoznavanja dečjeg pogleda na svet. Upravo iz tog razloga, u toku letnjeg semestra školske 2023/24. godine, jedan od zadataka na vežbama iz predmeta Metodika razvoja govora II bilo je sprovođenje ove metode sa decom iz grupa u kojima su studenti boravili od jedne do šest nedelja, zavisno od toga koliko predmeta pohađaju. Na osnovu ovog iskustva zamolili smo ih da popune anketu kojom ocenjuju mesto i značaj primene ove metode u projektnom planiranju. Cilj rada je da se rasvetle mogućnosti praktične primene istraživačke metode (verbalnih asocijacija) u vaspitno-obrazovnom radu, kao i mogućnosti uključivanja studenata i vaspitača praktičara u opsežnija istraživanja kojima bi rukovodili univerzitetski nastavnici. Ovakvo vertikalno osmišljavanje istraživačke prakse pozitivno bi uticalo na sve uključene nivoe obrazovanja i vaspitanja. Istraživački uzorak sproveden u većem broju uzrasnih grupa doprineo bi relevantnosti zaključaka, a rezultati istraživanja prikupljeni u pojedinačnim uzrasnim grupama bi se koristili za projektno planiranje i razvijanje realnih projekata u okviru tih zajednica učenja.
KEYWORDS / KLJUČNE REČI:
asocijativna metoda, projektno učenje, student, vaspitač, reč-draž
ACKNOWLEDGEMENT / PROJEKAT:
REFERENCES / LITERATURA:
- Dragićević, R. (2010). Leksikologija srpskog jezika, Zavod za udžbenike, Beograd.
- Dragićević, R. (2010a): Rajna Dragićević, Verbalne asocijacije kroz srpski jezik i kulturu, Društvo za srpski jezik i književnost Srbije, Beograd.
- Dragićević, R, Piper, P i Stefanović, M (2011). Obratni asocijativni rečnik srpskoga jezika. Deo 2, od reakcije ka stimulusu, Službeni glaskik / Beogradska knjiga, Beograd.
- Milatović, V. (2009). Metodika razvoja govora. Učiteljski fakultet Univerziteta u Beogradu.
- Petrović Dakić, A (2019). Verbalne asocijacije i kognitivni razvoj učenika osnovne škole – doktorska disertacija. Filološki fakultet Univerziteta u Beogradu. DOI: https://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/11853?locale-attribute=en
- Piper, P, Dragićević, R, Stefanović, M. (2005). Asocijativni rečnik srpskoga jezika. Deo 1, od stimulusa ka reakciji, Beogradska knjiga / Službeni list SCG / Filološki fakultet Univerziteta u Beogradu.
- Gašić-Pavišić, S. (1981). Slobodne asocijacije reči kod dece, Institut za pedagoška istraživanja / Izdavačka radna organizacija OOUR izdavačka delatnost. Beograd.
- Gašić-Pavišić, S. (1984). Asocijativne norme za predškolski uzrast. Institut za pedagoška istraživanja / Izdavačka radna organizacija OOUR izdavačka delatnost, Beograd.
- Vukomanović Rastegorac, V. (2021). Uvod u metodiku razvoja govora. Učiteljski fakultet Univerziteta u Beogradu.
- GU (2018). Osnove programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja: Godine uzleta.Prosvetni glasnik, 67(16), 1-44.