МОНАШТВО И ОТАЏБИНА: О ГРАНИЦАМА СТВАРАЛАШТВА И ПРЕДАЊА У СТУДЕНИЧКОМ ТИПИКУ СВЕТОГА САВЕ

Свети Сава 1175-2025 (2025) (192-221 стр.)

АУТОР(И) / AUTHOR(S):Тихон М. Ракићевић

Download Full Pdf   

DOI: https://doi.org/10.46793/850SSava.192R

САЖЕТАК / ABSTRACT:

Монашко учење преподобног Теодора Студита произашло је из вековног православног монашког предања. Четири века касније, Свети Сава је у Студенички типик, тачније у његово прво слово – Житије Светог Симеона, уткао Студитове есхатолошке поуке монасима. У раду смо пажњу усмерили на оне делове Студитових поука које је Сава изоставио у самом Житију, иако се сличне поуке налазе на другим местима у Типику. Пошто је духовна суштина монашке идеологије Светога Саве подударна са поукама у делу Преподобног Теодора Студита, било је потребно одговорити на питање зашто су нека Студитова учења употребљена док су друга изостала. Уочили смо да су из Житија изостављене поуке о покајном плачу и поуке о удаљавању оних који по телу живе, а међу њима и од рода и сродника. Овакав Савин поступак довели смо у везу са културно-историјским приликама онога времена, а посебно имајући у виду на Савине родбинске односе са српским самодршцем и племством, као и његово ангажовање у државним мировним и дипломатским подухватима. Савина духовна мисија биће у складу са оним што је изнето у првом слову Студеничког типика, а то је сматрање сопственог народа за Нови Израиљ, дакле, за народ који прихвата веру и напредује у њој. И поред свег уважавања наслеђеног, изостављање одређених сегмената из монашког предања било је неопходно јер су сложене историјске прилике захтевале стваралачку синтезу наслеђеног.

КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:

Свети Сава, Преподобни Теодор Студит, Студенички типик, Житије Светог Симеона, Поученије Теодора Студита, монаштво, род, отаџбина, есхатологија, Нови Израиљ

ПРОЈЕКАТ / ACKNOWLEDGEMENT:

ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:

