ЛИТУРГИJСКИ ЖИВОТ ПРАВОСЛАВНИХ СРБА ПРЕ И ТОКОМ ЕПОХЕ СВЕТОГ АРХИЕПИСКОПА САВЕ I: ОБРЕДОСЛОВНО-ИСТОРИJСКА ГЛЕДИШТА

Свети Сава 1175-2025 (2025) (14-63 стр.)

АУТОР(И) / AUTHOR(S):Србољуб Д. Убипариповић

Download Full Pdf   

DOI: https://doi.org/10.46793/850SSava.014U

САЖЕТАК / ABSTRACT:

Аутор проучава у раду телетургијске и историјске аспекте богослужбеног начина постојања православних Срба, у раздобљу од VII па све до прве четири деценије XIII столећа. Сагледавајући најпре време и литургиолошке околности њихове христијанизације заједно са другим словенским народима у време ромејског цара Ираклија (610–641), као и током равноапостолне мисије Свете браће Кирила и Методија у Моравској и Панонији средином и током друге половине IX века, изведен је закључак да се таква делатност одвијала под доминантним утицајем римског литургијског типа на глагољици. После преласка њихових ученика на духовни простор Бугарске цркве и потоњих догађаја закључно са 1020. годином, наредна фаза уцрквењења православних Срба спроведена је у дело сходно византијском литургијском типу. Нови стадијум уређења литургијског живота православних Срба уследиће благодарећи свеобухватном преводилачком прегалаштву Светог архиепископа Саве I и његових ученика на Светој Гори, што ће на пресудан начин омогућити развој писаног богослужбеног наслеђа на словенском језику српскословенске редакције, исписаног ћириличним писмом. Савин редакторски печат је у том погледу неоспоран и доказан не само на примерима Хиландарског, Студеничког и Карејског типика, те Устава за држање Псалтира, већ поврх свега на пољу увођења у употребу Псалтира с последовањем и уграђивања неколико драгоцених литургиолошких елемената у Законоправило или Номоканон. Одговарајући допринос Светог архиепископа препознат је у дотичном контексту и у хагиографском опису Савиног боравка у Египту, током његовог другог путовања на Исток.

КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:

богослужбени живот, православни Срби, Свети Кирило и Методије, Свети Сава, типик

ПРОЈЕКАТ / ACKNOWLEDGEMENT:

ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:

Извори
  • Дмитріевский 1895: А. Дмитріевский, Описаніе литургическихъ рукописей хранящихся въ библіотекахъ православного востока. Томъ I, Τυπικά. Часть первая, Кіевъ.
  • Дмитріевский 1901: А. Дмитріевский, Описание литургических рукописей, хранящихся въ библиотекахъ православнаго Востока, Томъ II. Εὐχολόγια, Кіевъ.
  • Доментијан 1988а: Доментијан, Живот и подвизи преподобнога и светога међу светима оца нашега Симеона, бившега Немање првога, обновитеља српскога отачаства, новога мироточца и великога чудотворца, Стара српска књижевност у 24 књиге, књига четврта, Живот Светога Саве и Живот Светога Симеона, прир. Р. Маринковић, Београд.
  • Доментијан 1988б: Доментијан, Живот Светога Саве, Стара српска књижевност у 24 књиге, књига четврта, Живот Светога Саве и живот Светога Симеона, прир. Р. Маринковић, Београд.
  • Евхологий Барберини гр. 336 2011: Евхологий Барберини гр. 336, прир. С. Паренти, Е. Велковска, Омск.
  • Житије Методијево 1964: Успомена и живот блаженога оца нашега и учитеља Методија, Архиепископа моравскога, Климент Охридски, Константин Преславски и непознати писци, Ћирило и Методије: житија, службе, канони, похвале, прир. Ђ. Трифуновић, Београд.
