ЈЕДНОМ БИО АЛ’ САМ КРИО – О ЈЕЗИКУ, СТИЛУ И ИДЕНТИТЕТУ У ПЕСМАМА ПЕЂЕ ТРАЈКОВИЋА

Зборник радова КЊИЖЕВНОСТ ЗА ДЕЦУ У НАУЦИ И НАСТАВИ, 2024 (стр. 75-93)

AUTHOR(S) / АУТОР(И): Илијана Р. Чутурa, Бојана М. Димитријевић

 

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/KDNN23.075C

ABSTRACT / САЖЕТАК:

У раду се анализирају доминантне карактеристике збирке песама Једном био ал’ сам крио Пеђе Трајковића. Међу њима се издвајају оне које су специфичне за ову збирку (кохезивност и структура, филозофска подлога), и оне које су сталне за читав песников опус (рима, употреба речи различитих регистара, модификација речи и устаљених израза, хумор, иронија, сарказам, алузије на друга књижевна дела, културно наслеђе и уметнике). Структура и садржај песничке збирке размотрени су и у светлу психолошких теорија развоја идентитета и анимизма као развојне одлике дечјег мишљења.

KEYWORDS / КЉУЧНЕ РЕЧИ:

хумор, рима, персонификација, анимизам као обликотворни књижевноуметнички поступак, анимизам у дечјем мишљењу, теорије идентитета

ACKNOWLEDGEMENT / ПРОЈЕКАТ:

Реализацију овог истраживања финансирало је Министарство науке, технолошког развоја и иновација Републике Србије (Уговор бр. 451-03-47/2023-01/ 200140).

REFERENCES / ЛИТЕРАТУРA

  • Андрић (2005): Д. Андрић, Речник жаргона (Двосмерни речник српског жар- гона и жаргону сродних речи и израза), Београд: Zepter Book World.
  • Бахтин (2019): M. Bahtin, Problemi poetike Dostojevskog, Novi Sad: Akademska knjiga.
  • Берк (2008): L. Berk, Psihologija cjeloživotnog razvoja, Jastrebarsko: Naklada Slap.
  • ВРСРИ (2008): И. Клајн, М. Шипка, Велики речник страних речи и израза, Нови Сад: Прометеј.
  • Гордић Петковић (2019): V. Gordić Petković, Alisa ovde i sada: savremena književnost u univerzitetskoj nastavi, Metodički vidici, 10, 59–73.
  • Данојлић (2004): М. Данојлић, Наивна песма, огледи и записи о дечјој књижевности, Београд: Завод за уџбенике.
  • Ериксон (1994): E. H. Erikson, Identity: Youth and Crisis, New York – London: WW Norton.
  • Ивић (1978): I. Ivić, Čovek kao animal symbolicum, Beograd: Nolit.
  • Катнић-Бакаршић (1999): M. Katnić-Bakaršić, Lingvistička stilistika, Open Society Institute.
  • Ковачевић (2011): М. Ковачевић, Стилска значења и зрачења, Ниш: Филозофски факултет.
  • Љуштановић (2018): Ј. Љуштановић, О типолошким моделима у српском песништву за децу у 21. веку, у: В. Јовановић, Б. Илић (ур.), Књижевност за децу у науци и настави, Јагодина: Факултет педагошких наука, 61–74.
  • Љуштановић (2009): Ј. Љуштановић, Брисање лава, Нови Сад: Дневник – Висока школа за образовање васпитача.
  • Миларић (2009): В. Миларић, Песма која не зна за пораз, у: Ј. Љуштановић (прир.), Принцеза лута замком. Теоријска мисао о књижевности за децу из окриља Змајевих дечјих игара, Нови Сад: Змајеве дечје игре, 131–138.
  • Опачић (2015): З. Опачић, Претпостављени читалац (културни и идеолошки контекст књижевности за децу), Иновације у настави, XXVIII/4, 18–28.
  • Перишић (2006): И. Перишић, Од постмодернизма ка новој утопији, Књижевна историја, XXXVIII, св. 128–129, 403–425.
  • Полић (2023): С. Полић, Критика света одраслих под маском инфантилности: видови дечјег гласа у савременој српској поезији за децу, Детињство, 2/23, 7–17.
  • Поп Ђурђев (2018): Поп Д. Ђурђев, Трајковићева страна света, у: П. Трајковић, Смешна страна света, Јагодина: Гамбит, 118–120.
  • Потић (2022): Д. Потић, Искушења једноставности – пресек српске књижевне продукције за децу у 2020. години, Детињство, 3/22, 60–72.
  • Потић (2018): Д. Потић, О анимизму у поезији за децу, Детињство, 1/18, 26–34.
  • РМС (2007): Речник српскога језика, редиговао и уредио М. Николић, Нови Сад: Матица српска.
  • Трајковић (2015): П. Трајковић, Сваког петка, уторком у среду, Нови Сад: Змајеве дечје игре.
  • Трајковић (2018): П. Трајковић, Смешна страна света, Јагодина: Гамбит
  • Трајковић (2020): П. Трајковић, Ево зашто гавран личи на писаћи сто, Београд: Беосинг.
  • Трајковић (2022): P. Trajković, Jednom bio al’ sam krio, Tuzla: Lijepa riječ (Biblioteka Mali princ).
  • Херманс (2001): H. J. M. Hermans, The Dialogical Self: Toward a Theory of Personal and Cultural Positioning, Culture & Psychology, 7(3), 243–281.
  • Херманс (2003): H. J. M. Hermans, The Construction and Reconstruction of a Dialogical Self, Journal of Constructivist Psychology, 16(2), 89–130.
  • Холанд, Ланикоте (2007): D. Holland, W. Lachicotte, Vygotsky, Mead, and the New Sociocultural Studies of Identity, In: H. Daniels, M. Cole, J. V. Wertch (Eds.), The Cambridge Companion to Vygotsky, Cambridge, New York, Melbourne, Madrid, Cape Town, Singapore, Sao Paulo: Cambridge University Press, 104–136.