Извори
Необјављени извори
  • ГИМ, Син. гр. 374 (Влад. 205): ГИМ, Син. гр. 374 (Влад. 205), Синодальное собрание Государственного Исторического Музея Москвы.
  • ГИМ, Син. гр. 375 (Влад. 206): ГИМ, Син. гр. 375 (Влад. 206), Синодальное собрание Государственного Исторического Музея Москвы.
  • Дечани 87: Дечани 87, Теодор Студит, крај 13–почетак 14. века, Рукописна збирка манастира Дечани, 40а–42б.
  • РГБ, Григ. 20:  Российская  государственная  библиотека, Москва, Збирка В. И. Григоровича, бр. 20.
  • ХАЗУ IV d 4: Триод посни (крај 13.–поч. 14. века) и цвет­ ни триод (крај 14.–поч. 15. века), Загреб, Архив ХАЗУ,  IV d 4 (Верковићевa збиркa).
  • Хиландар 387: Поученије Tеодора Студита, год. 1240, Рукопис бр. Т 167, Н 387, S–, Sa 231, Збирка рукописа манастира Хиландара.
*
  • Ambr. gr. C 02: Ambrosianus gr. C 02, Veneranda Biblioteca  Ambrosiana, Milano.
  • Ambr. gr. Е 101 sup.: Ambrosianus gr. Е 101 sup., Veneranda       Biblioteca Ambrosiana, Milano.
  • Marciana Gr. II, 40: Gr. II, 40, Biblioteca Nazionale Marcia na, Venezia.
  • Ottob. gr. 251: Ottobonianus gr. 251, Biblioteca Apostolica Vaticana, Roma.
  • Paris. gr. 1018: Parisinus gr. 1018, Bibliotheque nationale de France, Paris.
Објављени извори
  • Евергетидски типик 2020: Евергетидски типик, Превод са старогрчког и коментари A. Стојановић, ур. Маја Анђелковић, Тихон Ракићевић, Манастир Студени ца, 52–162.
  • Преподобный Феодор Студит 2010: Преподобный Феодор Студит, Творения, том первый, нравственно­аскетические творения, из серии: Полное собрание тво­ рений святых отцов Церкви и церковных писателей, том 5, Москва.
  • Свети Сава 1995: Свети Сава, Хиландарски типик, Рукопис CHIL AS 156, прир. Д. Богдановић, Београд.
  • Свети Сава 2018: Свети Сава, Студенички типик, превод са српскословенског и коментари М. Анђелковић, ур. М. Анђелковић, Т. Ракићевић, Манастир Студеница.
*
  • Theodori Studitae 1677: Theodori Studitae, Abbatis & Confessoris, Sermones catechetici 134. in anni totius Festa, 833b–894h; Maxima Bibliotheca Veterum Patrum, Et Antiquorum Scriptorum Ecclesiasticorum. T. XIV, Continens Scriptores ab ann. Christi 800. ad ann. 840, ed. Marguerin de La Bigne, Lugduni.
  • Theodori Studitae PG 99, 1903: Theodori Studitae, Sermo LVI: S. Theodori Studitae, Sermones catechetici, Sancti patris et confessoris Theodori, Studitarum praefecti, ad discipulos catechesic, PG: 99, 509а–688а.
  • Theodori Studitis 1891: Theodori Studitis Praepositi Parva catechesis: Sancti patris nostri et confessoris Theodori Studitis Praepositi Parva catechesis, ed. E. Auvray et annotatione historica instruxit A. Tougard – Parisiis: V. Lecoffre, 1–471.
  • Théodore Stoudite 2002: Théodore Stoudite, Les Grandes catéchèses, Livre I, Les épigrammes (I–XXIX), précé­ dées ďune étude de Julien Leroy sur le monachisme stoudite, Présentation, traduction et notes par Florence de Montleau, Spiritualité orientale 79, Abbaye de Belle­ fontaine.
  • Θεοδώρου Στουδίτου 1984: Θεοδώρου Στουδίτου, Μικρὰ κατήχησις: Τοῦ ὁσίου πατρὸς ἡμῶν καὶ ὁμολογητοῦ Θεοδώρου, ἡγουμένου τῶν Στουδίου Μικρὰ κατήχησις, Ἐπιμέλεια – Σημειώσεις Α΄ καὶ Β΄ τόμου Ν. Σκρέττα Ἀρχιμανδρίτου, Θεσσα- λονίκη.
Литература
  • Анђелковић 2018: М. Анђелковић, Студенички типик Светог Саве, Свети Сава, Студенички типик, превод са српскословенског и  коментари  М.  Анђелковић, ур. М. Анђелковић, Т. Ракићевић, Манастир Студеница.
  • Анђелковић 2019: Савино Житије Светог Симеона и интертекстуалност, Црквене студије 16, 329–346.
  • Богдановић 1978: Д. Богдановић, Каталог ћирилских рукописа манастира Хиландара, Београд.
  • Бојовић 2015: Д. Бојовић, Истраживања српске рецепције светоотачке књижевности, Црквене студије, година XII број 12, 25–34.
  • Дмитриевский 1895: А. Дмитриевский, Описание литургическихъ рукописей, хранящихся въ библиотекахъ  православнаго востока, томъ I, Τυπικά, част первая, Памятники патриаршихъ уставовъ и ктиторские монастырские Типиконы, Киевъ.
  • Добротолюбие IV, Предисловие 1901: Добротолюбие, Том четвертый2, В русском переводе дополненное издание второе, Москва.
  • Живојиновић 1976: M. Живојиновић, Света Гора у доба Латинског царства, Зборник радова Византолошког института 17, 77–92.
  • Живојиновић 2005: M. Живојиновић, Света Гора око 1204. године, Међународни научни симпосион – 950 година од Великог раскола (1054) и 800 година од пада Цариграда у руке Крсташа (1204), прир. Р. Поповић, Београд, 91–99.
  • Јевтић 2018: А. Јевтић, Патрологија III, Свети оци и цр- квени писци истока од 4. Халкидонског до 8. Фотијевог Васељенског Сабора (451–881. г.), Београд – Требиње – Лос Анђелес.
  • Коматина 2016: И. Коматина, Црква и држава у српским земљама од XI до XIII века, ур. С. Рудић, Београд.