  • Житије Ћирилово 1964: Живот и доживљаји и подвизи светог оца нашег Константина Философа, првог наставника и учитеља словенског народа, Климент Охридски, Константин Преславски и непознати писци, Ћирило и Методије: житија, службе, канони, похвале, прир. Ђ. Трифуновић, Београд.
  • Законоправило 1991: Законоправило или Номоканон Светог Саве. Иловички препис 1262. година [Фототипија], прир. М. Петровић, Горњи Милановац.
  • Свети Сава 1928: Свети Сава, Живот Светог Симеона Немање, Списи Св. Саве, књига I, Београд – Сремски Карловци.
  • Свети Сава 1986: Свети Сава, Житије Светог Симеона Немање, Стара српска књижевност у 24 књиге, књига друга, Сабрани списи, прир. Д. Богдановић, Београд.
  • Стефан Првовенчани 1988: Стефан Првовенчани, Живот Светог Симеона, Стара српска књижевност у 24 књиге, књига трећа, Сабрани списи, прир. Љ. Јухас-Георгиевска, Београд.
  • Теодосије 1988: Теодосије, Житије Светога Саве, Житија, Стара српска књижевност у 24 књиге, књига пета, свеска прва, прир. Д. Богдановић, Београд.
*
  • Θεοδώρου ἐπισκόπου Ἀνδίδων: Θεοδώρου ἐπισκόπου Ἀνδίδων, Προθεωρία κεφαλαιώδης περὶ τῶν ἐν τῇ Θείᾳ Λειτουργίᾳ γινομένων συμβόλων καὶ μυστηρίων, PG 140, 417A–468C.
  • Ἰωάννου Χρισοστόμου: Ἰωάννου Χρισοστόμου, Ὁμιλία Η. Τοῦ αὐτοῦ ὁμιλία λεχθεῖσα ἐν τῇ ἐκκλησίᾳ τῇ ἐπὶ Παύλου, Γότθων ἀναγνόντων, καὶ πρεσβυτέρου Γότθου προομιλήσαντος, PG 63, 499–510.
  • Νικήτα Στηθάτου 1930: Νικήτα μονάζοντος καὶ πρεσβυτέρου μονῆς τῶν Στουδίου τοῦ Στηθάτου, Ῥωμαίοις περὶ ἀζύμων καὶ σαββάτων νηστείας καὶ γάμου τῶν ἱερέων, Humbert und Kerullarios: Quellen und Studien zum Schisma des XI. Jahrhunderts, Vol. 2, приредио Anton Michel, Paderborn, 322–342.
  • Ὑποτύπωσις καταστάσεως τῆς μονῆς τῶν Στουδίου: Ὑποτύπωσις καταστάσεως τῆς μονῆς τῶν Στουδίου, PG 99, 1704B–1719D.
  • Ὑποτύπωσις σὺν Θεῷ καταστάσεως τῆς εὐαγεστάτης μονῆς τῶν Στουδίου 1895: Ὑποτύπωσις σὺν Θεῷ καταστάσεως τῆς εὐαγεστάτης μονῆς τῶν Στουδίου [Рукопис № 322 (956) Ватопедске библиотеке из 13-14. века], А. Дмитріевский, Описаніе литургическихъ рукописей хранящихся въ библіотекахъ православного востока. Томъ I, Τυπικά. Часть первая, Кіевъ, 224–238.
*
  • A Byzantine Monastic Office 2016: A Byzantine Monastic Office, 1105 A. D. Houghton Library, MS gr 3. Part 2. The Harvard Manuscript and the History of the Horologion of the Greek Liturgical Psalter, приредио Stefano Parenti, Washington.
  • Constantine Porphyrogenitus 1967: Constantine Porphyrogenitus, De administrando imperio I, приредио Gyula Moravcsik, Washington.
