ЕКОКРИТИЧКО ТУМАЧЕЊЕ РОМАНА „МОЈ ДЕКА ЈЕ БИО ТРЕШЊА“ АНЂЕЛЕ НАНЕТИ

Детињство 2 (2025)  (стр. 127-138)

AUTHOR(S) / АУТОР(И): Данијела М. Јањић

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/Childhood25.2.127J

ABSTRACT / САЖЕТАК:

У анализи романа Мој дека је био трешња Анђеле Нанети тумачимо ликове трешње по имену Феличе и гуске Алфонсине, са циљем истицања еколошких тема које се у овом роману тичу односа људи (деце и одраслих) према природи и животињама, као и међуљудских релација на које утиче и животна средина у којој се одвијају (село или град). Полазимо од ставова неколиких књижевних критичара који су се бавили односом књижевности и екологије, на основу којих се потврђује значај књижевности на пољу еколошког деловања, док закључке до којих долазимо тумачењем овог романа додатно поткрепљујемо и одређеним ставовима екокритике. Наш рад може послужити пажљивом одабиру и тумачењу еколошких тема као веома значајних у приступу одређеним аспектима овог романа италијанске ауторке, будући да је уврштен у лектиру за шести разред основне школе.

KEYWORDS / КЉУЧНЕ РЕЧИ:

еколошке теме у књижевности, човеков однос према природи, међуљудски односи и животна средина

ACKNOWLEDGEMENT / ПРОЈЕКАТ:

Истраживање спроведено у раду финансирало је Министарство науке, технолошког развоја и иновација Републике Србије (Уговор о преносу средстава за финансирање научноистраживачког рада запослених у настави на акредитованим високошколским установама у 2025. години број: 451-03-137/2025-03/ 200198).

REFERENCES / ЛИТЕРАТУРА:

  • Ђурковић, Урош. Екокритика и историја књижевности. Годишњак, 15 (2020): 267–284.
  • Кљајић, Наташа. Могућности примене књижевних теорија у наставном читању изборне лектире у основној школи на примеру примене имагологије, у обради романа „Мој дека је био трешња” Анђеле Нанети. Јасмина Милинковић, Биљана Требјешанин (ур.), Имплементација иновација у образовању и васпитању – изазови и дилеме. Београд: Учитељски факултет, 2015, 345–359.
  • Нанети, Анђела. Адалбертова сећања. С италијанског превела Весна Мостарица. Илустровао Милан Павловић. Београд: Креативни центар, 2007.
  • Bento, Gabriela, Gisela Dias. The importance of outdoor play for young children’s healthy development. Porto Biomedical Journal, 2 (5) (2017): 157–160. 
  • Evenden, Neil. Beyond Ecology. Cheryll Glotfelty, Harold Fromm (eds.), The Ecocriticism Reader: Landmarks in Literary Ecology. Athens: University of Georgia Press, 1996, 92–104.
  • Glotfelty, Cheryll. Introduction: Literary Studies in an Age of Environmental Crisis. Cheryll Glotfelty, Harold Fromm (eds.), The Ecocriticism Reader: Landmarks in Literary Ecology. Athens: University of Georgia Press, 1996, XV–XXXVII.
  • Howarth, William. Some Principles of Ecocriticism. Cheryll Glotfelty, Harold Fromm (eds.), The Ecocriticism Reader: Landmarks in Literary Ecology. Athens: University of Georgia Press, 1996, 69–91.
  • Rueckert, William. Literature and Ecology: An Experiment in Ecocriticism. Cheryll Glotfelty, Harold Fromm (eds.), The Ecocriticism Reader: Landmarks in Literary Ecology. Athens: University of Georgia Press, 1996, 105–123.
  • Scaffai, Niccolò. 2020. Letteratura ed ecologia: questioni e prospettive. ˂https://www.italianisti.it/pubblicazioni/atti-di-congresso/natura-societa-letteratura/02_Scaffai.pdf˃ 28. 1. 2025.
  • Tošić, Jelica. Ecocriticism – interdisciplinary study of literature and environment. Facta universitatis, 3 (1) (2006): 43–50.
  • Vargas Ljosa, Mario. Rečnik zaljubljenika u Latinsku Ameriku. Sa španskog preveo Milan Komnenić. Beograd: Službeni glasnik, 2010.