  • Максимовић 1986: Љ. Максимовић, О години преноса Не- мањиних моштију у Србију, Зборник радова Византолошког института 25/26, 437–422
  • Пентковский 2016: А. Пентковский, „Славянское богослужение и церковные организации в сербских землях в X–XII веках“, Стефан Немања – Преподобни Симе- он Мироточиви, ур. М. Радујко, Београд–Беране 46–53.
  • Пириватрић 2019: С. Пириватрић, Криза византијског света и постанак краљевства и аутокефалне архиепископије свих српских и поморских земаља, Краљевство и Архиепископија у српским и поморским земљама Немањића, тематски зборник у част 800  година проглашења краљевства и аутокефалне архиепископије свих српских и  поморских  земаља,  ур. Љ. Максимовић, С. Пириватрић, Београд, 107–141.
  • Пириватрић 2020: С. Пириватрић, Црквене прилике у византијском свету у време оснивања архиепископије свих српских и поморских земаља 1219. године. Прилог проучавању проблема, Осам векова аутокефалије Српске Православне Цркве, II том, Београд, 81–90.
  • Радујко 2000–2001: М. Радујко, Престо светог Симеона, Зограф 28, 55–88.
  • Ракићевић 2015: Т. Ракићевић, „Питање  рашчитавања једног места у Житију светог Симеона од Светог Саве (IX H 8 [Š 10])“, Зборник Матице српске за друштвене науке 152 (3/2015), 451–469.
  • Ракићевић 2016а: Т. Ракићевић, Есхатолошка визија Теодора Студита (Хиландар 387) у Ктиторском житију Типика Манастира Студенице, Зборник радова Византолошког института 53, 179–208.
  • Ракићевић 2016б: Т. Ракићевић, Сажетак описа живота Светог Симеона (KNM, IX 8, Š 10) и Поученије Теодора Студита (Хиландар 387): утицаји и паралеле, Зборник радова „Стефан Немања – Преподобни Симеон Мироточиви“, том II, ур. М. Радујко, Београд–Беране, 639–657.
  • Ракићевић 2018: Т. Ракићевић, Настанак завршног дела Савиног Житија Светог Симеона у светлу Хиландарског рукописа бр. 387, Хиландарски зборник 14, ур. М. Живојиновић, Београд, 7–20.
  • Ракићевић 2019: Т. Ракићевић, Идеологија братства Светог Саве, Црквене студије, 16/1, 27–45.
  • Ракићевић 2020а: Т. Ракићевић, Аскетско поученије и српске владарске идеје у троделном првом слову ктиторског житија Студеничког типика, Стефан Првовенчани и његово доба, Зборник радова, књ. 42, ур. И. Коматина, Београд, 329–342.
  • Ракићевић 2020б: Т. Ракићевић, Свети Сава и Евергетидски  манастир, Евергетидски типик,   превод са старогрчког и коментари A. Стојановић, ур. М. Анђелковић, Т. Ракићевић, Манастир Студеница, 17–49.
  • Ракићевић, Анђелковић, Стојановић 2018:  Т.  Ракићевић, М. Анђелковић, А. Стојановић, Изостављање одредби о туђиновању, покајању, плачу и просвећењу у завршним поукама првог слова Студеничког типика Светога Саве, Зборник радова Византолошког института, 55, 179–199.
  • Турилов, Мошкова 2016: А. А. Турилов, Љ. В. Мошкова, Каталог словенских рукописа светогорских манастира, друго, исправљено и допуњено издање, Београд.
*
  • Evergetis, notes 2000: Evergetis: Typikon of Timothy for the Monastery of the Mother of God Evergetis, Byzantine Monastic Foundation Documents: A Complete Translation of the Surviving Founders Typika and Testaments, Volume 1, ed. by J. Thomas and A. C. Hero, Dumbarton Oaks Studies XXXV, Washington D. C.
  • Frazee 1981: Ch. A. Frazee, St. Theodore of Studios and ninth century monasticism in Constantinople, Studia monastica 23, 27–58.
  • Gautier 1982: P. Gautier, Le Typicon de la Théotokos Évergétis, De la Revue des Études byzantines 40, Предговор: 5–13; Типик: 14–95.
  • Maksimović 1988: Lj. Maksimović, Ľidéologie du souverain dans ľEtat serbe et la construction de Studenica, Студеница и византијска уметност око 1200. године, ур. В. Кораћ, Београд, 35–50.
  • Obolensky 1988: D. Obolensky, Six Byzantine Portraits, New York, Oxford.
  • Prolegomena 1903: „Prolegomena“, S. Theodorus Studita, Patrologiae Graecae tomus XCIX (PG: 99), Parisiis: Apud garnier fratres editores, et. J. – P. Migne, successores: 9–233.
  • Rakićević, Matić, Ković 2025: T. Rakićević, Z. Matić, V. Ković, The Ladder of Divine Ascent: New Scientific Evidence for an Old Theological Perspective on Crying. Journal of Religion and Health, https://doi.org/10.1007/ s10943­025­02383­7 (early access)
  • Theodore Studites, Introduction 2000: Theodore Studites: Testament of Theodore the Studite for the Monastery of St. John Stoudios in Constantinople, Byzantine Monastic Foundation Documents, A Complete Translation of the Surviving Founders’ Typika and Testaments, vol. 1, eds. J. P. Thomas, A. C. Hero, Dumbarton Oaks Studies XXXV, Byzantine Monastic Foundation Documents, Washington D.C.
  • Van de Vorst 1914: Ch. Van de Vorst, La Petite Catéchèse de S. Théodore Studite, Analecta Bollandiana 33, 31–51.