  • Euchologium Sinaiticum 1935: Euchologium Sinaiticum: Texte slave avec sources greques et traduction francaise, у Patrologia Orientalis, T. XXIV, Fasc. 5, Paris 1934, 605–802; Patrologia Orientalis, T. XXV, Fasc. 3, прир. J. Frček, Paris, 487–617.
  • Euchologium 1882: Euchologium. Glagolski spomenik Manastira Sinai brda, prir. L. Geitler, Zagreb.
  • Innocentius IV: Innocentius IV, Epistola Sub catholicae professione (6 Martii 1254), ad episcopum Tusculanum, Ap. Sedis Legatum apud Graecos Conc. (Oecum. XIII) Lugdunense I 28 Iun. – 17 Iul. 1245, https://www.vatican.va/content/innocentius-iv/la/documents/epistola-subcatholicae-professione-6-martii-1254.html#top (приступљено 1. 8. 2025).
  • L’ Eucologio Barberini 1995: L’ Eucologio Barberini Gr. 336 (ff. 1-263), приредили Stefano Parenti ed Elena Velkovska, Roma.
  • L’ Eucologio Cryptense 1982: L’ Eucologio Cryptense Γ. β. VII (sec. X), приредио G. Passarelli, Θεσσαλονίκη.
  • Le typicon de la Theotokos Kecharitomene 1985: Le typicon de la Theotokos Kecharitomene, Revuedes etudes byzantines 43, прир. P. Gautier, 5–165.
  • Le Typicon du Monastere du Saint-Sauveur a Messine 1969: Le Typicon du Monastere du Saint-Sauveur a Messine. Codex Messinensis Gr. 115 (A. D. 1131), прир. Miguel Arranz, Roma.
  • Leonis Papae: Leonis Papae, IV Homilia, PL 115, 675–683.
  • Mateos 1964: Juan Mateos, Un Horologion inedit de Saint-Sabas. Le Codex Sinaitique grec 863 (IXsiecle), Melanges Eugene Tisserant, Vol. III, Orient Chretien, Deuxieme partie, Studi e testi 233, 47–76.
  • Psalterium 1883: Psalterium, Glagolski spomenik Manastira Sinai brda, priredio L. Geitler, Zagreb.
  • Responsa Nicolai Papae I. ad consulta Bulgarorum: Responsa Nicolai Papae I. ad consulta Bulgarorum, у Sacrorum conciliorum nova, et apmplisssima collectio, in qua praeter ea quae Phil. Labbeus et Gabr. Cossartius S. J. Et novissime Nicolaus Coleti in lucem edidere, ea omnia insuper suis in locis optime disposita exhibentur, quae J. Dominicus Mansi, T. Decimus Quintus. Ab Anno DCCCLV. usque ad An. DCCCLXVIII. incl., Venetiis MDCCLXX (= 1770), 401D–434A.
  • Sancti Aurelii Augustini: Sancti Aurelii Augustini, De catechizandis rudibus, PL 40, 309–348.
  • Vita Constantini 1960: Vita Constantini, у Constantinus et Methodius Thessalonicenses, Fontes 4, Zagreb, 95–142, 169–213.
  • Vita Methodii 1960: Vita Methodii, Constantinus et Methodius Thessalonicenses, Fontes 4, Zagreb, 145–167, 214–238.
Литература
  • Алексеев 2008: А. Алексеев, Библия в богослужении. Византийско-славянский лекционар, Санкт-Петербург.
  • Афанасьева 2011: Т. Афанасьева, Синайски евхологий на фоне славянской традиции евхология XIII-XV вв. (по материалам российских рукописных фондов), Σπαράγματα Βυζαντινοσλαβικής κληρονομιάς. Χαριστήριος Τόμος στον Ομότιμο Καθηγητή Ιωάννη Χρ. Ταρνανίδη, 63–87.
  • Афанасьева 2019: Т. Афанасьева, Евхологий Саввы Сербского и его рецепция в древней Руси XIII–XIV в., Древняя Русь. Вопросы медиевистики (2019): 144–155.
