МИШЉЕЊА СТУДЕНАТА ЗАВРШНЕ ГОДИНЕ СТУДИЈА О МОГУЋНОСТИМА ПРИМЕНЕ МЕТОДЕ ВЕРБАЛНИХ АСОЦИЈАЦИЈА У ПРОЈЕКТНОМ КОНТЕКСТУ

УМЕТНОСТ ВАСПИТАЊА И ОБРАЗОВАЊА У СВЕТУ КОЈИ СЕ МЕЊА (2025) [pp. 34-48]   

AUTHOR(S) / АУТОР(И):  Вишња Мићић

Download Full Pdf 

DOI: 10.46793/ArtEd25.034M

ABSTRACT / САЖЕТАК:

Ово излагање биће посвећено специфичностима проучавања вербалних асоцијација предшколске деце из перспективе студената завршне године студија на Факултету за образовање учитеља и васпитача у Београду. Осврнућемо се и на изазове са којима се истраживачи сусрећу, како у процесу прикупљања података, тако и приликом њихове обрадe. Реч је о психолингвистичкој истраживачкој методи која има за циљ испитивање менталног лексикона. За практичаре у васпитно-образовном процесу значајна је зато што отвара могућност упознавања дечјег погледа на свет. Управо из тог разлога, у току летњег семестра школске 2023/24. године, један од задатака на вежбама из предмета Методика развоја говора II било је спровођење ове методе са децом из група у којима су студенти боравили од једне до шест недеља, зависно од тога колико предмета похађају. На основу овог искуства замолили смо их да попуне анкету којом оцењују место и значај примене ове методе у пројектном планирању. Циљ рада је да се расветле могућности практичне примене истраживачке методе (вербалних асоцијација) у васпитно-образовном раду, као и могућности укључивања студената и васпитача практичара у опсежнија истраживања којима би руководили универзитетски наставници. Овакво вертикално осмишљавање истраживачке праксе позитивно би утицало на све укључене нивое образовања и васпитања. Истраживачки узорак спроведен у већем броју узрасних група допринео би релевантности закључака, а резултати истраживања прикупљени у појединачним узрасним групама би се користили за пројектно планирање и развијање реалних пројеката у оквиру тих заједница учења.

KEYWORDS / КЉУЧНЕ РЕЧИ:

асоцијативна метода, пројектно учење, студент, васпитач, реч-драж

ACKNOWLEDGEMENT / ПРОЈЕКАТ:

REFERENCES / ЛИТЕРАТУРА:

  • Dragićević, R. (2010). Leksikologija srpskog jezika, Zavod za udžbenike, Beograd.
  • Dragićević, R. (2010a): Rajna Dragićević, Verbalne asocijacije kroz srpski jezik i kulturu, Društvo za srpski jezik i književnost Srbije, Beograd.
  • Dragićević, R, Piper, P i Stefanović, M (2011). Obratni asocijativni rečnik srpskoga jezika. Deo 2, od reakcije ka stimulusu, Službeni glaskik / Beogradska knjiga, Beograd.
  • Milatović, V. (2009). Metodika razvoja govora. Učiteljski fakultet Univerziteta u Beogradu.
  • Petrović Dakić, A (2019). Verbalne asocijacije i kognitivni razvoj učenika osnovne školedoktorska disertacija. Filološki fakultet Univerziteta u Beogradu. DOI: https://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/11853?locale-attribute=en
  • Piper, P, Dragićević, R, Stefanović, M. (2005). Asocijativni rečnik srpskoga jezika. Deo 1, od stimulusa ka reakciji, Beogradska knjiga / Službeni list SCG / Filološki fakultet Univerziteta u Beogradu.
  • Gašić-Pavišić, S. (1981). Slobodne asocijacije reči kod dece, Institut za pedagoška istraživanja / Izdavačka radna organizacija OOUR izdavačka delatnost. Beograd.
  • Gašić-Pavišić, S. (1984). Asocijativne norme za predškolski uzrast. Institut za pedagoška istraživanja / Izdavačka radna organizacija OOUR izdavačka delatnost, Beograd.
  • Vukomanović Rastegorac, V. (2021). Uvod u metodiku razvoja govora. Učiteljski fakultet Univerziteta u Beogradu.
  • GU (2018). Osnove programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja: Godine uzleta. Prosvetni glasnik, 67(16), 1-44.