Digitalno čitanje književnosti – tehnologija u službi nastave engleskog jezika kroz obradu književnih dela

Filološki vidici 3 (2024) [pp. 40-58]    

AUTHOR(S) / АУТОР(И): Jelena Andrejić Vidić

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/Fil.Vidici3.040AV

ABSTRACT / САЖЕТАК:

Vođeni mišlju da se strani jezik najbolje uči u (za)datom kontekstu, a sa željom da se književnost približi mladim naraštajima kroz modernu tehnologiju, rad se bavi analizom metodologije koja bi se mogla primeniti u nastavi engleskog jezika, a koja se oslanja na proučavanje književnih dela putem digitalnih sredstava. Naime, princip tradicionalne nastave koji se primenjuje kada govorimo o engleskom jeziku uglavnom se uvek svodi na izučavanje jezika kroz savladavanje gramatike, učenje novih reči i izraza i jednim delom kroz princip CLIL nastave. Međutim, postavlja se pitanje – šta ako bi se učenje jezika svojim kontekstom proširilo na obradu književnih dela koja bi pomogla u boljem razumevanju i usvajanju jezika kroz svojevrsni kontekst izvan već ustaljenog? Da li bi to moglo pomoći učenicima da bolje savladaju jezičke principe dok im se istovremeno podstiče ljubav prema čitanju i razvijaju veština slušanja i pisanja? Uz to,  ako bismo tome dodali i mogućnost da se književna dela „čitaju” kroz digitalne alate, kao što su e-knjige, audio-izdanja, animirani i dugometražni filmovi, dostupni na YouTube ili drugim platformama, uviđamo da bi približavanje književnosti mladima bilo znatno lakše, a istovremeno bi imalo višestruku korist – jezički principi usvojeni, a lepota književnosti preneta nedvosmisleno, kroz prizmu savremenih tehnologija koje su mladima i više nego bliske u današnje vreme.

KEYWORDS / КЉУЧНЕ РЕЧИ:

književnost, strani jezik, tehnologije, digitalni svet, usvajanje jezičkih znanja i veština u kontekstu

ACKNOWLEDGEMENT / ПРОЈЕКАТ:

REFERENCES / ЛИТЕРАТУРА:

  • Collie, J. & S. Slater. (1990). Literature in the Language Classroom: A Resource Book of Ideas and Activities. Cambridge University Press.
  • Gasimova, S.A. (2018). The Role of Literature in Learning and Teaching English. In Web of Scholar Vol. 3, March 2018. Preuzeto sa https://ws-conference.com/webofscholar [15.09.2023.]
  • Hişmanoğlu, M. (2005). Teaching English through Literature. Journal of Language and Linguistic Studies Vol.1, No.1, str. 53-66.
  • Lazar, G. (1993). Literature and Language Teaching. Cambridge University Press.
  • Milatović, V. (2011). Metodika nastave srpskog jezika i književnosti u razrednoj nastavi. Učiteljski fakultet, Univerzitet u Beogradu.
  • Sage, H. (1987). Incorporating Literature in ESL Instruction. Prentice-Hall, Inc.
  • Stern, S. (1991). An Integrated Approach to Literature in ESL / EFL. In M. Murcia (Ed.), Teaching English as a Second or Foreign Language (). Heinle & Heinle Publishers.