  • Афанасьева, Лебер 2020: Т. Афанасьева, Т. Лебер, Женский постриг и женское монашество в Древней Руси и на Балканах, Slovene Vol. 9, N. 1, 81–109.
  • Бобров 2007: А. Бобров, Чин мироварения в автографе Ефросина Белозерского, Труды Отдела древнерусской литературы 58: 833‒856.
  • Бобров 2017: А. Бобров, Что искал в Индии Афанасий Никитин?, Rossica antiqua 2 (15), 124‒143.
  • Велковска 2000: Е. Велковска, Денонощното богослужение в Синайския евхологий, Palaeobulgarica, Vol. ХХIV, No. 4, 19–34.
  • Голубинский 1904: Е. Голубинский, Исторія Русской Церкви, Том I., Період первый, Кіевскій или Домонгольскій, Вторая половина тома, Москва.
  • Грујић 1936: Р. Грујић, Палестински утицаји на св. Саву при реформисању монашког живота и богослужбених односа у Србији, Светосавски зборник, књига I, Расправе, посебна издања, књига 47, 277–312.
  • Дмитриевский 1890: А. Дмитриевский, Киновиальные правила прп. Саввы Освященного, врученные им пред кончиной преемнику своему игумену Мелиту: (Вновь открытый памятник аскетической письменности 524 г.), Труды Киевской духовной академии 1, 171–188.
  • Коматина И. 2016: И. Коматина, Црква и држава у српским земљама од XI до XIII века, Београд.
  • Коматина П. 2022: П. Коматина, О натпису на крстионици из времена кнеза Вишеслава. Нека епиграфска запажања, Зборник радова Византолошког института LIX, 7–25.
  • Куљбакин 2021: С. Куљбакин, Палеографска и језичка испитивања о Мирослављевом јеванђељу (одломци), Књига о Мирослављевом јеванђељу, Коло CXIII, књига 754, 39–62.
  • Милошевић 2011: Н. Милошевић, У Духу и истини. Литургичко-канонске теме, Београд.
  • Милошевић 2012: Н. Милошевић, Молитвослов. Историјско-телетургијски развој последовања парохијског типика, Београд.
  • Милошевић 2015: Н. Милошевић, Типик Светог Саве, Српска теологија у двадесетом веку: истраживачки проблеми и резултати 17, Београд, 27–35.
  • Милошевић 2022: Н. Милошевић, Свето Миро: литургичко-канонско разматрање, Теолошки погледи LV 1, 9–21.
  • Мирковић 2021: Л. Мирковић, Мирослављево јеванђеље, Књига о Мирослављевом јеванђељу, Коло CXIII, књига 754, 63–160.
  • Михалџић 1929: С. Михалџић, Остаци словенске културе међу Дунавом и Дравом по доласку Мађара, Духовна стража, II. годиште, број 4, IV. Четврт, 282–293.
  • Мустјановић 1906: Е. Мустјановић, Источна црква у Угарској, Богословски гласник, књига IX, свеска 1–2; 9–18. 87–94.
  • Паренти 2009: С. Паренти, Листы Крылова-Успенского: вопросы методики изучения славянского текста византийских литургий, Palaeobulgarica, Vol. ХХXIII, No. 3, 3–26.
  • Пентковский 1998: А. Пентковский, Лекционарии и четвероевангелия в византийской и славянской литургических традициях, Евангелие от Иоанна в славянской традиции, Novum Testamentum Palaeoslovenicae 1, 3–54.
  • Пентковский 2016: А. Пентковский, Славянское богослужение византийского обряда и корпус славянских богослужебных книг в конце IX – первой половине X веков, Slověne №2, 54–120.
  • Пентковский 2018: А. Пентковский, Материалы для истории славянского богослужения в XI веке: I. Восточно- и южнославянские служебные Минеи, Труды Института русского языка им. В. В. Виноградова № 2 (16), 245–295.
  • Савић A. 2014: А. Савић, Дарови са Нила: нови поглед на сусрет Светог Саве са египатским султаном, Зборник Матице српске за историју 90, 7–35.
  • Савић В. 2015: В. Савић, Устав за држање Псалтира и Хиландарски типик, ΠΕΡΙΒΟΛΟΣ, I. Зборник у част Мирјане Живојиновић, 139–147.
  • Савић В. 2016: В. Савић, Српска редакција црквенословенског језика: од св. Климента, епископа словенског, до св. Саве, архиепископа српског, Slověne №2, 231–339.
  • Савић В. 2018: В. Савић, Препис Карејског типика из XVI века (АХС 134/135), Scala paradisi: академику Димитрију Богдановићу у спомен: 1986-2016, ур. А. Турилов [et al.] Београд, 299–324.
  • Савић В. 2022: В. Савић, Српски међу словенским рукописима у манастиру Свете Катарине на Синају (XI–XII век), Црквене студије, година XIX број 19, 1543.
  • Срезневский 1866: И. Срезневский, Древніе глаголическіе памятники, сравнительно съ памятниками кириллицы, Санктпетербургъ.
  • Стевовић 2011: И. Стевовић, Историјски извор и историјскоуметничко тумачење: Богородичина црква у Топлици, Зограф 35, 73–92.
  • Темчин 2021: С. Темчин, Послесловие к четьему Апостолу 1183 года монаха Исаии в супрасльском списке Матвея Десятого 1502–1507 годов, Сербское рукописное и печатное богослужебное наследие XII–XIX веков: источниковедение и культурные связи, 9–40.
  • Фрeйсхов 2012: С. Фрeйсхов, Часослов без последований Больших Часов (вечерни и утрени): Исследование недавно изданного Часослова Sin. gr. 864 (IX в.), Богословские труды, Юбилейный выпуск 43–44, 381–400.
  • Фрeйсхов 2013: С. Фрeйсхов, Часослов без последований Больших Часов (вечерни и утрени): Исследование недавно изданного Часослова Sin. gr. 864 (IX в.) (окончание), Богословские труды, Выпуск 45, 272–307.
  • Христос – Нова Пасха 2008: Христос – Нова Пасха: Божанствена литургија: свештенослужење, причешће, заједница богочовечанског тела Христовог. 3, прир. А. Јевтић, Манастир Хиландар – Манастир Острог – Манастир Тврдош – Врњци.
*
  • Βάντσου 1995: Χ. Βάντσου, Τὸ ἱεραποστολικό ἔργο τῆς Ἐκκλησίας κατά τήν ἐποχή τοῦ ἱεροῦ Φωτίου. Πρότυπο πρός μίμηση διά τήν Ἐκκλησίαν σήμερον, Πρακτικὰ ΙΕ΄ Θεολογικοῦ Συνεδρίου ≪Μέγας Φώτιος≫, 76–87.
  • Βεργωτῆ 1995: Γ. Βεργωτῆ, Ὁ Μέγας Φώτιος καὶ ἡ συμβολή του στὶς προϋποθέσεις τῆς λειτουργικῆς μεταρρυθμίσεως τοῦ θ´ μ. Χ. αἰώνα, Πρακτικὰ ΙΕ΄ Θεολογικοῦ Συνεδρίου ≪Μέγας Φώτιος≫, 98–112.
  • Καραϊσαρίδη 2012: Κ. Καραϊσαρίδη, Ἀσματικὸ καὶ μοναχικὸ τυπικὸ καὶ ἡ στουδιτικὴ μεταρρύθμιση, Ἐκκλησία 11, 741–753.
  • Λιάκος 2024: Δ. Λιάκος, Η λαύρα του Κλήμεντος και η πρώιμη μονή Ιβήρων. Ιστορικά και αρχαιολογικά συμφραζόμενα, Αθωνικά Μελετήματα 1, 167–198.
  • Μπόνη 1973: Κ. Μπόνη, Αἱ ἑλληνικαὶ ἐκκλησιαστικαὶ κοινότητες τῆς μεσημβρινῆς Ἰταλίας καὶ τῆς Σικελίας κατὰ τὴν δευτέραν περίοδον τῆς Είκονομαχίας, Θεολογία, Τόμος ΜΔ´, Τεῦχη 1 & 2, 7–33.
  • Σκαλτσῆς 2013: Π. Σκαλτσῆς, Ἡ Λατρεία κατὰ τὸν ἔνατο αἰώνα στὴν Κωνσταντινούπολη καὶ ἡ ἀπὸ τοὺς ἁγίους Κύριλλο καὶ Μεθόδιο ἀξιοποίησή της στὸ ἱεραποστολικό ἔργο, Σύνθεσις 4, 181–199.
  • Ταρνανίδης 1993: Ἰ. Ταρνανίδης, Τὸ ἀρχαιότερο σλαβικὸ Ψαλτήρι, Καιρός. Ἀφιέρομα στὸν καθηγητὴ Δαμιανὸ Ἀθ. Δόικο (Ἐπιστημονική Ἐπετηρίς τοῦ Τμήματος Θεολογίας τοῦ Α.Π.Θ., ἀρ. 4), 415–426.
  • Ταρνανίδης 2007: Ι. Ταρνανίδης, Σελίδες ἀπὸ τὴν Ἐκκλησιαστικὴ Γραμματεία τῶν Σλάβων, Θεσσαλονίκη.
  • Ταρνανίδης 2013: Ἰ. Ταρνανίδης, Τὸ ἀρχαιότερο σλαβικὸ Εὐχολόγιο, Γηθόσυνον σέβασμα. Ἀντίδωρον τιμῆς καὶ μνήμης εἰς τὸν μακαριστὸν καθηγητὴν τῆς Λειτουργικῆς Ἰωάννην Μ. Φουντούλην (†2007), Τόμος Β´, 1848–1898.
  • Φειδᾶ 1986: Β. Φειδᾶ, Κύριλλος καὶ Μεθόδιος ὡς βυζαντινοί ἱεραπόστολοι, Πρακτικὰ Συνεδρίου. Ἑορταστικαί ἐκδήλοσεις. Πρὸς τιμήν καὶ μνήμην τῶν ἁγίων αὐταδελφῶν Κυρίλλου καὶ Μεθοδίου τῶν Θεσσαλονικέων, Φωτιστῶν τῶν Σλάβων, 67–83.
  • Φειδᾶ 2002: Β. Φειδᾶ, Ἐκκλησιαστική Ἱστορία Β´. Ἀπό τήν Εἰκονομαχία μέχρι τή Μεταρρύθμιση, Ἀθῆναι.
*
  • Bakker 1994: M. Bakker, The New Testament Lections in the Euchologium Sinaticum, Polata Knigopisnaia: an Information Bulletin Devoted to the Study of Early Slavic Books, Texts and Literatures, Volume 25–26, 120–169.
  • Brubaker, Haldon 2011: L. Brubaker, J. Haldon, Byzantium in the Iconoclast Era, C. 680-850: A History, Cambridge.
  • Codrington 1936: H. Codrington, The Liturgy of Saint Peter, Liturgiegeschichtliche Quellen und Forschungen, Munster.
  • Duthilleul 1935: P. Duthilleul, Les sources de l’histoire des saints Cyrille et Methode, Echos d’Orient, Tome 34, N°179, 272–306.
  • Evangelatou 2009: M. Evangelatou, Liturgy and the Illustration of the Ninth-Century Marginal Psalters,
  • Dumbarton Oaks Papers, Vol. 63, 59–116.
  • Glibetić 2014: N. Glibetić, An Early Balkan Testimony of the Byzantine Prothesis Rite: The Nomocanon of St Sava of Serbia (†1236), Synaxis katholike. Beiträge zu Gottesdienst und Geschichte der fünf altkirchlichen Patriarchate für Heinzgerd Brakmann zum 70. Geburtstag, Teilband I herausgegeben von D. Atanassova und T. Chronz, 239–248.
  • Hanssens 1938: J. Hanssens, La liturgie romano-byzantine de Saint Pierre, Orientalia Christiana Periodica, MCMXXXVIII, Volumen IV, 235–258.
  • Hatlie 2007: P. Hatlie, The Monks and Monasteries of Constantinople, ca. 350-850, New York, 2007.
  • Herbers 1993: K. Herbers, Papst Nikolaus I. und Patriarch Photios. Das Bild des byzantinischen Gegners in lateinischen Quellen, Die Begegnung des Westens mit dem Osten, Kongresakten des 4. Symposions des Mediavistenverbandes in Koln 1991 aus Anlas des 1000, 51–74.
  • Jelić 1895: L. Jelić, Zavjetna spomenslika slavenskih apoštola i srodnji njoj spomenici, Sbornik Jugoslavenskih umjetnih spomenika, Prvi svezak, 1–41.
  • Mitsiou 2017: E. Mitsiou, The Monastery of Kecharitomene and the Contribution of the Assumptionists to the Study of Female Monasticism in Byzantium, L’Apport des Assomptionnistes Francais aux Etudes Byzantines: Une Approche Critique, Actes du colloque de Bucarest (25-27 septembre 2014), edites sous la direction de Marie-Helene Blanchet et Ionuţ-Alexandru Tudorie, Archives de l’Orient Chretien 21, 327–344.
  • Moravcsik 1970: G. Moravcsik, Byzantium and the Magyars, Amsterdam.
  • Pantelić 1985: M. Pantelić, O Kijevskim i Sinajskim listićima, Slovo, sveska 35, 5–56.
  • Parpulov 2004: G. Parpulov, Toward a History of Byzantine Psalters, Volume One and Two, Chicago.
  • Poulik 1978: J. Poulik, The Origins of Christianity in Slavonic Countries North of the Middle Danube Basin, World Archaeology, Vol. 10, No. 2, 158–171.
  • Sahas 1991: D. Sahas, Ritual of Conversion from Islam to the Byzantine Church, Greek Orthodox Theological Review, Volume 36 No. 1, 57–69.
  • Ševčenko 1988/1989: I. Ševčenko, Religious Missions Seen from Byzantium, Proceedings of the International Congress Commemorating the Millennium of Christianity in Rus’-Ukraine, Volume XII/XIII, 7–27.
  • Stanković 2011: V. Stanković, Comnenian Monastic Foundations in Constantinople: Questiones of Method and Historical Context, Belgrade Historical Review II, 47–73.
  • Tarnanidis 1988: I. Tarnanidis, The Slavonic Manuscripts discovered in 1975 at St. Catherine’s Monastery on Mount Sinai, Hellenic Association for Slavic Studies.
  • Velika povijest Crkve 1971: Velika povijest Crkve, Treći svezak: „Srednjovjekovna Crkva“, Prvi polusvezak: „Od crkvenoga ranog srednjeg vijeka do grgurovske reforme“, приредио H.
  • Jedin, Zagreb.
  • Velkovska 2002: E. Velkovska, Una preghiera romana nell’Eucologio slavo del Sinai, Palaeоslavica, Volume X, № 2, Χρυσαὶ Πύλαι – Златая врата. Essays presented to Ihor Ševčenko on his eightieth birthday by his colleagues and students, 323–329.
  • Vlasto 1970: А. Vlasto, The Entry of the Slavs into Christendom. An Introduction to the Medieval History of the Slavs, Cambridge.
  • Wegman 1985: H. Wegman, Christian worship in East and West. A Study Guide to Liturgical History, New York.